Wat wil je in 2018 met je zakelijke blog bereiken? [+ stappenplan]

Wat wil je in 2018 met je zakelijke blog bereiken? [+ stappenplan]

“Ik wil 1000 mensen op mijn mailinglist en 2x zoveel bezoekers op mijn website.” Maar ook voor je blogresultaten geldt: meten = weten.

Ondernemen is geen nattevingerwerk! En doelen stel je om je dromen te verwezenlijken. Om van dromen naar doen te gaan! Om van je blog een echte klantmagneet te maken.

Met het stappenplan uit deze blog stel je op basis van cijfers haalbare, ambitieuze doelen voor je zakelijke blog in 2018. Als bonus krijg je de spreadsheet cadeau waarmee ik zelf mijn statistieken bijhoud.

Inzicht in je blogresultaten? Download de GRATIS spreadsheet.

>> Link desktop <<

Uitrollen of een sprintje trekken?

Wat doe jij in december? Een beetje uitrollen of een sprintje trekken? Ik ben iemand die voor het eind van het jaar nog van alles gedaan wil hebben. Bovendien ben ik plannen aan het maken (altijd leuk!) en ben ik dus ook doelen aan het stellen.

Ik heb het dan over doelen met betrekking tot mijn omzet en uit welke producten die omzet moet komen. Hoeveel nieuwe klanten ik wil binnenhalen, hoeveel bezoekers voor deze website haalbaar is en hoeveel mensen ik eind 2018 op mijn mailinglist wil hebben.

Mijn blogs vormen voor mij het belangrijkste kanaal voor nieuwe leads. Met zakelijk bloggen vergroot je je bereik en laat je mensen zien wat je in huis hebt. Dus ik bepaal vooraf hoe vaak ik ga bloggen, over welke onderwerpen ik wil schrijven enz.

Ik stel ook doelen op andere gebieden: welke taken wil ik uitbesteden, hoeveel uur ga ik maximaal in mijn bedrijf steken? Dit jaar heeft Business Blog School me opgeslokt. Ik heb ervan genoten, maar iets meer tijd voor ontspanning mag wel… 🙂

Daag jij jezelf al uit met doelen?

Ik stel pas sinds een paar jaar doelen stellen. Daarvóór wist ik pas hoe het met mijn bedrijf ervoor stond als de boekhouder de belastingaangifte klaar had. Het liep best goed met mijn business maar cijfers interesseerden me niet.

Dat cijfers helpen om je koers uit te zetten en eerder je doelen te bereiken, kwam niet bij me op. Maar geloof me, sinds ik doelen stel, ben ik mezelf veel meer aan het uitdagen. En de resultaten blijven niet uit. Had ik dit maar eerder geweten!

Geld verdienen met bloggen…

En jij? Heb jij je jaardoelen voor 2018 al vastgesteld? In de praktijk prikken veel ondernemers alleen een omzetdoel. Ze kijken naar de cijfers van dit jaar en doen daar een schepje bovenop. En dan krijg je dus nattevingerwerk.

Hieronder de 5 stappen om op cijfers gebaseerde doelen te stellen voor je zakelijke blog. En dan is het natuurlijk ook goed om je bereik te meten, het aantal websitebezoekers bij te houden en de groei van je mailinglijst te monitoren.

Maar don’t worry, met dit stappenplan heb je straks alles in één document bij elkaar!

Stap 1: Traffic meten met Google Analytics

In de cijfers duiken is echt noodzaak. Want je moet inzicht hebben in je huidige bereik om een aantal mooie streefcijfers voor 2018 op papier te kunnen zetten. Hiervoor moet je Google Analytics structureel gaan gebruiken als je dat nog niet doet.

Deel op Twitter of Facebook
“Alleen op cijfers gebaseerde #blogdoelen dagen je uit om echt je stinkende best te doen”, stelt @jessie_van_loon.

Heb je nog geen Analytics account, maak er dan snel eentje aan.

In dit filmpje wordt duidelijk uitgelegd hoe dat werkt. Google Analytics gaat pas tellen als het account is aangemaakt en is gekoppeld aan jouw website. Ook daar een filmpje over.

Stap 2: Een overzicht van je blogresultaten

Als je begint met Analytics, is zo’n overzicht maken misschien geen leuk karweitje. Maar het is absoluut een nuttig besteed uurtje! Bovendien heb ik een spreadsheet gemaakt met de cijfers die ik zelf monitor. Het is een overzicht dat voor mij goed werkt.

Inzicht in je blogresultaten? Download de GRATIS spreadsheet.

>> Link desktop <<

In Analytics zie je ook hoe een blogartikel scoort. Meestal zie je die aantallen al in WordPress voorbijkomen. Natuurlijk is het goed om hier aandacht voor te hebben. Om bijvoorbeeld te zien wat voor blogs op de meeste bezoekers kunnen rekenen en hoe een persoonlijk verhaal het bij jouw volgers doet.

Neem dit mee in je ‘zachte blogdoelen’. Dat zijn niet de cijfers, maar onder andere het bepalen hoeveel je van jezelf in je blogs wilt laten zien en welke soorten content je gaat delen. De bezoekersaantallen per blog neem ikzelf in de jaarstatistieken niet mee.

Stap 3: Koppel cijfers aan acties voor je blog

Had je dit jaar blogdoelen gesteld en zo ja, heb je die doelen gehaald? Zo niet, kijk dan of je de reden kan achterhalen. Wees eerlijk: klaag niet over te weinig groei van je mailinglijst als je simpelweg te weinig hebt gedaan aan marketing.

Je eigen acties bepalen voor het grootste deel je resultaten!

Pak je overzicht erbij en kijk waar de dalingen en stijgingen zitten. Ga na aan welke knoppen je hebt gedraaid. Ik geef je 2 voorbeelden:

  • In mei had je veel meer bezoekers dan normaal. Je herinnert je ineens dat je toen een extra nieuwsbrief hebt verzonden vanwege je verjaardag. Hm, goede actie blijkbaar! Iets om komend jaar weer te doen?
  • Stel dat je in september van 1x per maand bloggen naar 2x per maand bent gegaan. Zie je ook duidelijk hogere bezoekersaantallen? Stijgt het percentage social media niet, vraag je dan af of je nu ook 2x zoveel aan blogpromotie doet.

Op deze manier kun je de cijfers van 2017 analyseren. Heb je dit nooit eerder gedaan en bestaat je bedrijf al langer, dan kan het zinvol zijn om ook 2016 er even bij te pakken.

Je hebt nu inzicht in de cijfers. Tijd om vooruit te gaan kijken en doelen te stellen!

Stap 4: Streefcijfers voor je zakelijke blog

Hoe vaak wil je in 2018 gaan bloggen, hoeveel lezers wil je per blog? Daarmee ben je er niet, want als je je bereik wilt vergroten, moet je ook kijken naar je social media strategie. Zet op papier hoe die strategie eruit gaat zien. Blijf je dezelfde kanalen gebruiken om je blogs te promoten of laat je er eentje vallen om je te concentreren op één kanaal?

Je mailinglijst bepaalt voor een deel het aantal lezers. Heb je het huidige aantal abonnees in 4 jaar tijd opgebouwd, is het dan realistisch om in 2018 2x zoveel abonnees na te streven? ‘Verdubbelen’ is iets wat veel ondernemers roepen zonder na te denken, maar intussen ken je mijn standpunt: doelen stellen is géén nattevingerwerk!

Vraag je ook hier af: hoe ik wil dit doel gaan bereiken? Ga je een nieuwe weggever maken, wil je webinars gaan geven? De belangrijkste streefcijfers om bij stil te staan:

  • frequentie: hoe vaak wil je in 2018 bloggen?
  • mailinglijst: hoeveel nieuwsbriefabonnees wil je?
  • blogbereik: hoeveel lezers wil je per blog?
  • kanalen: hoeveel lezers wil je met welke social media binnenhalen?
  • hoeveel extra volgers wil je op Facebook en andere social media?

Zet hier een realistisch maar ambitieus getal achter, met in je achterhoofd de cijfers van dit jaar. De combinatie van haalbaar en uitdagend zorgt ervoor dat jij je uiterste best gaat doen om jouw doelen te bereiken.

Je blogdoelen helpen je te groeien

Stap 5: Tussendoelen meten en bijsturen

Wanneer ga je kijken of je op koers ligt: 1x per kwartaal, 1x per halfjaar? Plak daar tussendoelen aan vast. Zo houd je een vinger aan de pols.

Als je bijvoorbeeld in maart een challenge wilt organiseren, dan zal dat voor flink wat nieuwe aanmeldingen op je mailinglijst zorgen. Dus het kan zomaar zijn dat je einddoel voor je mailinglijst een groei van 400 abonnees is, maar dat je die verwachting vertaalt naar 300 nieuwe mensen in het 1e halfjaar en de rest in het 2e deel van het jaar.

Wat wil jij bereiken met je zakelijke blog?

Ik wens je heel veel succes met het formuleren van de doelen voor je zakelijke blog. Neem hier echt de tijd voor, want je online bereik vergroten gaat zorgen voor meer lezers, meer leads, meer klanten en uiteindelijk meer omzet!

Inzicht in je blogresultaten? Download de GRATIS spreadsheet.

>> Link desktop <<

Wat is jouw meest ambitieuze streefcijfer voor 2018?

Ook interessant voor je:

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

12 reacties op “Wat wil je in 2018 met je zakelijke blog bereiken? [+ stappenplan]

  1. Bouchra schreef:

    Handig om te van tevoren alles te bepalen. Wel vind ik dat je ook mee moet bewegen. Ook iets uitproberen en loslaten als het niet werkt, vind ik ook erg belangrijk!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Bouchra, voor mij geven plannen houvast. Inderdaad niet om je aan vast te klampen maar om flexibel in te zijn en plannen dúrven bij te stellen. Loslaten is daar een onderdeel van! Succes met je mooie blogs!

  2. Lynn schreef:

    Als ik het zo lees ben ik toch wel te weinig bezig met mijn blog…
    Dankjewel voor deze tips, ik ga me er eens wat meer in verdiepen 🙂

    xxx

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Lynn, goed plan! Maar… jij en te weinig bezig zijn met je blog 🙂 ?

  3. Melissa schreef:

    Zelf gebruik ik Google analytics. En zie echt mijn cijfers vergroten. Ook ben ik actief op Facebook en op andere blogs.

    1. Jessie van Loon schreef:

      GA is handig (daar haal ik ook een deel van mijn cijfers uit) maar bij mij zijn bezoekerscijfers onderdeel van het overzicht waarin ik ook volgers, lijstgroei e.d. bijhoud.

  4. Rinette schreef:

    Ik wil binnenkort voor 2018 een aantal doelen voor mijn blog op papier gaan zetten. Dit artikel zal ik daar zeker bij gaan gebruiken. Bedankt voor alle tips!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Rinette, klinkt als een plan 🙂 Succes met je blogs!

  5. Ciska schreef:

    Handige tips!!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Ciska, fijn om te horen!

  6. Felice Veenman schreef:

    Weet je: doelen stellen is makkelijk genoeg. maar je doelen ook halen….en niet halverwege een ander doel stellen….

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Felice, dat herken ik wel. Ik heb de neiging om doelen te stellen en daarna een andere koers te gaan varen. Daarom werkt dat maandelijks invullen van de cijfers voor mij zo goed.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.