Hoe zit het met jouw online zichtbaarheid?

Hoe zit het met jouw online zichtbaarheid?

Tijd voor een korte evaluatie, zodat je weet waar je in de zomermaanden aan kan werken. Ik wil het met je hebben over de online zichtbaarheid van jouw bedrijf en van jou als ondernemer.

Pak die telescoop en zoom in!

Liever luisteren? Dat kan!

Wil je écht aanwezig zijn op internet, dan kom je er niet met alleen een website, een Facebook-pagina en een LinkedIn-profiel. Je moet er echt ZIJN. Vaak van je laten horen. Er komt elke dag zoveel informatie voorbij dat mensen snel vergeten dat jij bestaat. Dus moet je proberen om – zoals we dat noemen – on top of mind te blijven.

Wie zit bij jou on top of mind?

Wie volg jij binnen jouw vakgebied? Ik bedoel niet de mensen uit je offline netwerk. Het gaat nu om wie je volgt op internet en (misschien) nog nooit hebt gesproken.

WAAROM volg je ze? Misschien vind je deze mensen inspirerend, of vind je dat ze de vakkennis zo toegankelijk maken. Of… vul maar in.

Maar wat zorgt ervoor dat je iemand inspirerend kán vinden, of veel van iemand kán leren? Wat zorgt ervoor dat je deze mensen kán volgen?

Het antwoord is heel simpel: omdat deze mensen AANWEZIG zijn op internet, écht aanwezig. Ze delen kennis, je leest artikelen van ze, bekijkt video’s. Vind je het antwoord flauw? Het wordt nog erger, en de conclusie staat je misschien niet aan. Maar wedden dat deze mensen bloggen, veel delen op social media en video’s maken?

Geef mensen reden om JOU te volgen

We draaien het even om. Want ik weet zeker dat jij genoeg kennis in huis hebt om interessant te zijn voor je doelgroep. Twijfel je daar aan? Bedenk dan eens hoe uniek jouw combinatie van opvoeding, opleiding, praktijkervaring en levenservaring is! En maak nu eens een lijstje hoe mensen JOU kunnen volgen. Dus:

  • weten genoeg mensen van je bestaan af?
  • staat er genoeg op je website om interessant te zijn voor Google?
  • schrijf je blogs, maak je video’s?
  • hoe vaak plaats je iets op social media?
  • hoeveel nieuwe paginalikes krijg je wekelijks op Facebook?
  • ken je je doelgroep goed genoeg om te weten wat ze nodig hebben?
  • verstuur je regelmatig nieuwsbrieven?

Je antwoorden geven een aardig beeld van hoe zichtbaar (of onzichtbaar) jij bent online.

Groeit je bedrijf door jouw online zichtbaarheid?

Aanwezig zijn en enthousiaste reacties krijgen is de eerste stap. Daarna moet je kijken naar de resultaten van die inspanningen. Haal je genoeg klanten uit je blogs, groeit je mailinglijst gestaag, reageren mensen op je blogs of op social media?

Misschien gaat alles mwah… of vind je dat het op alle fronten beter kan. Focus je op één ding tegelijk. En realiseer je dat bloggen een van de snelste manieren is om zichtbaarder te worden en van waarde te zijn voor je volgers!

Dus, hoe evalueer je jouw online aanwezigheid?

PS: Ik hoop dat je tevreden kan zijn over jouw online zichtbaarheid. Zo niet, dan is een gratis blogBOOSTsessie misschien wel iets voor jou. Lees alles over deze sessies en meld je aan. Elke maand heb ik 4 plekken beschikbaar.

Ook interessant voor je:

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

8 reacties op “Hoe zit het met jouw online zichtbaarheid?

  1. Laurien schreef:

    Dit zijn inderdaad de dingen die nodig zijn om je zichtbaarheid online te verhogen, maar soms vraag ik me af hoe sommigen zo actief kunnen zijn op elk medium… Hoe doe jij dat? Werk je volgens een planning of check je de hele dag door alle apps?

    1. Jessie van Loon schreef:

      Hai Laurien, ik ben niet op elk medium actief. Ik kies de kanalen waar mijn potentiële klanten zich bevinden. En ik plan zoveel mogelijk van tevoren in (Hootsuite). Ik check 2x per dag Facebook voor de gewone sociale berichten. Verder heb ik notificaties van Twitter en LinkedIn aanstaan, dus ik zie in de mail of er iets gebeurt waarop ik moet of wil reageren. Dus ik LIJK heel veel aanwezig maar dat valt dus wel mee 🙂 Succes met jouw zichtbaarheid!

  2. annelies schreef:

    Dankjewel! Je vragen zetten me wel weer even aan het nadenken…..!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Annelies, precies zoals de bedoeling was 🙂

  3. Bianca Schrijft schreef:

    Op dit moment heb ik een winactie lopen waarvan ik denk: ‘Misschien is deze het waard om te investeren in een Facebook advertentie’. Het enige is, gaan mensen dan niet puur tijdelijk likes geven om kans te maken, etc, etc. Radio en tv reclame is echt te veel, ik heb ook wel eens geprobeerd dat bedrijven mijn review en recensie posten op hun site of social’s, maar dat doen ze dan niet. Zo stom, want jij maakt wel reclame voor hun. 🙁

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Bianca, ik snap je overweging. En ja, er zullen altijd mensen zijn die puur voor het winnen komen… Wat betreft de bedrijven die niets met jouw recensie doen: kun je vooraf geen ‘strakkere’ afspraken maken zodat het een win-win wordt? Succes, Jessie

  4. Irene H schreef:

    Waarschijnlijk heb je gelijk, maar ik vind bloggen zo n gedoe. Televisie -en radio reclame is,denk ik, erg duur! Misschien kan ik het bloggen beter uitbesteden. Hoe denk jij daar over?

    1. Jessie schreef:

      Ha Irene, televisie- en radioreclame is onbetaalbaar. Adverteren op Facebook kan natuurlijk wel. Maar hoe overtuig je in één advertentie mensen van jouw vaardigheden, je likeability én je betrouwbaarheid? Uitbesteden is ook een optie. Maar waarom niet eerst zelf proberen? Als je wilt: vraag een blogBOOSTsessie aan, dan kijken we waar het probleem nou echt zit. Tot kijk, groeten Jessie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Koekje erbij? Deze website heeft cookies nodig om te kunnen draaien. Klik op OK of op NEE. Maak je geen keuze en blijf je op deze site, dan ga je automatisch akkoord met de cookies. Je kan op de privacy-pagina je toestemming altijd aanpassen.

Cookie settings

Vink aan welke cookies je toestaat op deze website.

FunctioneelFunctionele cookies zorgen ervoor dat de website correct kan draaien op alle apparaten.

AnalytischMet analytische cookies kunnen we de website optimaliseren, zoals op gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Social mediaMet sociale media cookies kunnen we je gepersonaliseerde content laten zien op social media.

OverigeDit gaat om 3rd party cookies die niet vallen onder social media cookies of advertentie cookies.