Een goede lay-out vergroot de leesbaarheid van je blog

Een goede lay-out vergroot de leesbaarheid van je blog

Maak het je lezer zo makkelijk mogelijk. De lay-out speelt een belangrijke rol in de leesbaarheid. Een aantal tips om te voorkomen dat bezoekers afhaken.

Zoals je ziet, kies ik voor een vetgedrukte inleiding. In enkele zinnen vertel je de lezer wat hij kan verwachten, bijvoorbeeld een stukje expertise en wie weet een oplossing voor z’n probleem. Duidelijkheid voorop. Natuurlijk mag je de lezer ook best een beetje prikkelen en nieuwsgierig maken.

Ik kies ervoor om de belangrijkste stukjes tekst vet te drukken. Ook de lezer die in de trein zit met een muziekje in zijn oren, moet de tekst kunnen volgen. Met wat vetgedrukte ‘kijk-hiers’ zorg je dat ook hij het belangrijkste uit de tekst meekrijgt.

Koptekst 2: gebruik tussenkoppen

Met tussenkoppen maak je een tekst scanbaar. Je zou de volgende test kunnen doen: bekijk een oude blog, schrap alle tekst met uitzondering van de tussenkoppen. Snap je dan nog steeds een beetje waar het artikel over gaat?

Ook Google is gek op tussenkoppen. Kies voor ‘koptekst 2’ in de opmaak. ‘Koptekst 1’ is gereserveerd voor de paginatitel. WordPress past dat automatisch toe. Koptektst 1 is dus de belangrijkste kop, koptekst 2 zit daar maar één niveau onder. Google ziet dat in de code van de pagina staan: je tussenkop staat dan tussen <h2> en </h2>. Google maakt daaruit op dat hij die tekst zwaarder moet laten wegen dan bijvoorbeeld <h4>.

Koptekst 3: de subkop

Ik denk dat je koptekst 4, 5 en 6 gewoon kunt vergeten. Een subkop binnen een groter geheel zou je kunnen opmaken als ‘koptekst 3’. Afhankelijk van het thema dat je binnen WordPress gebruikt, is het verschil tussen koptekst 2 en 3 groter of minder groot.

Koptekst 3: gebruik een kleurtje

In dit thema is er alleen een minimaal verschil in tekstgrootte. Ik kan er dan voor kiezen om koptekst 3 een kleurtje (eentje uit mijn huisstijl natuurlijk) te geven.

Geen lange alinea’s en lange zinnen

Mijn alinea’s zijn vrij kort. De meeste zinnen trouwens ook. Ook dat doe ik om de leesbaarheid te vergroten. Af en toe een wat langere zin ertussen is geen ramp, maar gebruik dan ergens een komma. Een beetje afwisseling is ook goed voor de ’toon’ van je tekst.

Als je een tekst met alleen korte zinnen hardop voorleest, klinkt het wat ‘hakkerig’. Bij lange zinnen raak je de draad kwijt. Dat wil je je lezers niet aandoen. Met wat afwisseling tussen korte zinnen en iets langere, komt er een mooi ritme in je tekst.

→ Tip: Als je blog klaar is, lees ‘m dan hardop. Dat is een goede manier om de leesbaarheid te testen.

Gebruik voldoende witruimte

Soms lijkt een blog enorm veel witruimte te bevatten. Een alinea die op een computer vier regels lang lijkt, kan op een smartphone al snel tien regels in beslag nemen. Voordat je het weet, wordt het op dat kleine schermpje een woordenbrij.

Overdrijf het niet. Twee keer op enter drukken zoals ik hierboven heb gedaan, is teveel van het goede. Denk weer even aan de mensen die jouw blog op hun telefoon lezen. Die witruimte vult al snel een half scherm. En dan moet de lezer gaan scrollen. Onnodig scrollen. En uit onderzoek blijkt dat mensen daar een hekel aan hebben.

Opsommingen

Bij veel lezers zijn rijtjes en lijstjes favoriet, want ze:

  • lezen makkelijk;
  • zijn scanbaar;
  • lijken op een stappenplan.

Natuurlijk kun je de stappen ook nummeren. Dan is het écht een stappenplan.

  1. Schrijf je blog.
  2. Lees ‘m hardop voor.
  3. Luister naar jezelf: haper je, dan loopt de zin niet lekker of is-ie te lang.
  4. Publiceer je blog.
  5. Kijk of de lay-out eruit ziet zoals jij ‘m bedoeld had.

Call-to-action

Hier komen we bij het laatste deel van je blogartikel. De lezer is weer wat wijzer, en nu? Laat je hem zomaar vertrekken? Nee, probeer een lezer tot actie aan te zetten. Die oproep tot actie kan van alles zijn zoals:

√ verwijs naar een ander artikel dat mogelijk interessant is;
√ stel een vraag en nodig mensen uit hun antwoord als reactie achter te laten;
√ vraag de lezer je artikel op social media te delen;
√ gebruik dit moment om de lezer op een lopende actie te wijzen;
√ gebruik dit moment om de lezer uit te nodigen contact met je op te nemen.

Wees creatief, er zijn nog veel meer mogelijkheden, maar: eindig ALTIJD met een call-to-action. Zorg ervoor dat deze opvalt. Markeer hem of geef de tekst een kleurtje. Ik kies zelf altijd voor een vetgedrukte tekst in de oranje kleur uit mijn huisstijl.

Als je je deze lay-out tips eigen maakt, kost het toepassen ervan geen extra tijd of moeite. Je zorgt er wel voor dat de lezer het eind van je artikel haalt… Jij bent immers ook tot hier gekomen.

Pas jij al deze indeling al toe in je blogs? Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat.

Ook interessant voor je:

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

10 reacties op “Een goede lay-out vergroot de leesbaarheid van je blog

  1. Tessa schreef:

    De H2 en H3 gebruik ik tegenwoordig met enige regelmaat. Ik vind alleen dat de opmaak van mijn WP-pagina er dan niet altijd veel beter uit gaat zien. Het zijn dan ook gelijk zulke grote letters!

    Die “call to action” mag bij mij wel wat meer aandacht krijgen. Dank weer voor de tips!!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Heej Tessa, ik wil best even met je meekijken hoe je h2 en h3 kan verkleinen. Ik zal je straks even mailen!

  2. Ben Thijssen schreef:

    Jij hebt ook een luchtig, makkelijk leesbaar taalgebruik, met uitdrukkingen die tot de verbeelding spreken. “scannen”, “hakkerig”. Mooi en handig artikel.

    1. Jessie schreef:

      Leuk om te horen Ben. Schrijven zoals je spreekt is een van mijn motto’s 🙂 Groeten Jessie

  3. Marita schreef:

    Goede tips, ik dacht meteen “uitprinten en ophangen bij mijn werkplek” . Bedankt!

    1. Jessie schreef:

      Leuk om te horen, en succes met je blogs!

  4. Marielle schreef:

    Handige tips Jessie! Ook goed om te weten dat ik kop 4 tot en met 6 gewoon mag vergeten.
    Waar ik wel eens over twijfel, is het gebruik van kop 3. Ik kreeg eens feedback dat Google na een kop 3 geen kop 2 meer leest. Met andere woorden: niet gebruiken. Is dat ook jouw idee, of gewoon wel tussendoor gebruiken?

    1. Jessie schreef:

      Hai Marielle, leuk van je te horen! Het enige wat Google afstraft, is het gebruik van kop 1 ín je artikel. Dat is nl. je paginatitel en die mag je maar één keer inzetten. H2 en H3 mag je zo vaak gebruiken als je wilt en Google scant ze allemaal. Voor subkoppen binnen een groter geheel waar een H2 boven staat, is H3 de beste keus (ook als je daarna opnieuw een H2 gebruikt). Ik ben voor de zekerheid even gaan googelen op wat jij schreef, maar dat kan ik nergens terugvinden. Succes met je blog!

  5. Frans schreef:

    Bedankt, ik ga die call-to-action proberen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Koekje erbij? Deze website heeft cookies nodig om te kunnen draaien. Klik op OK of op NEE. Maak je geen keuze en blijf je op deze site, dan ga je automatisch akkoord met de cookies. Je kan op de privacy-pagina je toestemming altijd aanpassen.

Cookie settings

Vink aan welke cookies je toestaat op deze website.

FunctioneelFunctionele cookies zorgen ervoor dat de website correct kan draaien op alle apparaten.

AnalytischMet analytische cookies kunnen we de website optimaliseren, zoals op gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Social mediaMet sociale media cookies kunnen we je gepersonaliseerde content laten zien op social media.

OverigeDit gaat om 3rd party cookies die niet vallen onder social media cookies of advertentie cookies.