Het simpelste blogadvies dat ik je kan geven

Het simpelste blogadvies dat ik je kan geven

Ik wil lezers vaak te veel meegeven. Ik probeer er echt op te letten, maar soms dreig ik mijn lezers toch nog te overvoeren. Een simpel blogadvies, voor jou en voor mij.

Had je het al gemerkt? Misschien herken je dit wel. Maar het grootste deel van wat je weglaat uit je blog, zal DE LEZER niet missen. Alleen JIJ weet wat je allemaal niet vertelt.

Jij weet wat de lezer ‘misloopt’.

Dus plak je er nog een alinea aan vast voor de nuance. Je geef ook maar meteen antwoord op de vraag die hier zo mooi op aansluit, en al snel wordt het ’te vol’ in je blog.

1 blog = 1 onderwerp

Dit is het simpelste blogadvies dat ik je kan geven (maar o zo belangrijk!). Wat mij helpt om niet te gaan ‘zwabberen’, is voorkómen dat in de werktitel het woordje EN staat.

Blogadvies: voorkom gezwabber

Ik schrijf mijn koppen pas aan het eind. Tijdens het schrijven van een blog staat er een werktitel bovenaan mijn scherm: een vraag die de lading dekt.

De vraag waarop je antwoord gaat geven in je blog.

Ben jij een expert, dan weet je het antwoord echt wel. Het schrijven van je blog is dan ‘alleen maar’ jouw antwoord op papier zetten. En dus zit je niet eindeloos naar een wit scherm te staren. Je kunt direct van start.

Natuurlijk wil je de lezer inspireren en prikkelen, maar je wilt hem ook echt vooruit helpen. Maak je werktitel, je vraag, daarom zo specifiek en concreet mogelijk. Hoe concreter je vraag, hoe concreter (en bruikbaarder) je antwoord.

Jouw antwoord op DIE ENE vraag!

Stel dat mijn werktitel is: Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn blog meer lezers trekt en dat meer lezers gaan reageren? Dan moet het woordje EN me alarmeren. Het wijst erop dat ik van plan ben om 2 vragen te behandelen in mijn blog.

Hak de werktitel in 2 delen en je hebt meteen 2 blogs, in dit geval: ‘Hoe kan je met je blog meer bezoekers trekken?’ en ‘Hoe zorg je dat meer lezers een reactie achterlaten?’

Je blog in 6 stappen

Probeer het gewoon eens uit. Je schrijfproces ziet er dan zo uit:

  1. Formuleer een werktitel in de vorm van een vraag.
  2. Bedenk wat je hierover wilt vertellen (rode draad).
  3. Stel vast hoe je je onderwerp gaat afbakenen.
  4. Kijk of je je werktitel verder kan aanscherpen.
  5. Formuleer jouw antwoord op de vraag die je jezelf hebt gesteld.
  6. Zorg dat je, ook binnen je keurig afgebakende onderwerp, de lezer niet overvoert.

Schrijf ze!

Laat je even weten of je deze valkuil herkent en of je iets kan met dit blogadvies?

Ook interessant voor je:

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

4 reacties op “Het simpelste blogadvies dat ik je kan geven

  1. Janneke den Draak schreef:

    Goed advies! Ik ben iemand van de nuance (haha dat is toeval, de fabrikant van de spraakherkenningssoftware heet Nuance) Ik ga er weer eens voor zitten om een blogpost zonder franje te schrijven.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Hihi, leuk toeval! Ja, hup van A naar Z, geen zijpaadjes 🙂 Succes!

  2. Hessel Frings schreef:

    Heel herkenbaar. Want als het geen wetenschappelijk verantwoord artikel is, mag ik het eigenlijk geen blog noemen… (heb ik lang gedacht.)

    1. Jessie schreef:

      Ook wetenschappelijk verantwoorde artikelen moeten hun onderwerp afbakenen 🙂 Je was in mijn spambox beland, raar… Bedankt voor je reactie en succes met bloggen Hessel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Koekje erbij? Deze website heeft cookies nodig om te kunnen draaien. Klik op OK of op NEE. Maak je geen keuze en blijf je op deze site, dan ga je automatisch akkoord met de cookies. Je kan op de privacy-pagina je toestemming altijd aanpassen.

Cookie settings

Vink aan welke cookies je toestaat op deze website.

FunctioneelFunctionele cookies zorgen ervoor dat de website correct kan draaien op alle apparaten.

AnalytischMet analytische cookies kunnen we de website optimaliseren, zoals op gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Social mediaMet sociale media cookies kunnen we je gepersonaliseerde content laten zien op social media.

OverigeDit gaat om 3rd party cookies die niet vallen onder social media cookies of advertentie cookies.