Authentiek bloggen: persoonlijk is niet privé

Authentiek bloggen: persoonlijk is niet privé

Moeten zakelijke blogs persoonlijk zijn? In mijn ogen kan je 100% authentiek bloggen en een persoonlijke blog schrijven zonder iets te vertellen over je privéleven.

Persoonlijk is niet privé! Dat klinkt misschien wat paradoxaal, maar het is écht zo. Zo ga ik in deze blog een persoonlijk verhaal met je delen, maar let daarbij op:
– of je veel (privé) over mij te weten komt;
– of je gevoel hebt dat ik authentiek blog.

Wat is authentiek bloggen?

Die vraag krijg ik regelmatig. Maar er is niet één juist antwoord te geven. Voor sommige mensen klinkt dit als met-de-billen-bloot-moeten. Ik denk dat jouw authenticiteit niet ter discussie staat zolang jij JIJ blijft. Ongeacht wát je deelt.

Het gaat juist mis – en dat zie ik regelmatig gebeuren – als ondernemers privé-informatie delen op een verkrampte manier, zo van: kennelijk hóórt dit. Maar dan blijft er van authentiek bloggen weinig over en voel je aan alles dat iemand figuurlijk dichtklapt.

Ga jezelf dus niet forceren.

Jij bepaalt wat je laat zien

Verhalen (storytelling) doen het goed in blogs. Als informatiedrager maar ook als manier om je blog persoonlijker te maken. De mens vertelt elkaar van oudsher verhalen, en informatie in verhalende vorm, verpakt in een leuke context, blijft beter hangen.

Stel dat ik wil uitleggen hoe je jezelf kan onderscheiden van de concurrent.

Voorbeeld 1: Claim je expertstatus

Neem een smal puntje van je vakgebied waar jij goed in bent en treed daarmee naar buiten. Noem jezelf expert; kies een ’titel’ die onderscheidend is. Ook al ben jij de eerste die het zegt, je zal zien dat anderen jouw woorden snel zullen overnemen. Je kan jezelf ook onderscheiden in doelgroep of aanpak en dáár de nadruk op leggen.

Voorbeeld 2: Schouten’s Hazelnoottaart: claim je expertstatus

Laatst kwam er een vriend uit Amsterdam op bezoek. Hij was jarig geweest, diepte een taartdoos uit z’n tas en zei: “Je snapt wel dat ik dit heb meegenomen, want wat is beroemd in Slotervaart? Schouten’s Hazelnoottaart.”

Ik grijnsde en vroeg: “Familietraditie?” Bij ons zijn het tompoezen van de Hema met Koningsdag, worstenbrood voor bezoek-van-boven-de-rivieren van Van den Bemd. Dus op die manier interpreteerde ik zijn hazelnoottaart.

J. schudde zijn hoofd, pakte zijn telefoon en liet me de foto hierboven zien. Wat een prachtig voorbeeld om te laten zien hoe je jezelf zichtbaar kan maken! Ik lachte: “Waar moet je zijn voor tekst en taal? Bij Jessie van Loon in Roosendaal.”

Maar zo werkt het wel in de praktijk: je claimt je expertstatus en voordat je het weet, neemt iedereen het over. Je weet vaak ook niet wat er eerst was: gigantisch veel mond-tot-mondreclame over de hazelnoottaart of de bakker die z’n eigen taart aanprees.

De hele dag heeft Schoutens hazelnoottaart – die trouwens echt enorm lekker is – door m’n hoofd gespeeld. Ook voor jou geldt: ga op zoek naar iets waarmee jij jezelf zou kunnen aanprijzen. Waar blink je in uit? Wat kun je claimen, waarin onderscheid jij je? Denk daarbij aan onderscheid in aanpak, doelgroep of aanbod.

Ik noem mezelf blogcoach voor coaches, trainers en adviseurs. De titel ‘blogcoach’ is niet uniek maar je komt ‘m niet op elke straathoek tegen. En je ziet dat ik er mijn doelgroep aan vast plak. Die combinatie is wél uniek. Nog niet zo sterk als de slogan van Banketbakkerij Schouten, maar ik ben ook nog niet sinds 1958 bezig. 🙂

Verschil in ‘omlijsting’ en in taal

Er zullen mensen zijn die bij de anekdote ongeduldig doorscrollen naar de clou, maar ook dan is het mogelijk dat ze uiteindelijk meer onthouden van het verhaal dan van die enkele regels informatie over het claimen van je expertstatus.

Als ik naar mezelf kijk, het tweede fragment ging me gemakkelijk af omdat ik het zelf heb meegemaakt. En ook in deze persoonlijke anekdote deel ik géén privacygevoelige informatie. Dat is namelijk iets wat ik bewust zelden doe.

Je ziet bijvoorbeeld dat ik namen van vrienden en familie niet voluit schrijf. Ik had nog een stap verder kunnen gaan, kunnen schrijven over een ‘zij’ die S. heet. Wat mij betreft is dat een volkomen legitieme keuze in het kader van privacy. Voor verhaal doet het er niet toe, en het doet niets af aan de mate van wel/niet authentiek bloggen.

Ook als het gaat om de zogeheten tone of voice (hoe het klinkt) zie je verschil. Het laatste fragment is ‘spreektaliger’ dan het eerste stukje. Je zult merken dat dat vrijwel vanzelf gaat als je over gebeurtenissen schrijft waar jij bij aanwezig was.

Je wilt de lezer het gevoel geven alsof-ie er bij was. Heb je het over je passie of over zaken waarover jij je opwindt, dan gebeurt er óók iets met je toon. Terwijl je bij droge informatie wat meer moeite moet doen om aansprekende taal te gebruiken.

5 kenmerken van anekdotes die blijven hangen

– persoonlijk en authentiek;
– mag privé zijn, hoeft niet (zie je al het verschil tussen persoonlijk en privé?);
– niet moeilijk te schrijven, iedereen maakt zulke dingen mee;
– waardevoller voor de lezer;
– waardevoller voor jou.

De link met de foto maakt het in dit geval nóg makkelijker om de anekdote te onthouden, want ik combineer taal met een plaatje. Dus ik ’trigger’ twee delen van het brein.

Tip: zie je iets waarvan je denkt ‘dat kan ik misschien een keer in mijn blog gebruiken’, pak dan je telefoon en maak er meteen een foto van!

Waardevol voor de lezer én voor jou

Hoe meer informatie bij de lezer blijft hangen, hoe groter de kans dat hij er iets mee gaat doen. Misschien denk jij op dit moment wel aan wat JOU zou kunnen onderscheiden. Of zit je te peinzen over het verschil tussen privé en persoonlijk / authentiek.

Er is nog iets. Tussen een online gepubliceerd stuk en de lezer zit flink wat afstand. Als ondernemer zet je met een persoonlijke anekdote een stap in de richting van de lezer. Daarmee geef je de lezer het vertrouwen dat je van vlees en bloed bent.

Een lezer die je dichterbij komt, zal jou niet alleen eerder vertrouwen maar gaat ook sneller iets van je kopen. Want deze lezer blijft je nieuwsbrieven openen en klikt af en toe door. Zo houd je dus continu een vorm van betrokkenheid (engagement).

Persoonlijk is niet privé

Samengevat, je kan heel persoonlijk schrijven, je kan prima authentiek bloggen zonder over je privéleven te vertellen. Ik merk wel een verschuiving in wat ik wel en niet kwijt wil. Dus de grens tussen ‘wat wel en wat niet’ is geen statische lijn.

Afgelopen week zag ik een klant hier mee worstelen, en toen zei ik: “Joh, liever 10% over je privéleven vertellen en daarin 100% JIJ zijn dan jezelf forceren om 40% bloot te geven en verkrampt raken. Dan ben je direct je authenticiteit kwijt.”

Authentiek bloggen is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Leuke oefening: zet de kookwekker op 15 minuten, pak een vel papier en maak een lijstje met persoonlijke anekdotes die op de een of andere manier jouw vakgebied raken.

Deel jij veel privézaken in je blogs? En hoe persoonlijk schrijf je?

 

Ook interessant voor je:

 

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

6 reacties op “Authentiek bloggen: persoonlijk is niet privé

  1. Janneke den Draak schreef:

    Dat is weer een nuttige tip van je, Jessie. Dank. Ik heb me aangemeld voor morgenavond 4 april.

    1. Jessie schreef:

      Jij bedankt! Leuk ook dat je erbij was. Het was een, ahum, memorabele avond 🙂

  2. Noortje schreef:

    Jarenlang heb ik authentiek geblogd. Facebook nam het sociale deel een stuk over. Nu ben ik mijn bedrijf gestart en schrijf ik wekelijks een blog…. nogal to the point. Want schrijf maar eens persoonlijk over het verschil tussen kolommen en tabellen in Word… al moet ik toegeven dat ik soms iets van mezelf laat zien als ik bv een PowerPoint-foto presenteer. Maar dan moet je wel toevallig weten dat ik die dingen zelf gemaakt heb. Dat schrijf ik er dan weer niet bij.

    1. Jessie schreef:

      Start met dat laatste. Super dat je blogt trouwens! En persoonlijke anekdotes kunnen ook ultrakort zijn, in de vorm van opmerkingen als ‘Ik weet nog hoe ik vroeger worstelde met…’ Want ook al kent Office voor jou geen geheimen meer; dat is niet altijd zo geweest. En je kan ook schrijven waar jij bepaalde functies van Word voor gebruikt in je privéleven. Ik weet eigenlijk zeker dat ook bij jou anekdotes mogelijk zijn, succes!

  3. Tabitha schreef:

    Leuk, duidelijk blog Jessie, ik ga je website/blogs over bloggen tippen bij een groep mediators die ik wat do’s en don’ts rondom personal branding ga meegeven volgende week!

    1. Jessie schreef:

      Hai Tabitha, leuk om te horen. Dankjewel, en succes volgende week!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Koekje erbij? Deze website heeft cookies nodig om te kunnen draaien. Klik op OK of op NEE. Maak je geen keuze en blijf je op deze site, dan ga je automatisch akkoord met de cookies. Je kan op de privacy-pagina je toestemming altijd aanpassen.

Cookie settings

Vink aan welke cookies je toestaat op deze website.

FunctioneelFunctionele cookies zorgen ervoor dat de website correct kan draaien op alle apparaten.

AnalytischMet analytische cookies kunnen we de website optimaliseren, zoals op gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Social mediaMet sociale media cookies kunnen we je gepersonaliseerde content laten zien op social media.

OverigeDit gaat om 3rd party cookies die niet vallen onder social media cookies of advertentie cookies.