Van blog via weggever naar mailinglijst

Van blog via weggever naar mailinglijst

Bloggen doe je om te inspireren, te informeren, te amuseren. Met elke blog geef je je lezers iets waardevols. Give first is een marketingprincipe dat het wederkerigheidsgevoel aanwakkert.

Een van mijn belangrijkste drijfveren om te bloggen is kennis delen. Maar ik ben net als jij ondernemer, dus uiteindelijk wil ik er liefst wel iets voor terug.

Laat iemand de eerste stap zetten

De stap van het lezen van een blog naar het aanschaffen van een product is veel te groot. Je kunt met je blog het beste inzetten op de eerste stap in jouw richting: het downloaden van je weggever in ruil voor naam en mailadres. Hoe kun je dat stimuleren?

– Plaats een opt-in voor je weggever in de zijbalk, onder je blog of gebruik een pop-up.
– Zet een linkje naar je weggever in je blog (alleen op momenten dat het écht relevant is!).
– Nodig met je call to action af en toe mensen expliciet uit om je weggever te downloaden.

Blijf opvolgen, blijf zaaien

Het is alsof jij een lijntje uitgooit. Als dat de ander dat opvangt, kun je via dat lijntje met mensen gaan communiceren. Je kunt ze mailen, je kunt na een paar dagen vragen wat mensen van je weggever vonden en je kunt ze je nieuwsbrief sturen.

Een algemene regel is dat mensen zeven tot twaalf contactmomenten nodig hebben voordat ze iets kopen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Mensen die meteen weten: dit wil ik hebben. Of mensen die nooit iets zullen kopen of al twee jaar op je nieuwsbrieflijst staan voordat ze een betaalde dienst of product afnemen.

De meeste ondernemers volgen hun contacten onvoldoende op. Ze stoppen na twee of drie mailtjes. Dat is waar jij je voorsprong vergroot op de concurrent. Ga niet spammen, blijf in elke mail waarde leveren, blijf zaaien.

Als je dat consistent doet, komt er een moment waarop je kunt oogsten.

Marketeers zeggen niet voor niets: the money is in the list.

Een dijk van een weggever

Om je mailinglijst snel te laten groeien, heb je een dijk van een weggever nodig. Een laagdrempelig aan te vragen ebook, videoreeks, checklist of wat dan ook. Zorg dat je weggever een probleem van je ideale klant oplost.

Het gaat niet om wat JIJ denkt dat waardevol is. Het gaat erom dat het iets is waar mensen op zitten te wachten. Plaats bijvoorbeeld een poll op Facebook of bel gewoon eens wat mensen op. Je zult verrast zijn hoe graag de meeste mensen willen helpen!

Ikzelf ontdekte dat de grootse problemen van mijn lezers gebrek aan inspiratie en gebrek aan tijd zijn. In mijn weggever richt ik me op dat gebrek aan inspiratie.

De zwakke kanten van mijn ebook

Lange tijd was mijn weggever het ebook ‘Altijd genoeg ideeën voor je zakelijke blog’ (bestaat niet meer!). Dat loste het probleem van geen inspiratie op. De reacties waren enthousiast genoeg, maar ik merkte dat mijn gratis product ook z’n zwakke kanten had.

Het was héél veel informatie, en neigde een beetje naar een overkill. Daarom heb ik dit ebook vervangen door video’s, schrijfworkshops en mijn gratis Facebook-groep Succesvolle ondernemers schrijven vanuit FLOW.

En als ik kijk hoe ik zelf omga met ebooks: meestal belanden ze ongelezen in een mapje op mijn computer. Ik zit er  daarom al een poosje aan te denken om mijn ebook in een andere vorm te gieten, mogelijk een mini e-course.

Je weggever is immers niet alleen bedoeld om een mailadres te krijgen. Je hoopt oprecht dat de ander ermee aan de slag gaat en jou op die manier beter leert kennen. Net als met je blog probeer je met je weggever de afstand tot de potentiële klant te verkleinen.

Dus belandt het ebook ongelezen in een map, dan heb jij wel je mailadres maar de ander heeft in feite niet die stap dichterbij gezet. En dat is een gemiste kans.

Video was een enorme stap

Video is niet iets waar ik me comfortabel bij voel. Met mijn bed in beeld, brrrr…. dus dat liet ik maar voor wat het was. Maar ik moest toegeven: ook ik kijk op een website vaak eerst naar een filmpje. Pas als ik een klik voel met iemand, download ik de weggever.

Met video groeit je lijst dus sneller en er vindt een soort natuurlijke selectie plaats tussen ideale klanten en niet-ideale klanten. Blij dat ik die drempel over ben 🙂

Ook jij hebt een ‘killer weggever’ nodig. Misschien wordt je huidige weggever een leuk aantal keer per week gedownload en ben je best tevreden, maar: het kan altijd beter.

De klantreis (customer journey)

Even samengevat de route die bezoekers afleggen voordat ze klant worden.

> Ze komen via social media of de zoekmachine op je website.
> Heb je een blog, dan zien ze dat je regelmatig waardevolle informatie deelt.
> De bezoeker gaat jou eerder volgen dan een concurrent zonder blog.
> Jij maakt die stap heel aantrekkelijk met jouw dijk van een weggever.
> Staat de lezer eenmaal op je mailinglijst, dan blijf je hem opvolgen.
> Elke potentiële klant op de lijst kan op elk moment klant worden.

Ik ben wel benieuwd: wat voor weggever heb jij op dit moment? Ben je tevreden over het aantal downloads?

Ook interessant voor je:

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.