Is gratis kennis delen wel verstandig?

Is gratis kennis delen wel verstandig?

In je blogs deel je kennis, informatie, inzichten en anekdotes. En jij geeft die gratis content zomaar weg. Is dat niet een beetje vreemd?

Er was eens een winkelier die een steeds grotere hekel kreeg aan de mensen die het moois van zijn etalage af keken. Hij kon ook niet voorkomen dat ze binnenkwamen en tijd van zijn personeel claimden. Terwijl hij met gemak kijkers en kopers uit elkaar kon houden.

Op een dag besloot hij zijn etalage dicht te timmeren en entreeprijs te vragen. Van de kijkers was hij acuut verlost. Maar hij hield ook maar weinig klanten over. Da’s nogal wiedes, denk je nu misschien. Toch komt dit online veel voor.

Online dichttimmeren van de etalage

Een winkelier weet dat kijken, kijken, kijken, maar niet kopen een risico van het vak is. Sterker nog, het is bijna een garantie. En bloggers krijgen ook gegarandeerd dit soort mensen op hun website.

Je kunt je afvragen: is het dan verstandig om kennis gratis te delen? Misschien zeggen mensen in jouw omgeving wel: joh, je moet geld vragen voor je ebooks en je blogs. Waarschijnlijk snap je al wel hoe ik daar over denk: als jij op jouw website geen gratis content hebt – een weggever, een blog – dan ben je die winkelier die zijn etalage dichttimmerde.

Preventieve klantenservice

Een webshop met uitgebreide productbeschrijvingen kun je zien als de etalage. Je blog is de plek waar je ingaat op de problemen en vragen van je lezers. Je gebruikt je kennis en ervaring om hen zo goed mogelijk ’te woord te staan’.

Als je een tijdje aan het bloggen bent, zul je zien dat minder mensen jouw klantenservice nodig hebben. En bij vragen kun je mensen vaak simpelweg de link van een blogartikel sturen. Een vriendelijk, persoonlijk intro, de link en klaar.

Is dat niet onvriendelijk? Nee, want met die link verwijs je mensen naar een uitgebreid antwoord op hun vraag. Uitgebreider dan ze via de mail zouden verwachten. Je laat zien dat je jouw potentiële klanten begrijpt. Dat je snapt waar ze mogelijk vragen over hebben.

Daarmee komen we bij iets wat ik een belangrijk effect vind van een zakelijke blog: lezersvragen voorkomen waardoor je de afstand tot de potentiële klant verkleint. Jouw begrip betekent veel voor ze.

Zet de knop om

Even een vraag: voor wie schrijf je je blogs? Voor je lezers. Voor ál je lezers? Ook voor de nooit-kopers? Als je bij het schrijven onbewust het standpunt hebt ik gun die mensen mijn gratis kennis niet, dan werkt dat, ook weer ongemerkt, door in de toon van je artikelen. En niet te vergeten gaat het ten koste van het plezier in het schrijven.

Probeer gul te zijn. Laat iedereen profiteren van jouw gratis content: van jouw kennis, de handige tips die je geeft, en laat mensen lachen om je anekdotes. Onthoud: met je gratis content vergroot je je impact, je bezoekersaantallen en daarmee het aantal klanten.

Je blogt dus óók omdat je omzet erdoor zal stijgen. Dus: zet je etalage in de schijnwerpers en de deur wagenwijd open!

Hoe denk jij over het gratis weggeven van kennis en informatie in een blog?

 

Ook interessant voor je:

 

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

6 reacties op “Is gratis kennis delen wel verstandig?

  1. Patricia schreef:

    Ik deel dingen vanuit mijn hart, dus zonder verwachtingen tegenover. Mijn ervaringen zijn hierover bovenverwachting positief tot nu toe, want alles wat jij met liefde aan anderen geeft, komt altijd terug! 😉

    1. Jessie schreef:

      Je hebt gelijk: delen vanuit het hart is nog mooier dan delen vanuit het hoofd. Goede aanvulling, dank!

  2. Etienne schreef:

    Het is zo moeilijk om een grens te trekken. Soms ben ik bang dat ik te veel weggeef.

    1. Jessie schreef:

      Herkenbaar! Meestal liggen je grenzen verder dan je denkt 🙂 Succes, groeten Jessie

  3. Corné schreef:

    Soms ben ik ongemerkt een beetje terughoudend. Ik ga je vergelijking met de dichtgetimmerde winkelruit onthouden. Misschien helpt dat, want uiteindelijk heb je denk ik wel gelijk.

    1. Jessie schreef:

      Is ook een kwestie van wennen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Koekje erbij? Deze website heeft cookies nodig om te kunnen draaien. Klik op OK of op NEE. Maak je geen keuze en blijf je op deze site, dan ga je automatisch akkoord met de cookies. Je kan op de privacy-pagina je toestemming altijd aanpassen.

Cookie settings

Vink aan welke cookies je toestaat op deze website.

FunctioneelFunctionele cookies zorgen ervoor dat de website correct kan draaien op alle apparaten.

AnalytischMet analytische cookies kunnen we de website optimaliseren, zoals op gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Social mediaMet sociale media cookies kunnen we je gepersonaliseerde content laten zien op social media.

OverigeDit gaat om 3rd party cookies die niet vallen onder social media cookies of advertentie cookies.