21 verschillende soorten artikelen of blogs

21 verschillende soorten artikelen of blogs

In welk vat giet je je blog? Deze lijst met allerlei soorten artikelen brengt je zeker op ideeën. Kies de vorm en media die bij jou passen en blijf je lezers verrassen.

Liever luisteren? Dat kan via de Business Blog School Podcast.

Je moet bij elke blog een paar dingen helder hebben. Een van de belangrijkste punten is: wat wil je met deze blog bereiken? Vraag je daarna af welk soort artikel of blog daar het beste bij past. Tot slot kies je het medium: maak je er een blogartikel, videoblog of podcast van? Of ga je je blogpost in verschillende vormen verspreiden?

Overzicht soorten artikelen of blogs

Mijn lijst met de verschillende soorten artikelen is vast niet compleet. Ik wil je vooral een idee geven van de mogelijkheden. Ik geef ook voorbeelden van artikelen op deze website (links openen in een nieuw tabblad). Zo kan je zien hoe een contentvorm ‘kan uitpakken’.

En… ook ik heb nog niet alle opties uitgeprobeerd. Toen ik aan het brainstormen was voor deze blog, kwam ik zelf ook direct op nieuwe ideeën 🙂 Laten we snel van start gaan.

  1. Lijstjes. Een van mijn favoriete soorten artikelen: opsommingen waarbij je elk punt (kort) toelicht. Bijvoorbeeld ‘Mijn favoriete…’ of ‘De beste…’ Je kan het zo gek niet bedenken of je kan er wel een lijstje van maken. Ook veel van mijn blogs zijn op deze manier opgebouwd, zoals 5 zaken die je kan automatiseren.
  2. Tiplijstjes. Ik maak er even een aparte ‘blogsoort’ van, ook al lijkt deze soort artikelen sterk op de vorige. Het verschil is dat tips vaak meteen toe te passen zijn, en dat maakt dat lezers dol zijn op zulke lijstjes. Een voorbeeld: 5 tips voor meer reacties op je blogs.
  3. Klant-interviews. Jij kan vertellen wat mensen bereiken als ze met jou in zee gaan. Maar klantervaringen zijn veel overtuigender. Plaats dus testimonials op je website, maar je kan ook een keer een klant interviewen en zijn verhaal in een blog verwerken. Vraag hem welke inzichten hij heeft opgedaan door jouw coaching, jouw training of workshop. Zo voorkom je dat het een verkooppraatje wordt.
  4. Expert-interviews. Ga in gesprek met andere experts uit jouw vakgebied of met mensen met andere relevante kennis. Vaak deelt een geïnterviewde jouw blog op social media of in zijn nieuwsbrief. Goed voor je bereik! Ook media-expert Stephanie Aukes deelde het interview ‘Journalisten zijn net mensen’ met haar achterban.
  5. Gastblogs. Nog zo’n win-winsituatie. Als jouw expertstatus groeit, zullen andere ondernemers best te porren zijn om voor jou een gastblog te schrijven. Het scheelt jou tijd, en het aanzien van je website groeit als een ander er op wil publiceren. Je profiteert van elkaars bereik, en de gastblogger krijgt natuurlijk een linkje naar z’n website.
  6. Marketingblogs. Stel, je lanceert een ebook. Je wilt mensen erover vertellen en de verkoop stimuleren. Zet een hoofdstuk bij wijze van voorpublicatie op je website. Als dit hoofdstuk goede informatie bevat – en dus ook zónder de rest van het boek waardevol is – neemt niemand jou een dergelijke blogpost kwalijk.
  7. Hoe-blogs of how-to video’s. Als video razend populair op YouTube. Misschien gebruik jij YouTube ook als je wilt weten hoe je een bepaalde app gebruikt, een band verwisselt of wijnvlek verwijdert. Je kan natuurlijk ook een hoe-blog schrijven en er meteen een video van maken, zoals in Hoe je je bereik op Facebook in no time vergroot.
  8. Stappenplannen. Een specifiek soort hoe-blog. Je neemt iemand stapsgewijs mee van a naar z. Je laat zien dat je mensen graag helpt, of ze nu klant bij je worden of niet. Als mensen jouw stappenplan volgen en er resultaat mee hebben, dan delen ze zo’n blog graag op social media. Voorbeeld: Kill your darlings: stappenplan voor moord.
  9. Infographics. Stel, er verschijnt een onderzoek op jouw vakgebied. Nu kan je de samenvatting (in begrijpelijke taal!) aanbieden als tekst en er zelf op reageren (raakt aan vorm 12 en 17). Je kan er óók voor kiezen om de getallen voor zichzelf te laten spreken. Met een infographic maak je ingewikkelde cijfers toegankelijk.
  10. Onderzoeksresultaten. Als ondernemer kan je ook zélf een onderzoek uitvoeren, zoals een simpele enquête onder de lezers van je nieuwsbrief. Dat het geen dubbelblind wetenschappelijk onderzoek is, is geen probleem zolang je dat ook maar niet pretendeert. Vertel wat voor vragen je hebt uitgezet, bij wie, waar en waarom. Zorg dat je de resultaten op een overzichtelijke manier presenteert.
  11. Polls. In plaats van een enquête uit te zetten, kan je ook een poll in je blog opnemen. Je vertelt bijvoorbeeld over een (actuele) kwestie en plakt er een stelling aan vast. Daarna vraag je aan de lezer: wat vind jij? De stemresultaten verschijnen meteen op het scherm. Hier een overzicht van gratis poll-plugins voor WordPress.
  12. Deel je mening. Ben niet bang een standpunt in te nemen. Ga in tegen ‘de gevestigde orde’. Durf te gaan staan waar jij voor staat. Je zet lezers aan het denken, zoals ik doe in Is gratis kennis delen wel verstandig? Mensen die het met je eens zijn, haken aan. Wie jouw visie totaal niet deelt, haakt misschien af. Wedden dat dit niet jouw ideale klant is?
  13. Probleemblogs. Heb je een probleem, dan ga je googelen. De zoekresultaten zijn vaak blogs waarin experts de oplossing (of hún oplossing!) geven. In feite zijn heel veel blogs probleemblogs, maar de probleemblog als aparte blogsoort diept de oplossing verder uit. Zo zag ik dat veel ondernemers hun afbeeldingen niet optimaliseren. Daarom schreef ik een blog over de SEO van afbeeldingen.
  14. Lezersvragen. Mensen mailen je, stellen vragen op social media. Je begint je blog met: “Laatst vroeg iemand me: …?” Noem geen namen als je dat niet hebt overlegd! Ben je door je lezersvragen heen, vraag dan onder je blog, in je nieuwsbrief of op social media: “Ik ben bezig met een nieuwe reeks blogs. Wat zou jij willen weten over onderwerp x?”
  15. Monsterartikelen. In pakweg 2000-4000 woorden diep je een onderwerp echt uit. Monsterartikelen zijn goed voor je expertstatus, Google pikt ze makkelijk op en mensen delen ze graag op social media. Nadeel: een monsterartikel kost zowel jou als de lezer veel tijd. Gevolg: mensen bewaren de link maar komen niet aan lezen toe… Tegelijk was mijn monsterblog SEO teksten schrijf je niet voor de zoekmachine in een paar weken tijd mijn best gelezen artikel ooit. Dus dat was absoluut de moeite waard.
  16. Haak in op de actualiteit. Wat gebeurt er in de wereld en hoe kan je een bruggetje slaan naar jouw vakgebied of je eigen business? In een training die ik in augustus 2016 gaf, vergeleek ik de mindset van een blogger met die van een Olympisch kampioen. Denk in termen van ‘Wat je als [beroep] kan leren van…’ Vorig jaar juli vroeg ik lezers Wat is jouw Via Gladiola? met een verwijzing naar de Nijmeegse Vierdaagse. Wees creatief!
  17. Actualiteiten. Dit is écht een ander soort blog dan de vorige. Nu gaat het over actualiteiten binnen je vakgebied. Wat gebeurt er in jouw branche? Wat zijn de belangrijkste trends in binnen- en buitenland? Is er binnenkort een belangrijk congres? Houd je achterban op de hoogte en laat zien dat jij op de hoogte bent.
  18. Een persoonlijke anekdote. Bij alle soorten artikelen kan je werken met anekdotes over jezelf. Maar soms gaat zelfs een hele blog over jou. De lessen die jij leert en de ervaringen die jij opdoet, kunnen leerzaam en waardevol zijn voor de lezer. Bijvoorbeeld doordat iemand een valkuil kan omzeilen waar jij net in gevallen bent. Een persoonlijk verhaal zorgt voor een band met de lezer. Belangrijk hierbij: persoonlijk is niet per definitie privé.
  19. Reviews. Je kan fysieke producten bespreken maar ook software en apps. Wat past bij jouw branche? Met wat voor reviews help je je achterban? Een 100% jubelverhaal geloven mensen niet. Dus wees eerlijk en bespreek zowel de voordelen als de nadelen.
  20. Winacties. Verloot een product of geef bijvoorbeeld een coachingssessie weg. Maak het mensen niet te moeilijk om mee te doen. Denk aan: laat een reactie achter, tag me in een Facebook-post of tweet, of doe mee aan de poll. Als het teveel moeite kost, haken mensen af. Tenzij je natuurlijk een fiets of tablet verloot 🙂
  21. Wat-is-blogs. Als je begint met bloggen, is het handig om in een paar blogs de basisbegrippen van jouw vakgebied uit te leggen. In volgende blogs kan je naar deze artikelen verwijzen zodat je mensen niet naar Wikipedia hoeft te sturen. Je kan de wat-is-blog ook inzetten om een begrip uit te diepen. Zo vertel ik in De 3 musthaves van een call to action wanneer iets een goede call to action is.

Wil je deze lijst bewaren? Vul je naam en mailadres in en krijg direct toegang tot de pdf.

Zoals ik al zei, deze lijst is vast niet compleet. Dus welke soorten artikelen ben ik vergeten? En welke soorten blogs spreken jou het meeste aan?

 

Ook interessant voor je:

 

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

26 reacties op “21 verschillende soorten artikelen of blogs

  1. José schreef:

    Wat een gevarieerde lijst. Ik ga na een paar jaar mijn website weer meer gebruiken en vind bij jou veel inspiratie om ook nieuwe blogs te gaan schrijven. Dankjewel!

    1. Jessie schreef:

      Leuk om te horen. Schrijf ze!

  2. Suze Dijkstra schreef:

    Hey! Leuk artikel, heb er veel aan! Vooral je marketingtool, ga zeker een hoofdstuk online plaatsen van mijn nieuwe e-book. Thanks

    1. Jessie schreef:

      Leuk om te horen Suze, schrijf ze!

  3. Veerle schreef:

    Sprankelend geschreven. En een bron van inspiratie!

    1. Jessie schreef:

      Bedankt Veerle. Benieuwd welke vormen ik binnenkort in jouw blogartikelen tegenkom!

  4. Joke schreef:

    Wat een superleuke blogs schrijf jij! Ik heb er veel aan.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Joke, leuk om te horen! Uit je reactie maak ik op dat je zelf ook aan het bloggen bent. Succes en tot kijk, groeten Jessie

  5. Esra Elif schreef:

    Handige tips die ik ook zeker kan gebruiken?

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha, da’s mooi. Succes met je blogs!

  6. Yalou schreef:

    Dankjewel voor dit blog, erg handig! Ben altijd nog een beetje aan het stoeien met wat voor soort blogs ik nou het liefst schrijf en wat anderen leuk vinden om te lezen. Ik zal ook zeker nog wat andere blogs van je gaan lezen!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Als ik deze lijst bekijk, denk ik ook: waar te beginnen 🙂 En ja, wat jij leuk vindt hoeft een ander niet leuk te vinden. Die balans vinden kan lastig zijn. Succes!

  7. Nicole Orriëns schreef:

    Handig overzichten van mogelijke vormen van blogposts. Ook geschikt als inspiratie!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ja, grappig hè? Zo werkte het bij mij ook: het maken van de lijst heeft meteen een lijstje blogideeën opgeleverd.

  8. SAHAR schreef:

    Dit geeft goede inspiratie weer voor mijn eigen blog! Leuk!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Leuk om te horen. Jij ook weer succes met je blogs!

  9. Sandy schreef:

    Hier zitten veel mooie, handige tips bij. De meesten pas ik al heel aardig toe 😀

    1. Jessie van Loon schreef:

      Goed bezig Sandy!

  10. Bo schreef:

    Goeie en duidelijke tips. Daar heeft iedereen wel iets aan

    1. Jessie van Loon schreef:

      Dankjewel voor. Ik hoop dat jij er ook de nodig tips uithaalt. Succes met je blogs!

  11. Helena schreef:

    Volgens mij is het een heel complete lijst.

    1. Jessie schreef:

      Ha Helena, denk ook wel dat er flink wat op staat. Tegelijk is het leuk om zelf nieuwe genres te creëren door contentvormen te gaan mixen 🙂 Succes met jouw blogs!

  12. Maaike schreef:

    Fijn zo’n lijstje, doe meteen weer inspiratie op!

    1. Jessie schreef:

      Leuk om te horen Maaike. Als ik ‘m zelf doorlees, kom ik ook steeds weer op ideeën. Vermoeiend bijna 😉

  13. sietse schreef:

    Wij werken met tips en reviews. we zijn nog op zoek naar persoonlijke blogs .Maar die zijn iets moeilijker e vinden

    1. Jessie schreef:

      Zou dat echt moeilijker zijn? Ik denk dat je best bloggers kan vinden die blij zijn om te schrijven voor een platform als dat van jullie. Heb je al eens een oproepje in de bloggers-groep op FB gedaan? Succes, groeten Jessie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Koekje erbij? Deze website heeft cookies nodig om te kunnen draaien. Klik op OK of op NEE. Maak je geen keuze en blijf je op deze site, dan ga je automatisch akkoord met de cookies. Je kan op de privacy-pagina je toestemming altijd aanpassen.

Cookie settings

Vink aan welke cookies je toestaat op deze website.

FunctioneelFunctionele cookies zorgen ervoor dat de website correct kan draaien op alle apparaten.

AnalytischMet analytische cookies kunnen we de website optimaliseren, zoals op gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Social mediaMet sociale media cookies kunnen we je gepersonaliseerde content laten zien op social media.

OverigeDit gaat om 3rd party cookies die niet vallen onder social media cookies of advertentie cookies.