De concurrentiekoker: marktonderzoek waar je blij van wordt!

De concurrentiekoker: marktonderzoek waar je blij van wordt!

Natuurlijk heb je concurrentie. Dat is een gedachte waar ondernemers meestal niet blij van worden. Ik zal je laten zien dat je je niet druk hoeft te maken. Niet als die andere bedrijven géén blog hebben.

Stel dat je uitzoekt welke andere bedrijven in dezelfde vijver vissen als jij. Wanneer Google met honderden andere autorijscholen in Amsterdam aankomt of met tienduizenden grafisch vormgevers, kan de moed je in de schoenen zakken. Niet nodig!

Je bedrijf is levensvatbaar

Laatst las ik in een blog van businesscoach Ninke van der Leck over de vraag of een bedrijf levensvatbaar is: “Concurrentie betekent dat er een markt is voor jouw type diensten.”

High five dus als jij niet de enige keukenapparatenwinkel van Enschede hebt of de enige gitaardocent bent in Delft. (Dat betekent niet dat je je niet moet onderscheiden. Dat moet je wel degelijk, maar dat is een ander verhaal.)

Als je door de ogen van Van der Leck naar concurrentie kijkt, voel je je direct een stuk beter. Ik ga er nog een schepje bovenop doen.

De concurrentiekoker

Ik heb het over een simpel marktonderzoekje waarbij het niet om exacte cijfers gaat, maar om een indruk van jouw marktsegment. Ik noem dit de concurrentiekoker. In het aquarium hierboven heb ik een trechter getekend. De vraag is: in welk gedeelte zit jij met je bedrijf?

Voor elke branche zal dit marktonderzoek anders uitpakken. Maar ik garandeer je dat het marktonderzoek is waar je blij van wordt. Als je tenminste blogt of wilt gaan bloggen en benieuwd bent of je daarmee gaat opvallen tussen je concurrenten.

De 3 stappen van het marktonderzoek

  1. Hoeveel bedrijven vissen in dezelfde vijver als jij? Kijk bijvoorbeeld ook in de telefoongids om bedrijven zichtbaar te maken die geen website hebben. In het plaatje hierboven is dit de brede opening van de trechter bovenin het aquarium.
  2. Hoeveel van je concurrenten hebben een fatsoenlijke website? Ik bedoel dan minimaal een online visitekaartje zonder virtuele ezelsoren met up to date informatie. Een flink aantal bedrijven valt al af, afhankelijk van de branche: je mag ervan uitgaan dat niet elke gitaardocent een website heeft maar elke webbouwer wel.
  3. Hoeveel van de overgebleven bedrijven heeft een blog? Geen blog die voor het laatst in 2013 is bijgewerkt, maar een blog met actuele informatie.

Dat smalle stuk onderaan de trechter: dát zijn jouw werkelijke concurrenten.

Laat de concurrentie achter je

Een blog zorgt dat je opvalt. Je laat zien dat je verstand van zaken hebt, en dat wekt vertrouwen. Ook laat je merken hoe je over bepaalde dingen denkt, dus je onderscheidt je.

Natuurlijk komen niet al je klanten binnen via je blog.

Mond-tot-mondreclame werkt bijvoorbeeld super, zowel voor jou als voor je concurrenten. En zoals Van der Leck het zo mooi beschrijft: concurrentie hebben is een gezond teken, maar… je niet-bloggende concurrentie loopt de online zoekende menigte mis!

Nogmaals, dit ‘marktonderzoek’ is niet bedoeld om exacte aantallen boven water te krijgen. Het gaat erom dat je beseft dat je door te bloggen zeker de helft van de concurrentie achter je kunt laten.

Het zou leuk zijn als je een reactie achterlaat: word jij ook blij van de concurrentiekoker?

beeld: Jessie van Loon, cc by-sa-2.0

 

Ook interessant voor je:

 

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

12 reacties op “De concurrentiekoker: marktonderzoek waar je blij van wordt!

  1. Ruby schreef:

    Ja duidelijk !!! Ik moet écht weer in de pen klimmen én m’n website klaar maken ( drama) er komt nu wel meer schot in .. maar doe nu alles via fb en insta .. maar een lijst krijgen .. blogs sturen .. duidelijke website hebben .. geeft denk ik meer rust , meer mensen die ik kan helpen .. en uiteindelijk natuurlijk meer klanten ! Tnx ??

    Ruby personal – insight

    1. Jessie schreef:

      In je marketing heb je altijd onderdelen die ‘set and forget’ zijn, en onderdelen die je moet onderhouden. Denk aan social media. Maar als het framework staan, via je site leads binnenkomen enz. ja, dan bouw je momentum op en dat geeft rust. Succes!

  2. Mark van Alken schreef:

    Duidelijk verhaal Jessie! Ik weet wat me te doen staat als startende ondernemer in een markt met veel “concurrentie”. Gisteren was m’n primeur en dat ging best aardig al zeg ik het zelf. Heb met mezelf afgesproken om vooralsnog wekelijks een blog te schrijven. Mocht mijn inspiratie op zijn dan duik ik in jouw gratis ebook voor verse ideeën.

    1. Jessie schreef:

      Chapeau Mark, niet veel startende ondernemers beginnen zo voortvarend. Dat geeft je zeker een voorsprong (in elke markt!). Maar leg de lat niet te hoog hè: liever 1x p/2w bloggen en het volhouden dan 1x p/w en over een maand afhaken. Veel succes en je bent ook altijd welkom voor een blogBOOSTsessie.

  3. Sjira Porcelijn schreef:

    Mooie en duidelijke blog Jessie! Het blijft toch een apart iets dat er zoveel ondernemers nog niet bloggen!

    1. Jessie schreef:

      Idd bijna ongelooflijk. Aan de andere kant, ik zie ook heel veel ondernemers die een hele dag nodig hebben voor één artikel, en ja, dan begrijp ik dat dat haast niet vol te houden is. Gelukkig is er ook op gebied van efficiënt bloggen veel winst te behalen. Bedankt voor je bezoekje Sjira!

  4. Marloes schreef:

    Geweldig, voelt heel goed om het vanuit jouw perspectief te zien!

    1. Jessie schreef:

      Hallo Marloes, dankjewel. Bij alles geldt dat iedereen door z’n eigen bril kijkt maar het is ook leuk om soms even door de ogen van een ander mee te kijken 🙂 Tot kijk!

  5. Geertje schreef:

    Jaaaa, ik ken het principe en dat is erg fijn als je in paniek raakt van mensen met dezelfde doelgroep als jij. Goed om je hier bewust van te blijven. Ik vind het vaak al lastig om een onderwerp te verzinnen(dank je wel voor je ebook 😉 ) dus daarin mag er bij mij meer continuïteit zijn in bloggen. Daarnaast ben ik er ook van overtuigd dat ik de mensen aantrek waar ik blij van word en waar ik goede resultaten mee kan behalen en dat mijn concullega dat ook doet.

    1. Jessie schreef:

      Hai Geertje, ik heb even op je site gekeken. Jij zit in een hele scherpe niche. Dat is ook een voordeel. En omdat jij jij bent, ziet jouw ideale klant er echt anders uit dan die van je collega. Dus als jij blogt en voor ideale klanten zichtbaar bent, dan zijn dat ook de mensen die je aantrekt. Misschien is een gratis een gratis blogBOOSTsessie iets voor jou. Daarin gaat het weer om andere aspecten van je blog dan in mijn ebook. Leuk trouwens dat je er wat aan hebt!

  6. Marjolijn schreef:

    Haha, als je het zo ziet, is het eigenlijk onbegrijpelijk dat er nog mensen zijn die niet bloggen! Gelukkig houd ik het redelijk vol in een marktsegment waar weinig geblogd word. Dus ja, ik word er wel blij van 🙂

    1. Jessie schreef:

      Onbegrijpelijk en tegelijk een realiteit die erg voordelig uitpakt voor bloggende ondernemers. Super dat jij het volhoudt, want dat is voor veel mensen echt ‘een dingetje’. Blog ze!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *