Hoe ook jij je blogresultaten kan verdubbelen

Hoe ook jij je blogresultaten kan verdubbelen

Als je houdt van successen vieren en je wilt regelmatig een feestje kunnen bouwen, dan moeten je doelen haalbaar zijn. Is een verdubbeling van je blogresultaten realistisch genoeg? Reken maar.

Tijd om wat lol te maken met cijfers.

Als mensen je blog lezen, dan nodig je ze uit om een volgende stap met je te zetten. Je geeft ze een link waar ze je onweerstaanbare weggever kunnen downloaden, verwijst ze naar een tijdelijke aanbieding of vraagt hen om een reactie.

Ik noem dit soort acties voor het gemak even ‘de doorkliks’.

Het is belangrijk om bij te houden hoeveel lezers je trekt en dus ook hoeveel mensen doorklikken (over het monitoren van blogresultaten ga ik het een andere keer hebben).

50% meer bezoekers

Ik deed in 1995 eindexamen VWO. Als ik het nu over zou moeten doen, zou ik zakken als een baksteen. Ook voor wiskunde. Gelukkig kun je op je klompen aanvoelen dat meer bezoekers een hoger aantal doorkliks betekent.

Het bezoekersaantal is daarom de eerste knop waar we aan gaan draaien. Laten we als doel 50% meer bezoekers nemen. Dus van 200 lezers ga je naar 300 lezers. Of van 1000 lezers naar 1500 lezers.

Is dat haalbaar? Als je weet dat ik met de meeste van mijn klanten uitkom op een verdrievoudiging van het aantal bezoekers, dan mag je van me aannemen dat 50% meer bezoekers een leuk doel is om mee te beginnen.

Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn blog?

  • Structureel en strategisch social media inzetten is onderdeel van een goede blogpromotie. Een zakelijke Facebook-pagina is een must, LinkedIn is goed voor je expertstatus. Verder moet je vooral kijken op welke platformen jouw lezers zitten.
  • Zorg dat je zoekmachinevriendelijk schrijft. Natuurlijk schrijf je voor de lezer, maar je tekst wordt er echt niet slechter van als je zoekwoorden strategisch inzet.
  • Probeer je e-maillijst te laten groeien. Hoe meer mensen je kunt mailen met ‘hé, ik heb weer een aantal handige tips voor je’, hoe meer lezers je trekt.

50% hogere conversie

Misschien denk je nu: oké, maar die 50% is toch nog wel wat anders dan de beloofde verdubbeling van de blogresultaten. Dat klopt, en toch hoeven we nog maar aan één andere knop te draaien.

Het aantal mensen dat op een link in je artikel klikt, is een vorm van conversie. Stel dat van elke 100 bezoekers 2 mensen doorklikken, dan is de conversie 2%. Bij 1000 lezers zullen 20 mensen op jouw link klikken.

Wat we nodig hebben, is een verhoging van 50% van je conversie. We willen dus van 2% naar 3%. En als bij de eerste meting de conversie 4% is, dan zet je het doel op 6%.

Hoe kun je de conversie verhogen?

  • Reken af met woordenbrijen en zorg voor een prettige lay-out op alle apparaten.
  • Verhoog je laadsnelheid. Dus geen foto van 2 MB boven je blog maar een plaatje van maximaal 400 kB (niemand zal verschil in kwaliteit zien; lees alles over afbeeldingen optimaliseren). Op mobiele apparaten is een trage website de belangrijkste reden waarom mensen afhaken nog voordat ze ook maar één woord gelezen hebben.
  • Ga aan de slag met je taal. Met klanten werk ik aan hun schrijfstijl en een structuur waarmee je de lezer op een logische wijze meeneemt door je artikel. We halen Jip en Janneke er niet bij, maar schrappen wel jargon en vaagtaal. Bekijk ook deze video over een heel specifiek conversie verhogend woord: JIJ. Op die manier zullen meer mensen het einde van je stuk halen. En daar staat jouw call tot action.
  • Meer mensen zien jouw call to action, dus meer mensen klikken door. En door jouw overtuigende manier van schrijven zal de lezer eerder denken: oh, van deze persoon wil ik wel wat meer weten.
  • Je formuleert je call to action SOS: specifiek, opvallend en simpel. Mensen willen heel concreet horen wat ze moeten doen. Bijvoorbeeld, ‘kijk naar mijn vernieuwde aanbod en claim jouw gratis blogBOOST-sessie’.

De blogresultaten: lol met cijfers

Door dat gesleutel aan de opbouw van je blog, je taal en je call to action, lukt het je om de conversie te verhogen van 2% naar 3% procent. Klinkt een 1% hogere conversie je onhaalbaar in de oren? Ik denk het niet!

Bij 50% meer bezoekers en conversieverhoging van 2% naar 3%:
– 200 bezoekers worden 300 bezoekers, 4 doorkliks worden 9 doorkliks.
– 1000 bezoekers worden 1500 bezoekers, 20 doorkliks worden 45 doorkliks.

Bij 50% meer bezoekers en conversieverhoging van 4% naar 6%:
– 200 bezoekers worden 300 bezoekers, 8 doorkliks worden 18 doorkliks.
– 1000 bezoekers worden 1500 bezoekers, 40 doorkliks worden 90 doorkliks.

50% meer bezoekers + 50% hogere conversie = 225% betere blogresultaten.

#Blogresultaten verdubbelen is bepaald geen rocket science, http://bit.ly/2fvD4pg #bloggen [tweet this]

Wat betekenen die cijfers voor je omzet?

Stel dat je mensen jouw onweerstaanbare weggever laat downloaden. Bij de verbeterde blogresultaten zal je nieuwsbrieflijst ruim twee keer zo snel groeien. Je blog levert dus ruim twee keer zoveel potentiële klanten op.

Wat betekent dat uiteindelijk voor je omzet?

Ik denk dat geld een hele sterke motivatie is. Ook al wil je met je blog vooral gratis kennis delen, het binnenhalen van nieuwe klanten speelt waarschijnlijk ook een rol. En dat is logisch, want je hebt een onderneming die je wilt laten groeien.

Ik ben reuze benieuwd: wat is jouw nummer #1 reden om te (willen) bloggen?

 

Ook interessant voor je:

 

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

4 reacties op “Hoe ook jij je blogresultaten kan verdubbelen

  1. Esther van Vondel schreef:

    Goede tips. Volg ze en je hebt inderdaad meer lezers, meer abonnees voor je nieuwsbrief en een lager bouncepercentage. Het werkt.
    Maar conversie is voor mij nog altijd gewoon verkoop. Als ik het aantal doorkliks zou meerekenen, dan ook het aantal keren dat de blog gedeeld is. En het aantal reacties.
    Het is altijd fijn te weten dat mensen doorklikken of iets gratis downloaden, maar daaraan verdien je niet.

    1. Jessie schreef:

      Ha Esther, en toch… iets gratis downloaden is wel de 1e stap. Daarmee komen ze op je mailinglijst. En als je dan een keer een leuk aanbod doet aan de mensen die jou al een poosje volgen, dan ga je daar relatief veel verkopen realiseren. Ze zeggen niet voor niets: the money is in the list. En die lijst houd je geïnteresseerd door steeds waarde te blijven delen in je blogs. Dus heb geduld 🙂 Succes!

  2. Charles schreef:

    Mijn eindexamen was in 1964! Ook ik zou waarschijnlijk zakken, toch ben ik na die tijd veel te weten gekomen! Open blijven staan voor vernieuwing is het credo. Daarom ga ik met jouw aanwijzingen aan de slag.

    1. Jessie schreef:

      Mooi levensmotto Charles, een leven lang leren! Succes met alles, groeten Jessie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.