Expert-interview #2: ‘Blog en video kunnen elkaar aanvullen en versterken’

Expert-interview #2: ‘Blog en video kunnen elkaar aanvullen en versterken’

“Video maakt het enthousiasme zichtbaar dat mensen mooi maakt.” Een gesprek met Esther van Berk over video, cameravrees en video inzetten voor je zakelijke blog.

Aanleiding om Esther van Berk, de Visiegraaf, uit te nodigen was een nieuwsbrief over jezelf durven laten zien. Ikzelf heb een klein jaar geleden mijn eerste video’s gemaakt, en ik vind het nog steeds spannend. Dat hoor ik ook vaak van mijn klanten.

Tijd om in gesprek te gaan met een expert!

Esther leert coaches, trainers en therapeuten om trots te zijn op wat ze kunnen en dat ook in video’s uit te dragen. Ze vertelt: “Mijn klanten zijn gewend om hún klanten aan te moedigen om in hun kracht te gaan staan. Maar als het aankomt op hun eigen zichtbaarheid, ‘dan hoeft dat niet zo nodig’. Dat is zo jammer.” Ehh, en zó herkenbaar!

“Gooi die rolluiken open,” moedigt Esther haar klanten aan. “Je kan dan veel meer mensen bereiken en veel meer mensen helpen.”

Esther vindt dat video laagdrempelig moet zijn, zowel voor de kijker als de maker: “Goed geluid, goed licht, goede inhoud, klaar! Waar veel videomakers de nadruk leggen op techniek, gaat het bij mij echt om de inhoud, de boodschap, de visie.”

Gebruik video’s niet om reclame maar om contact te maken. Om iets te delen waar de kijker iets aan heeft.
– Esther van Berk, de Visiegraaf

Video gebruiken bij je zakelijke blog

Natuurlijk was ik heel benieuwd hoe zakelijke blogs en video’s zich volgens Esther tot elkaar verhouden. “Blog en video kunnen elkaar aanvullen en versterken. Begin bijvoorbeeld je blog met een video van een minuutje. Dat is heel kort, dus je gaat niet de diepte in. Daar is je blog voor. Die video is dan om even jezelf te laten zien, en even contact te maken.”

Een andere mogelijkheid: gebruik video om een voorbeeld te geven of een anekdote te vertellen. Dus als aanvulling op je blog. Voor Esther is video geen doel maar een middel. “Wat heeft jouw websitebezoeker nodig, en op welke manier kan jij jouw boodschap het beste overbrengen? Dát moet het uitgangspunt zijn.

Monteer je video’s niet…

Je bent wie je bent. En het gaat erom dat dát (plus natuurlijk je boodschap) overkomt. Daarom houdt Esther niet van gemonteerde, gelikte filmpjes. En ze noemt nóg een goede reden waarom je moet overwegen om te stoppen met eindeloos monteren.

“Als je je video’s niet monteert, kan je veel meer video’s maken. Ben je uren aan het monteren, dan snap ik dat je niet elke week een video opneemt. Maar hoe zonde is het van al die verloren contactmomenten. Ook ik heb soms vijf of zes takes nodig voordat ik tevreden ben, maar nog steeds staat dan binnen twintig minuten een videootje online.”

Deel op Facebook of Twitter

Niemand ziet wat je buiten beeld allemaal fout doet. Video-interview met Esther van Berk, de Visiegraaf, over video inzetten voor je bedrijf, http://bit.ly/visiegraaf

…maar gebruik wel een script

Jezelf zijn en ontspannen voor de camera staan, betekent niet dat je je niet moet voorbereiden. Esther adviseert: “Schrijf een script en laat het vervolgens los. Bedenk wat je wilt dat de kijker onthoudt van de video. Dát is je boodschap. Dan vraag je je af: waar begin ik, waar eindig ik, en hoe kom ik van A naar B?”

Als je meer ervaring hebt, kan je de scripts in je hoofd schrijven. Maar werk in het begin echt met een script. “Ik hing vaak ook een vel met wat steekwoorden achter mijn telefoon, zodat ik – ook als ik zenuwachtig was – de draad niet kwijtraakte,” vertelt Esther.

Heeft iedereen cameravrees?

Het punt is: bijna niemand voelt zich bij z’n eerste video op z’n gemak. Volgens Esther heeft 98% van de mensen last van cameravrees. “Dat komt deels door conditionering, het idee van het perfecte plaatje.”

“Maar ook kijken we naar onszelf totáál anders dan naar anderen. Bij anderen kijken we hoe iemand overkomt en luisteren we naar de boodschap. Bij onszelf zien we alleen het plukje haar dat niet goed zit, horen we de ehh’s en vooral: hoe afschuwelijk je stem klinkt.”

Esther heeft zichzelf geleerd om ook bij haar eigen filmpjes alleen te letten op: komt de boodschap duidelijk over, zijn licht en geluid goed genoeg, laat de video zien wie ik ben, en oké, zit ik niet teveel te stuntelen? Samengevat: is het goed genoeg en is het echt?

Mijn eigen ’truc’ is mezelf bij het opnemen eraan herinneren: het is nu nog tussen mij en de camera. Dan kan ik meer ontspannen in de camera kijken. Ik ‘bewaar’ mijn zenuwen tot het moment van uploaden (of tot ik bij het monteren zie wat allemaal beter had gekund).

Overwin je angst en denk: deze is voor jou!

Soms is het gewoon je dag niet. “Bij mij mist soms ook dat vuurtje, het enthousiasme,” bekent Esther. “Dan denk ik: vandaag maar even niet, of ik doe iets om mezelf op te peppen, zoals even naar muziek luisteren. Want ik wil wél dat het er enthousiast uit komt.”

“Of ik ga filmpjes van klanten bekijken. Dan kom er vanzelf iemand voorbij die de tip die ik wil opnemen goed kan gebruiken. Ik heb altijd één klant in gedachten – niet steeds dezelfde – aan wie ik mijn video vertel: deze is voor jou! Een video aan iemand vertellen alsof je elkaar live ziet kan écht helpen om veel natuurlijker je verhaal te doen!”

#100happydaysvideochallenge

Esther is een Facebookgroep gestart waar mensen op een hele laagdrempelige manier hun cameravrees kunnen overwinnen, de #100happydaysvideochallenge. De groep is een plek waar je ‘veilig kan klooien’. Esther: “Het hoeft allemaal niet perfect te zijn.”

Esther was bekend met de #100happydays fotochallenge die je op Instagram en FB voorbij ziet komen. “Het doel is dat je je richt op positieve dingen. Dat geldt ook voor de videochallenge. Zodat je er als een positiever ingesteld mens zonder cameravrees uitkomt.”

Nou ja, 100 dagen? “Met video is 100 dagen achter elkaar voor de meeste mensen niet haalbaar. Dus het is helemaal oké als je een jaar of langer doet over die 100 videootjes. Het is een challenge zonder einddatum en zonder verkoopmoment aan het eind.”

Mijn eigen videoteller van de challenge staat intussen op 22, verspreid over meerdere maanden. En ik kan beamen: Esthers Facebookgroep is echt een veilige speelplek. Bij iedereen gaat het wel eens mis met geluid, licht of wat dan ook. Maar je ziet dat mensen vrijer worden, zich meer ontspannen voor de camera bewegen.

Het is mooi om mensen hun drempels te zien overwinnen,” vindt ook Esther. “Iedereen is welkom, spelregels zijn er amper. De enige voorwaarde: je post alleen video’s.”

 

Ook interessant voor je:

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

21 reacties op “Expert-interview #2: ‘Blog en video kunnen elkaar aanvullen en versterken’

  1. Jouvence schreef:

    Ik zou graag meer met video willen doen, maar dan moet ik eerst een andere camera aanschaffen.

  2. Gabrielle schreef:

    Leuk interview, zelf doe ik eigenlijk te weinig met video want dat is wel een toegevoegde waarde inderdaad!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Dankjewel Gabrielle! Ja, video verhoogt de waarde van je content. En als blogger / ondernemer wil je zo waardevol mogelijk zijn.

  3. Custodia Chineva schreef:

    Super leuk artikel en wat een interessant interview, alles heeft zijn voor en nadelen… xx

    1. Jessie van Loon schreef:

      Dat is helemaal waar!

  4. Wanda schreef:

    Ik hoef niet zo nodig zelf in een video verschijnen maar het lijkt me wel leuk om soort van mini reisfilmpjes te maken van onze reizen zodat je naast de tekst en de foto’s ook nog iets extra’s kunt laten zien.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Niemand zegt dat je met jouw hoofd voor de camera moet… Bij jouw laatste blog over de Elzas met dat prachtige uitzicht vanaf het kasteel. Stel dat je daar gewoon je camera aan had gezet en langzaam een rondje had gedraaid; ik zou het een prachtige aanvulling vinden. En bij reizen kan je ook leuke marktjes op video zetten en tot leven laten komen. Niet als vervanging van tekst en foto’s maar inderdaad als extraatje.

  5. Nicole Orriëns schreef:

    Een video kan zeker leuk zijn, maar ik moet wel zeggen dat ik een hekel heb aan vlogs. Vooral op blogs! Daar verwacht ik tekst. Als ik een filmpje wil zien was ik wel naar youtube gegaan.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Grappig hoe jij onderscheid maakt tussen video’s en vlogs. Sommige mensen omschrijven vlogs als videoblogs, maar ik versta onder video en vlogs ook wat anders 🙂

  6. Felice Veenman schreef:

    Ik heb een tijdlang met enorm veel plezier video’s gemaakt, die ik op site (en facebook) zette. Nu mis ik een goede cameraman-vrouw en dat maakt het toch lastiger

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Felice, is een cameraman of -vrouw noodzakelijk als je filmpjes maakt? Met een statief kom je ook een heel eind. Oké, je kan niet inzoomen e.d. maar bij een korte video is dat ook niet per se noodzaak lijkt me. Komt minder professioneel over misschien, maar het alternatief is video – wat je duidelijk een mooi medium vindt – laten schieten…

  7. Giaura schreef:

    Wat een goeie tips, zelf zou ik toch niet durven om video’s te maken

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Giaura, zo dacht ik er ruim een jaar geleden ook over. Wat zou je nodig hebben om die eerste stap te zetten?

  8. Marjolein schreef:

    Video is inderdaad een toegevoegde waarde om een blog persoonlijker te maken. Ik blijf er nog wel even bij weg, daar leent mijn blog zich ook niet echt voor denk ik

    1. Jessie van Loon schreef:

      Marjolein, ik heb net jullie e-bike avontuur gezien… in een filmpje. Zoals jij het aanpakt, maakt het je blog óók persoonlijker!

  9. Girls-Things schreef:

    Wat een goed artikel. Ik denk ook dat video’s inderdaad een goed middel zijn!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Bedankt Merle! Wat Esther ook zegt: “De glimmertjes in iemands ogen.” Daar draait het bij video om, maar soms is ook een simpele schermopname superhandig.

  10. Laura schreef:

    Zelf heb ik ’t even geprobeerd, maar het is toch niets voor mij. Ik heb zelf ook meer aan een lapje geschreven tekst dan aan een filmpje. Soms kan je meer met taal dan met gesproken worden, vind ik!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Laura, ik denk dat elk medium z’n voor- en nadelen heeft. Ik merk ook dat ik op websites een video altijd wel leuk vind: even iemand zien, even zien met wie ik te maken heb…

  11. Anja schreef:

    Wat een goed artikel. Ik wil ook al zo lang iets doen met video’s, maar helaas: ik sta liever achter de camera. Dit heeft me echter weer stof tot nadenken gegeven.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Anja, bedankt voor je reactie. Het klinkt heel cliché maar video is ook echt een kwestie van gewoon dóén! Ik ben en blijf een tekstmens, maar ik snap wel de toegevoegde waarde van video. Daarom ben ik blij dat ik sinds een jaartje ‘met mezelf’ in beeld durf 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *