Show don’t tell: laat zien wat je in huis hebt!

Show don’t tell: laat zien wat je in huis hebt!

Valentijnsdag, dag van De Liefde. Mijn vraag: toon jij op jouw website de liefde voor je vak of hobby? Als jij jouw enthousiasme weet over te brengen, haken mensen sneller aan.

Het geheim: show don’t tell.

Het is februari, het vriest en ik heb de eerste aardbeien in huis. Mijn moeder kwam ze tegen bij de Sligro en mocht ze proeven ook. Een slimme zet, anders had ze ze waarschijnlijk laten liggen: zo vroeg in het jaar aardbeien, dat kan toch niets zijn? De Sligro won mijn moeders vertrouwen door haar eerst te laten proeven. De verkoop was een logisch gevolg.

Zo werkt het ook online. Laat mensen zien wat ze van jou mogen verwachten als ze klant worden, laat ze ‘proeven’ van jouw assortiment. Daarmee win je het vertrouwen van de bezoekers en je expertstatus groeit.

(Ik ben een aardbeien-freak, dus mam, dankjewel voor dit lieve Valentijnscadeautje!)

Help websitebezoekers voor jou te kiezen

Misschien vertel jij op de over-mij-pagina dat je dol bent op honden en daarom hondentrainer bent geworden. Je geeft aan dat je bijna twintig jaar ervaring hebt met honden en daardoor niet alleen veel kennis hebt maar ook veel praktijkervaring.

Prima natuurlijk, en ik geloof je ook… Maar als het een soort 2D-plaatje blijft, plat en oppervlakkig, dan weet ik niet of ik snel voor jou zou kiezen.

Stel dat je zou bloggen, dan vertel je niet keer op keer dat je veel kennis hebt maar het blijkt uit de informatie die je deelt. Je ziet bovendien jouw liefde voor honden op foto’s en je schrijft over je vak op een toon waaruit betrokkenheid blijkt. En als je een filmpje opneemt, slaat je stem soms over van enthousiasme, en dan weer klink je zacht en bijna verliefd.

Kijk, aan zo iemand zou ik de hond (die ik niet heb), meteen toevertrouwen!

Een zakelijke blog vergroot je geloofwaardigheid

Hoe kan je inspirerend zijn als je niet inspireert? Ik lees zo vaak op een over-mij-pagina: “Ik wil anderen inspireren.” Vervolgens gebeurt er niets. Wie weet zijn er offline events waar deze persoon inderdaad enorm inspirerend is. Maar online zie je er niets van terug.

Hoe geloofwaardig ben je dan?

Mijn advies zou ook dan zijn: ga bloggen. Vertel, vertel, vertel. En laat de lezer bepalen óf je inspireert. Het kan jouw missie zijn, maar je moet er wel wat voor doen… Dus laat het zien!

Show don’t tell

Show them, don’t tell them heb ik geleerd toen ik in 2002 begon als journalist. Het is, als het gaat om taal, het verschil tussen ‘Jan is enthousiast’ (tell) en: “Als Jan begint te praten, komt er een stortvloed aan woorden uit zijn mond terwijl hij druk met zijn armen gebaart.”

De woorden brengen Jan tot leven (show). Dit principe kan je ook toepassen bij het schrijven van je blogs. Zie het als een bonus-schrijftip, want het gaat mij in dit artikel om de vertaalslag van show don’t tell van journalistiek naar online marketing.

Toen ik met bloggen in aanraking kwam, was ik meteen verkocht. Ik had mezelf nooit als ‘marketing-mens’ gezien. Ineens moest ik denken aan show don’t tell. Mijn kwartje viel: bloggen is ‘zachte marketing’ en bij uitstek een vorm van show them.

Sommige mensen zeggen doodleuk dat ze een topper zijn op hun vakgebied. Anderen hebben daar moeite mee en blijven op de achtergrond. Daardoor hebben ze online een achterstand ten opzichte van de brutale mens die de halve wereld lijkt te hebben.

Als jij zo’n topper bent maar je zegt het liever niet hardop, ga bloggen.

Verklaar je vak de liefde, deel kennis, breng mensen in beweging. Lezers haken aan. En wie heeft er dan de halve wereld: de brutale mens of de bloggende ondernemer? 😉

Word een klantmagneet!

Wil jij mensen motiveren, zeg dan niet ‘ik motiveer mensen’ maar ga bloggen en motiveer. Laat… Het… Zien! Zeg je dat je veel kennis hebt, prima, maar ook hier: show don’t tell. Een zakelijke blog is bij uitstek de plek om die kennis te delen en jezelf neer te zetten als expert.

Ik denk niet dat jij jouw missie formuleert als: “Ik wil alleen mensen helpen die iets bij me kopen. Dat zijn de enige mensen om wie ik geef.” Nee, ook mensen die géén klant bij je worden, profiteren van jouw kennis. Mazzel voor hen en jij wordt er echt niet slechter van!

Met alleen een flinke dosis tell op je website vraag je nogal wat vertrouwen van mensen. Je gaat ervan uit dat jouw tell voldoende is om ze van bezoekers klanten te maken.

Met show laat je mensen vooraf zien wat jij in huis hebt. Denk aan het laten proeven van die aardbei. Je sleept mensen mee en je blog wordt een echte klantmagneet.

Inspiratie nodig voor wat show? Schrijf een blog over jouw liefde voor je vak.

PS: En vandaag, op Valentijnsdag, heb je bij uitstek de kans om niet alleen te zéggen ‘ik hou van je’ maar het ook echt te laten zien…

Als je kijkt naar je website: pas je daar het principe show don’t tell voldoende toe?

 

Ook interessant voor je:

 

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

18 reacties op “Show don’t tell: laat zien wat je in huis hebt!

  1. Mieke | mieksmind schreef:

    ik schrijf vooral over wat ik leuk vind en waar mijn interesses liggen, ook wat in mij omgaat.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Dat is voor een persoonlijke blog een prima uitgangspunt. Jouw blog zegt veel over jou. Ook dat is meer SHOW dan TELL.

  2. Malou schreef:

    Wat een goed concept en interessante blog! Zelf ben ik er niet zo mee bezig – ik schrijf gewoon over de dingen die ik leuk vind – maar het is wel heel nuttig en misschien moet ik me hier eens mee bezig gaan houden.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Malou, het kan nooit kwaad om eens vanuit een ander gezichtspunt naar je blogs te kijken. Maar zorg dat je er plezier in blijft houden; dat is het belangrijkste!

  3. Eva schreef:

    Fijne tips! Ga mijn blog binnenkort maar eens goed nalezen 😀

    1. Jessie van Loon schreef:

      Succes Eva!

  4. Tania schreef:

    Ik heb geen zakelijke blog maar snap wel waar je naartoe wil.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Je kan show don’t tell vertalen naar allerlei gebieden in je leven en je werk. En ik denk dat de uitkomst steeds is: SHOW is krachtiger dan TELL. Bedankt voor je reactie!

  5. karin schreef:

    Je hebt gelijk, zeker als je een commercieel doel hebt, maar als je alleen blogt is het moeilijker om in het hoofd van de mensen te kijken. Kijk, de Sligro merkt dat het werkt als er veel aardbeien verkocht worden. Maar als blogger is het soms moeilijk om de echte mening van de mensen te weten te komen. Bij mijn blog vraag ik mij bij artikelen waarbij ik wetenschappelijke informatie geef, steeds af of het niet te veel of te weinig info is…

    1. Jessie van Loon schreef:

      Jij verkoopt ook iets, nl. je kennis. Ik zou jou een kennisondernemer noemen. En als je al blogt en wetenschappelijke informatie deelt, vind ik dat een mooi stuk SHOW 🙂

  6. Jessica schreef:

    Goed punt! Soms staat je er niet heel veel bij stil, maar dit artikel zorgt ervoor dat ik er weer even aan herinnert wordt. 3D bekijken en niet 2D. Dat is inderdaad waar je de uitzondering kan maken!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Van 2D naar 3D is inderdaad show don’t tell in een notendop. En het is ook een mooi geheugensteuntje!

  7. Marieke schreef:

    Ik ga met show don’t tell ook nog even door mijn teksten scrollen. Ik weet het in mijn achterhoofd wel, maar soms toch wel weer even handig om ze door te lopen.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Grappig hè dat we zo veel vaker show dont tell kunnen inzetten dan we denken. Succes!

  8. Lydia schreef:

    Ik schrijf show don’t tell even op een post-it voor mezelf. Denk dat het geen kwaad kan om mijn teksten eens goed onder de loep te nemen! Bedankt!

    1. Jessie schreef:

      Ha Lydia, grappig eigenlijk, want gastvrijheid (in jullie geval) is ook ‘show’. De gast wordt verwelkomd, maar jij weet beter dan wie ook dat het gevoel van welkom zijn om veel meer gaat dan om die woorden. Kwestie van die lijn doortrekken naar de website 🙂

  9. Janneke schreef:

    Goed punt. Maar je wilt niet ál je aardbeien gratis weggeven, dus het is even zoeken naar de balans… Misschien kun je maar beter iets te royaal zijn, dan te zuinig.

    1. Jessie schreef:

      Dat is ook mijn mening Janneke. Wat ook belangrijk is: geef het juiste weg. Dus aardbeien als je aardbeien wilt verkopen. Je weggever en je zakelijke blogs; alles moet aansluiten bij wat je ideale klant wil hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Koekje erbij? Deze website heeft cookies nodig om te kunnen draaien. Klik op OK of op NEE. Maak je geen keuze en blijf je op deze site, dan ga je automatisch akkoord met de cookies. Je kan op de privacy-pagina je toestemming altijd aanpassen.

Cookie settings

Vink aan welke cookies je toestaat op deze website.

FunctioneelFunctionele cookies zorgen ervoor dat de website correct kan draaien op alle apparaten.

AnalytischMet analytische cookies kunnen we de website optimaliseren, zoals op gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Social mediaMet sociale media cookies kunnen we je gepersonaliseerde content laten zien op social media.

OverigeDit gaat om 3rd party cookies die niet vallen onder social media cookies of advertentie cookies.