Hoe JIJ voor meer doorkliks zorgt

Hoe JIJ voor meer doorkliks zorgt

In spreektaal gebruiken we je en jij door elkaar. In schrijftaal moeten de woorden het ‘zelf’ doen, en dan komt je echt anders over dan jij. Zelfs je conversie hangt er deels vanaf.

Liever luisteren naar deze blog? Dat kan!

Ik zie maar weinig ondernemers het verschil tussen die twee woorden benutten om tot een hogere conversie te komen. In de video laat ik zien hoe belangrijk die paar letters verschil zijn in schrijftaal en op welke momenten je het beste kan kiezen voor jij. Een van die plekken is je call to action.

In een call to action heb je weinig aan het vrijblijvende je. Het liefst wil je daar door het scherm heen springen en de lezer bij z’n kladden pakken. Maar er zijn meer momenten waarop het verschil je / jij, maar ook we / wij en me / mij, van belang is.

https://vimeo.com/213415120

(geen idee of je wist dat ik op bed lig: door een zeldzame aandoening aan mijn zenuwstelsel kan ik sinds 1999 niet meer zitten, staan of lopen)

Samengevat, jij in plaats van je doe je om:

  • nadruk te geven
  • herkenning op te roepen
  • het groepsgevoel aan te wakkeren (wij)
  • iemand echt aan te spreken

Voor me / mij en we / wij geldt eigenlijk hetzelfde.

Nadruk

In spreektaal leg je de klemtoon op een woord dat je wilt benadrukken. Logisch! Maar hoe kun je dat in schrijftaal doen? Af en toe kies je misschien voor HOOFDLETTERS of een streepje als je écht iets wilt beklemtonen. Maar ook hier kun je jij, wij en mij inzetten.

Zij gebruik je alleen als je wijst naar een groep waar je zelf niet bij hoort. Bijvoorbeeld: zij hebben verloren als het Nederlandse elftal de verwachtingen niet waarmaakt 🙂

Voorbeelden van nadruk: Het kan me / mij niets schelen. Met mij hóór je de onuitgesproken vraag: jou wel? Als we / wij niet in actie komenWe kan ‘de hele wereld’ betekenen, en dan mogen anderen het karwei opknappen. Met wij moeten wijzelf ook een steentje bijdragen.

Wat denk je / jij dat er zal gebeuren? Ook dan is jij veel krachtiger; daarbij kun je als lezer niet ‘met goed fatsoen’ om de vraag heen. Je zet je lezer dus aan het denken.

Herkenning

We zeggen wel eens ‘people buy people’ en grappig genoeg kopen we eerder van iemand in wie we ons herkennen. Want herkenning betekent ook dat je je begrepen voelt.

Ik kan me / mij voorstellen… Met de tweede variant benadruk je dat je het als auteur je écht kan voorstellen. Houd je / jij ook van paaseitjes? Het is de combinatie met ‘ook’: jij ook laat heel duidelijk zien dat jij zelf óók van paaseitjes houdt.

Aan die herkenning werk je continu: in je blogs, op de rest van je website, op social media en in nieuwsbrieven. Op bewust en onbewust niveau. Zo is storytelling een krachtige, bewuste manier om een relatie op te bouwen met je potentiële klant.

Hoe leuk is dat je ook subtiel, door met de taal te spelen, die herkenning kan versterken?

Groepsgevoel

Wij heeft, veel meer dan we, het ‘jij en ik’ idee in zich. Het verschil je / jij dat wij in het Nederlands hebben, is vrij uniek. Met wij baken je een groep af, hier: de schrijver, de lezer en de andere mensen die Nederlands spreken, maar niet zomaar iedereen.

Wij kennen allemaal die momenten dat een blog stroef loopt.

In dit geval is het niet alleen de groep ‘ondernemers die bloggen’, maar als schrijver geef ik aan dat ook ik soms in een blogdip zit. Het is dus een mooie combinatie van groepsgevoel aanwakkeren en herkenning bieden.

Iemand aanspreken

Het verschil tussen nadruk leggen en aanspreken is niet groot. Toch noem ik dit apart, want in elke blog zijn er momenten waarop je de lezer liefst wilt aankijken. Bijvoorbeeld om tot iemand door te dringen. Denk weer aan je call to action.

Aanspreken doe je soms ook in je inleiding om te zorgen dat je de aandacht van de lezer trekt: Ben jij iemand die het lastig vindt om spreektaal in z’n blog te verwerken, dan gaan deze tips je zeker helpen! of Als jij nog vóór de zomer…

En nu gaan gebruiken!

Zo, genoeg theorie. Deze kennis kun je nu in je taalgereedschapskist stoppen. Misschien wisselde jij je / jij al wel af vanuit het idee dat je moet variëren. Maar nu weet je hoe je op de juiste momenten de juiste vorm kan kiezen. Succes!

Ik zou het leuk vinden als je een voorbeeld van een call to action bedenkt die jij onder een  blog kan zetten. Schrijf ‘m op met je én een keer met jij, en kies dan de formulering waarvan jij denkt dat die de meeste reacties zal oproepen. Ik ben benieuwd!

 

Ook interessant voor je:

 

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

6 reacties op “Hoe JIJ voor meer doorkliks zorgt

  1. Gebruik jij al spraakherkenning voor het schrijven van je teksten?
    (ik weet dat ik dat jou, Jessie, niet hoef te vragen :-))

    1. Jessie van Loon schreef:

      Mooie! Klinkt echt anders dan: ‘Gebruik je…?’ En ja, IK gebruik de software al 🙂

  2. Laila schreef:

    Begrijp jij het belang van een goed klantencontact? Samen kunnen kunnen wij dat bereiken. Neem contact met mij op om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken.

    1. Jessie schreef:

      Klinkt top! En ja, ik begrijp het belang 🙂 Succes, groeten Jessie

  3. David schreef:

    Ik zit in tuinontwerp. Bij mijn laatste blog staat: wil je een écht origineel ontwerp voor je tuin? Wil jij een écht origineel ontwerp voor jouw tuin? klinkt inderdaad sterker. Dank!

    1. Jessie schreef:

      David, ik heb geen tuin maar de 2e zin voelt veel meer als een vraag aan MIJ, top!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Koekje erbij? Deze website heeft cookies nodig om te kunnen draaien. Klik op OK of op NEE. Maak je geen keuze en blijf je op deze site, dan ga je automatisch akkoord met de cookies. Je kan op de privacy-pagina je toestemming altijd aanpassen.

Cookie settings

Vink aan welke cookies je toestaat op deze website.

FunctioneelFunctionele cookies zorgen ervoor dat de website correct kan draaien op alle apparaten.

AnalytischMet analytische cookies kunnen we de website optimaliseren, zoals op gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Social mediaMet sociale media cookies kunnen we je gepersonaliseerde content laten zien op social media.

OverigeDit gaat om 3rd party cookies die niet vallen onder social media cookies of advertentie cookies.