Infographic: De beste tijd om te posten op social media [2021]

Infographic: De beste tijd om te posten op social media [2021]

Je zichtbaarheid op social media hangt niet alleen af van WAT je post, maar ook van WANNEER je post. Wat is de beste tijd om te posten op social media? En wat is de beste tijd voor jouw bedrijf?

Minimale input, maximale output‘ klinkt een beetje lui. Maar ik vind het jammer als mensen ergens tijd en energie in steken, en het weinig oplevert.

Je social media posts inplannen op tijden waarop je op het grootste bereik en de meeste betrokkenheid kan rekenen, kost je geen extra tijd of moeite. Je bereikt dus meer met dezelfde inspanning. Doen, zeg ik 🙂

Natuurlijk moet je ook kijken wanneer jouw eigen achterban actief is.

Voor dit artikel gebruikte ik de onderzoeken van Blog2Social en Sprout Social. Die bieden goede handvatten. Daarnaast kan je op de meeste kanalen terugzien wanneer jouw posts het meeste bereik en de meeste interactie hebben.

Bekijk regelmatig de statistieken van je social media kanalen en pas je strategie daarop aan. Zo haal je het meeste uit je social media inspanningen.

De meeste social media kanalen bieden gedetailleerde statistieken, zoals Facebook en Instagram. Ook Twitter biedt met Twitter Analytics een goed beeld van je bereik. En de statistieken van Pinterest worden steeds beter. Op LinkedIn kan je je bereik per post tot 2 maanden terug zien, maar de conclusies moet je zelf trekken.

Wat is de beste tijd om te posten op social media?

Social media kanalen hebben veel overeenkomsten, maar er zijn ook veel verschillen: in gebruik, in doel, en in gebruikers. Daarom is er ook verschil tussen bijvoorbeeld het ideale tijdstip om te posten op Instagram en LinkedIn, of tussen Pinterest en Facebook.

Iets wat op alle sociale media gebeurt: posts verdwijnen weer van de tijdlijn. Op sommige kanalen al na een paar uur, op andere kanalen na een dag of twee. Vraagje: scroll jij je hele tijdlijn door, tot ‘waar je gebleven was’? Ik niet 🙂 Veel posts krijg ik dus nooit onder ogen, en dat heeft onder andere te maken met… het tijdstip waarop de post is geplaatst.

Onderaan dit artikel vind je de infographic van Blog2Social. Deze planningstool beschikt over veel data. Op basis daarvan hebben ze gekeken op welke dagen en tijdstippen je op het grootste bereik en de meeste interactie kan rekenen op social media.

Een andere partij die jaarlijks onderzoekt wat het beste tijdstip is om te posten, is Sprout Social. In hun longread van 21 minuten gaan ze onder andere in op de gevolgen van corona (en thuiswerken) op social media. Ook maken ze onderscheid tussen branches.

Wat is de beste tijd om te posten op LinkedIn?

  • Vroege vogels kunnen op bijval rekenen met posts tussen 8.00u en 10.00u. Daarnaast is het einde van de werkdag, tussen 17.00u en 18.00u gunstig.
  • Posts op LinkedIn hebben het meeste bereik op dinsdag, woensdag en donderdag.

’s Avonds en in het weekend (buiten werktijd dus) heeft posten op LinkedIn minder effect. Natuurlijk kan je het altijd een keer proberen, want als iedereen zich dan gedeisd houdt, valt jouw post juist extra op.

Wat is de beste tijd om te posten op Instagram?

  • Tussen de middag zijn veel mensen actief op Instagram. Tussen 11.00u en 13.00u is daarom een goede tijd. En anders tussen 19.00u en 21.00u.
  • De meeste interactie op Instagram is er op woensdag. Op zondag is het er slap.

Wat is de beste tijd om te posten op Facebook?

  • Tussen 13.00u en 16.00u, en tussen 18.00u en 22.00u. Dat ’s avonds veel mensen op Facebook zitten, was al langer bekend.
  • Op maandag en woensdag is het bereik op Facebook het laagst.

Wat is de beste tijd om te posten op Twitter?

  • Je kan je tweets het beste inplannen tussen 8.00u en 10.00u, tussen 11.00u en 13.00u en tussen 17.00u en 18.00u.

Buiten werktijd heb je natuurlijk ook trending topics. Dus als je aanhaakt bij de actualiteit, dan is het ook belangrijk om er snel bij te zijn. Bijvoorbeeld: als je iets wilt zeggen over The Voice, dan heeft het weinig zin om te wachten tot maandag 🙂

Wat is de beste tijd om te posten op Pinterest?

  • De meeste interactie op Pinterest is er buiten werktijd, na 17.00u. Maar ook onder lunchtijd, tussen 12.00u en 14.00u, kunnen pins op veel betrokkenheid rekenen.
  • In het weekend in het het drukst op Pinterest.

De vraag is alleen: is Pinterest een social media kanaal? Pinterest is vooral een visuele zoekmachine. Fleur Miller van pinexpert.nl zegt daarover: “Hou op met Pinterest te zien als sociaal medium als je meer bezoekers naar je website wilt.”

Wat is het beste tijdstip om te posten op social media? instagram linkedin facebook
Pin nu, lees later

Haal het meeste uit je social media strategie

Sla de infographic op of maak een screenshot van de relevante onderdelen. Maar… doe er iets mee! Ergens opschrijven wat de ideale tijden zijn voor jouw social media kanalen werkt natuurlijk ook 😉

Want de energie die je steekt in je zichtbaarheid moet zich wel terugbetalen.

Als je meer bereik krijgt door eenvoudigweg de tijden van je posts aan te passen, dan is dat de goedkoopste manier om zichtbaarder te worden.

Natuurlijk scheelt het of je je richt op thuiswerkende moeders, op studenten of op sportschooleigenaren. Maar de infographic geeft zeker een handig houvast. Experimenteer ermee, houd je cijfers in de gaten en… enjoy!

Laat even in de comments weten: Let jij altijd op het tijdstip waarop je post? ?

 

The Best Social Media Times - Your Social Media Schedule at a Glance Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

13 reacties op “Infographic: De beste tijd om te posten op social media [2021]

  1. Jacqueline Alders schreef:

    Nuttig artikel! Nog een vraag. Op Facebook bij Insights – When your fans are online staat “Insights for the time of day are shown in the Pacific time zone.”. Is er een instelling om dit om te zetten naar NL-time? Lastig om steeds die tijd zelf om te rekenen.

    1. Jessie schreef:

      Ha Jacqueline, goede vraag! Helaas, je kan wél de tijdzone van je advertentieaccount aanpassen naar NL, maar de tijdzone van je bedrijfspagina blijft altijd PST.

  2. Joyce - SomedayTodayNL schreef:

    Wat interessant! Ik let er normaal gesproken nooit op maar ga het toch eens in de gaten houden.

    1. Jessie schreef:

      Leuk, succes!

  3. Caroline schreef:

    Meestal ’s ochtends of ’s avonds. Ik let minder op de tijdstippen maar meer welke content ik op welk platform deel.

    1. Jessie schreef:

      Wat je waar plaatst is ook belangrijk, en daarnaast kan WANNEER dus ook uitmaken.

  4. Tessa schreef:

    Handig artikel. Ik let er eigenlijk nooit op welke tijd het beste is. Ik post wanneer ik er tijd/zin in heb.

  5. Cynthia schreef:

    Ik vind dit een moeilijk onderwerp. Ik ben zelf eerlijk gezegd te weinig actief op social media om qua volgers en likes veel te ‘oogsten’. Mijn focus ligt daardoor meer op SEO van mijn artikelen. Als ik tijd heb, wil ik me hier wel een keer weer in verdiepen

    1. Jessie schreef:

      Ik denk dat het mooi is om verschillende bezoekersstromen te hebben. Via de zoekmachine (SEO) is natuurlijk ook belangrijk, maar vaak iets van de lange adem. Een post op social media levert meteen lezers op. Succes!

  6. Felice Veenman schreef:

    ik heb er wel eens mee ge-experimenteerd, maar ik heb sterk het gevoel dat het niet zoveel uitmaakt allemaal…

    1. Jessie schreef:

      Hm, gevoel of cijfers 🙂 Ik weet natuurlijk niet hoe je het hebt aangepakt, maar ik hoop dat je wel dat extra stapje hebt gezet, van gevoel naar data.

  7. Lindaschrijfthetop schreef:

    Goede tips. Ik post eigenlijk meestal in de ochtend. Toch eens naar kijken.

    1. Jessie schreef:

      Als je experimenteert, houd het dan wel een poosje vol. Je hebt genoeg ‘data’ nodig om betrouwbare conclusies te kunnen trekken 🙂

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *