Expert-interview #1: ‘Journalisten zijn net mensen’

Expert-interview #1: ‘Journalisten zijn net mensen’

Met bloggen vergroot je je expertstatus in de ogen van potentiële klanten. Je vergroot ook de kans op free publicity, want journalisten zijn altijd op zoek naar interviewkandidaten.

Googel jij ook zoveel? Ik namelijk wel, al is het nu minder dan in de tijd dat ik als freelance journalist werkte. Toen ging het niet alleen om research doen en bronnen checken; ik was ook vrijwel dagelijks op zoek naar geschikte interviewkandidaten.

Vergroot de kans op free publicity

En raad eens, jij kan zomaar de perfecte kandidaat zijn voor een artikel in een krant of tijdschrift, een interview met radio of televisie of een geschikte podcastgast. Zulke free publicity is natuurlijk geweldige reclame voor je bedrijf!

Mediacoach en free publicity expert Stephanie Aukes gaat nog een stapje verder: “De mensen die doorlopend in de media kunnen komen, zijn deskundigen en experts. De echte kennisondernemers zeg maar.”

https://vimeo.com/217409663

Journalisten als serieuze doelgroep

Aan het begin van een online training vraag ik altijd: “Waarom blog je, of waarom zou je willen bloggen?” Elk antwoord is goed, en elke reden die iemand kan verzinnen om te bloggen vind ik een goede reden 😉

Expertstatus vergroten is er eentje die altijd voorbijkomt. Zichtbaarheid ook. En bloggen is natuurlijk een hele goede manier om jezelf naar meer naamsbekendheid te bloggen.

Je expertstatus groeit dan vanzelf. Een artikel in een blad of op internet geeft die expertstatus echt een enorme boost en je krijgt dan een zichzelf versterkend effect: artikel – expertstatus groeit – grotere kans op nóg een interview.

In de schoenen van de journalist

Stephanie raadt aan: “Verplaats je eens in de schoenen van een journalist. Stel, hij schrijft een stuk over een nieuwtje in jouw vakgebied. Wat doet-ie? Hij gaat googelen.”

Wat er dan gebeurt: hij komt op de website van expert a. Deze zégt heel deskundig te zijn. De journalist zoekt even verder. Expert b zégt niet alleen dat hij expert is, maar op zijn site staan ook allerlei interessante artikelen. Raad eens wie hij gaat bellen…

Ingewikkelder dan dat is het niet. En als ‘mensen’ jou 4x beter weten te vinden als je blogt (aldus een onderzoek van Hubspot), dan geldt dat voor journalisten ook. In die zin: “Journalisten zijn net mensen.”

Free publicity: de media benaderen

Het kan natuurlijk ook andersom, dat jij de media benadert. Wanneer heeft dat zin, en hoe pak je dan aan? Ook daarvoor geeft Stephanie in ons gesprek handige tips. Als je meer wilt weten over free publicity, volg dan eens een gratis online training van Stephanie.

Voor wie blog jij?

Ik zal eerlijk zijn. Ik heb me nooit gerealiseerd dat ook de media me beter kunnen vinden als ik blog. Raar misschien, want ik kom uit de journalistiek. Maar ‘ik googelde gewoon’ en koos logischerwijs mensen die hun deskundigheid lieten zien.

Dat daar van hún kant een slimme tactiek achter zat, daar stond ik niet bij stil…

Nu weet ik, en dat kan jij hier misschien ook uit meenemen, dat expertstatus niet alleen status (wat een woord!) is in de ogen van potentiële klanten maar ook goed is voor je zichtbaarheid voor de media.

Doe eens gek en vertel me voor welk blad jij het liefste geïnterviewd zou worden…

 

Ook interessant voor je:

 

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

6 reacties op “Expert-interview #1: ‘Journalisten zijn net mensen’

  1. Nienke Dekkinga schreef:

    Leuk zo’n blog gecombineerd met een video interview. Ik zou graag geïnterviewd worden door een blad dat aandacht besteedt aan mensen met een chronische ziekte of lichamelijke aandoening. Zoals Gezond.nu. Ik denk dat ik als consulent seksuele gezondheid echt een meerwaarde voor zo’n blad kan zijn.

    1. Jessie schreef:

      Ha Nienke, klinkt goed. Of een blad van een patiëntenvereniging? De MS-vereniging en de Parkinsonvereniging hebben allebei een goed blad met een professionele redactie. Waag er eens een mailtje aan… Gezond.nu zou leuk zijn om een column voor te schrijven (of ‘vraag Nienke’ als rubriek) maar minder om je training in te promoten denk ik. Succes!

  2. Tabitha van den Berg schreef:

    Leuk blog, goede vraag. Ik zou graag geïnterviewd worden door een blad met groot bereik, bijv. de Margriet of Libelle om meer bekendheid te generen voor de optie mediation bij moeizaam lopende samenwerkingen en arbeidsconflicten (dus niet alleen bij echtscheiding). En een vakblad voor professionals in de zorg, onderwijs of ARBO-diensten lijkt me ook fijn, omdat daar veel klanten dan wel mogelijke verwijzers zitten.

    1. Jessie schreef:

      Ik denk dat mediation een nog weinig bekende optie is. Dus ik begrijp dat je zou gaan voor een blad met groot bereik, maar inderdaad gaat het ook om mogelijke verwijzers. Succes!

  3. Wilbert Vis schreef:

    Bedankt voor je feedback.
    Leuk artikel!

    1. Jessie schreef:

      He Wilbert, bedankt en graag gedaan 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *