De 39 beste tips voor zakelijk bloggen

De 39 beste tips voor zakelijk bloggen

1 september 2017, 23.50 uur. Nog heel even mag ik me dertiger noemen. Ik zie het als een leuke aanleiding om mijn beste 39 tips op een rijtje te zetten voor als je begint met zakelijk bloggen.

Ook als je al een poosje aan het bloggen bent, ga je waardevolle tips tegenkomen!

Ik heb mijn tips in 3 categorieën verdeeld. Om te beginnen geef ik je 15 punten mee waar je op moet letten als je goed van start wilt met zakelijk bloggen. Dan komen er 15 tips over het bloggen zelf. Ik eindig met 9 tips om je zakelijke blog te promoten.

Mijn bonustip – ik sta tenslotte aan de vooravond van mijn 40e verjaardag – is: download deze blog als ebook en loop de tips af en toe langs. Je kan niet morgen 39 tips implementeren… Vul je naam en mailadres in en krijg direct toegang tot de pdf.

15 uitgangspunten als je begint met zakelijk bloggen

  1. Natúúrlijk heb je genoeg te vertellen en ook jij gaat prima stukken schrijven! Wat jij in je rugzak hebt, dat pakketje van opvoeding, opleiding, praktijkervaring en levenservaring, is uniek. Er zitten écht mensen op jouw kennis te wachten. En schrijven kan je leren!
  2. Misschien zegt een stemmetje in je hoofd ‘dat jij niets nieuws te vertellen hebt’. Zet je innerlijke critici op de achterbank en ga zelf aan het stuur zitten. Vertel je critici: “Ik ga niet het Ei van Columbus uitvinden, dat klopt. Maar dat is geen reden om niet te delen wat ik weet. Ik ga mensen een reden geven om mij te volgen.”
  3. Met goede zakelijke blogs is het niet al te moeilijk om de concurrentie achter je te laten. Veel ondernemers bloggen niet of houden niet vol. Als jij dat stapje extra zet en waardevolle informatie gaat delen én dat volhoudt, gaat het hard. Je kan een piepklein marktonderzoekje uitvoeren dat ik De Concurrentiekoker noem.
  4. Bedenk voor jezelf waar je de grens trekt tussen informatie die je gratis deelt en content die je binnen je betaalde omgeving houdt. Ik ben groot voorstander van kennis delen maar ook ik heb informatie die ik alleen deel met bijvoorbeeld de betalende leden van mijn community ‘Meer Klanten Met Je Blogs’.
  5. Werk met een blogkalender. Bij elke blog een blogidee moeten bedenken is niet efficiënt. Wil je van kennis hapsnap delen naar strategisch content droppen, ga er dan een middag voor zitten. Maak een blogkalender voor drie tot zes maanden. Dit scheelt ook een hoop stress omdat je weet dat je genoeg onderwerpen hebt.
  6. Veel mensen schrijven hun blogideeën op in Evernote, verzamelen inspirerende artikelen in Feedly, hebben een notebook en overal en nergens slingeren post-its rond. Alsjeblieft, verzamel je ideeën op één plek. Desnoods zet je 1x per week al je ideeën in dat overzicht. Het maakt het in elkaar zetten van een blogkalender zoveel makkelijker en je hoeft niet bang te zijn dat je je briljante ideeën kwijtraakt!
  7. Vraag je af: waar heeft mijn achterban behoefte aan en waar kan ik mijn lezers mee helpen? Je kan een blog zien als een antwoord op een vraag die een potentiële klant je morgen zou kunnen stellen. Hoe beter je aansluit bij wat jouw potentiële klant wil weten, hoe beter: je schrijft niet voor jezelf maar voor de lezer.
  8. Verwerk persoonlijke anekdotes in je blogs. Informatie verpakt in verhalen ‘plakt’ beter en mensen leren je echt kennen. Don’t worry: persoonlijk is niet privé. Je kan 100% authentiek zijn zonder veel over je (huidige) privésituatie te vertellen.
  9. De techniek is niet moeilijk. Kan je overweg met Word of een ander tekstprogramma? Lukt mailen ook? Mooi, dan is bloggen op een WordPress website ook geen probleem. Het is een heel gebruiksvriendelijk platform met een standaard blogfunctie.
  10. Wat zet je in de menubalk? Is ‘Blog’ het meest uitnodigend voor de lezer? Vaak kan je best wat specifieker zijn. Bij mij heetten de blogs eerst ‘blogtips voor ondernemers’. Dat heb ik, met het oog op de zoekmachine, veranderd in ’tips zakelijk bloggen’.
  11. Leg de lat qua frequentie niet te hoog als je begint met zakelijk bloggen. Begin met een blog per maand. Als je wat ervaring hebt opgedaan en het schrijven steeds makkelijker gaat, kan de frequentie altijd nog omhoog. Liever dat dan gefrustreerd ontdekken dat je elke week bloggen niet volhoudt (en je er boos de brui aan geeft).
  12. Liever een paar heel relevante en wat langere blogposts dan heel veel kleine artikelen. Korte oppervlakkige stukjes brengen je niet naar de eerste pagina van Google. Bewaar korte stukjes voor social media (als ‘snackable content’) of voor je kennisbank waar je uitleg geeft over veelgebruikte termen in je vakgebied.
  13. Het klinkt vreemd, maar reserveer niet teveel tijd voor je blog. In mijn blog Een beter artikel in minder tijd leg ik uit dat ook mensen die een hekel hebben aan opgelegde tijdsdruk er goed aan doen hun blog als een tube tandpasta te beschouwen…
  14. In je blogs kan je de lezer andere artikelen aanraden. Je kan linken naar artikelen van anderen maar vergeet vooral je interne linkbuilding niet (links naar stukken op jouw site). Het is een service aan de lezer; tegelijk laat je Google zien dat je website geen verzameling losse pagina’s is maar een samenhangend geheel.
  15. Ga het DOEN. Je kan blogs lezen over zakelijk bloggen, er complete boeken op naslaan (tip: Zakelijk bloggen – Mariska van Dasselaar). Maar alleen door te doen, krijg je het bloggen in de vingers. Dat je eerste blogs niet de beste zijn… it’s all in the game!

15 tips voor de inhoud van je zakelijke blog

  1. Schrijf voor jezelf in één zin op waar je blog over gaat. Dat is je schrijfdoel of blogdoel, bijvoorbeeld ‘Ik wil uitleggen wat…’ of ‘Ik wil mensen motiveren om…’ Met een doel voor ogen dwaal je minder snel af en breng je de lezer in een rechte lijn van a naar z.
  2. Schrijf spreektaal. Vaak ‘vertalen’ we wat we willen zeggen onbewust naar schrijftaal en ontstaat er een onpersoonlijk stuk tekst. Een blog heeft meer effect als je gewoon gaat vertellen. Lees ook mijn blog over schrijven zoals je spreekt.
  3. Heb je je blogonderwerp, vraag je dan af in wat voor vorm je je content gaat gieten. Maak je er een lijstje van, een interview met een expert, een stappenplan, een monsterartikel? Laat je inspireren door deze lijst met 21 blogsoorten en probeer te variëren.
  4. Bedenk of je een video aan je blogpost kan toevoegen. Video’s van anderen of een eigen filmpje. Je hoeft niet meteen met je hoofd in beeld als je dat niet wilt; je kan bijvoorbeeld starten met een opname van je scherm of een animatie. Ik heb recent Doodly ontdekt waarmee je dit soort filmpjes kan maken.
    https://vimeo.com/276414834
  5. Zorg dat je video’s ook op een mobieltje goed uitkomen. Mijn webbouwer Sandra Boon schreef deze handleiding hoe je video’s van Facebook, YouTube of Vimeo responsive maakt. Kleine moeite, groot verschil voor de gebruikerservaring!
  6. Een goede lay-out vergroot de leesbaarheid en daarmee voorkom je dat bezoekers afhaken. Dus werk onder andere met korte alinea’s, tussenkoppen en opsommingen.
  7. Beperk je in een blog tot één onderwerp. Het is het simpelste blogadvies dat ik je kan geven, maar ik weet uit eigen ervaring hoe lastig het is om je daar aan te houden. Heb je teveel informatie voor één blog, maak er dan een serie van.
  8. Schrijf je verhaal liefst in één keer op. Als je elke zin gaat verbeteren voordat je verdergaat, onderbreek je de flow en ben je veel minder geconcentreerd dan wanneer je je eerst 100% op de inhoud focust en pas achteraf je tekst redigeert.
  9. Heb je je blog klaar? Laat ‘m liefst een dag liggen. Daarna kijk je er weer naar met een frisse blik en ontdek je de fouten waar je eerder blind voor was. Ook voel je dan of de tekst logisch is opgebouwd, je ziet of je inderdaad niet meer dan één onderwerp behandelt enz. Je kan ook je blog voorleggen aan een proeflezer.
  10. Heeft elke zin van je blog meerwaarde? Schrijven is schrappen. In een wat langer blogartikel kan je dieper ingaan op een onderwerp, maar dat betekent niet dat je moet ‘schrijven om te schrijven’. Overbodige woorden, loze zinnen, alinea’s die niets toevoegen, weg ermee!
  11. Wanneer schrijf je de blogtitel? De meningen verschillen, en het is ook heel persoonlijk. Ikzelf blokkeer als ik eerst een ‘knappe kop’ moet bedenken voordat ik mag gaan schrijven. Meestal komt de titel tijdens het schrijven vanzelf in me op. In deze podcast vertel ik meer over de risico’s van beginnen met de blogtitel.
  12. Eindig elke blog met een goede call to action. Stel een vraag aan de lezer om reacties uit te lokken, of vertel de lezer wat de volgende stap kan zijn. Denk aan een weggever downloaden (dan komen mensen meteen op je mailinglijst), een contactformulier invullen, meedoen aan een enquête, noem maar op.
  13. Met de gratis plugin Yoast SEO bepaal jij hoe Google je blog weergeeft. Hoe hoger je positie in de zoekmachine, hoe meer mensen doorklikken (de zogeheten click trough rate). Maar dat doen ze alleen als je titel en meta-omschrijving voldoende wervend zijn. In dit screenshot is de meta-omschrijving grijs.meta-description Business Blog School
  14. Met Yoast SEO kan je ook bepalen hoe je artikel op Facebook en twitter weergegeven moet worden. Dus als iemand jouw stuk via social media deelt, welke informatie verschijnt dan? Hoe je dat aanpakt, lees je in deze blog van Facebook-expert Birgit Luijk.
  15. Wist je dat je een blog kan inplannen? Ik wil dit artikel om 23.50 uur plaatsen, maar dan zit ik echt niet meer achter mijn computer! Lees alles over zaken rond je blog die je kan inplannen en automatiseren.

9 tips om je zakelijke blog te promoten

  1. Google kan je niet niet inzetten; Google zet jou in. Google wil gebruikers de meest relevante links tonen. Heb jij een goed stuk geschreven, dan is het in het belang van Google om geïnteresseerden door te sturen. Google promoot jouw artikelen dus gratis.
  2. Blogpromotie begint dan ook met zoekmachineoptimalisatie (SEO = Search Engine Optimization). Natuurlijk schrijf je voor de lezer! Maar dat betekent niet dat je geen zoekwoorden in je tekst mag zetten… zolang de lezer er maar geen last van heeft.
  3. Koppel je blog aan je e-mailmarketing. Nieuwsbrieven met alleen reclame ervaren ontvangers vaak als spam. Een mail met een link naar een blog met handige tips is bij je (ideale) klant meestal wél welkom. Zo is je zakelijke blog een manier om mensen voor langere tijd aan je te binden én je mailinglijst op te bouwen.
  4. Focus op één, hooguit twee social media kanalen en zorg dat je daar goed zichtbaar bent. Kies het kanaal waar potentiële klanten zich bevinden. Vaak kom je uit bij een zakelijke pagina op Facebook (bedrijfspagina). Hier komen niet alleen de meeste mensen, maar gebruikers checken vaak meerdere keren per dag hun account. Dus de kans dat je bericht ongezien uit de tijdlijn wegzakt, is er kleiner.
  5. Maak daarnaast een account aan op Google+ en plaats er af en toe een linkje naar een blog. Je hoeft echt niet enorm actief te zijn, maar Google waardeert het enorm, en beloont je ervoor met een hogere ranking, als je hún social media kanaal gebruikt.
  6. Veel ondernemers promoten hun blog alleen in de week na publicatie. Daarna mag-ie verstoffen? Zonde! Als je oude blogs regelmatig laat langskomen op social media, bereik je steeds weer nieuwe mensen. Weinig volgers zullen merken dat het om een ‘oude’ blog gaat, en je hoeft er ook niet geheimzinnig over te doen. Als het artikel nog altijd relevant is, maakt het niet uit wanneer je het hebt geschreven.
  7. Zorg dat lezers jouw artikelen op social media kunnen delen. Plaats daarom zogeheten deelknoppen onder je blog (je ziet ze soms ook aan de linkerkant van je scherm). Ikzelf gebruik de WordPress plugin AddThis.
  8. Bij bijna elk thema van WordPresss kan je je meest recente blogposts op de homepage zetten. Doen! Op andere pagina’s kan je er de zijbalk voor gebruiken. Zo laat je zien dat je actief bent en naast je productinformatie ook gratis tips op je site hebt staan.
  9. ebook tips zakelijk bloggenNoem in je e-mailhandtekening je laatst gepubliceerde blog. Je e-mailhandtekening instellen en bijwerken is in elk mailprogramma een fluitje van een cent.

Mijn 40e tip nogmaals: download deze lijst als ebook en neem de tips regelmatig door. Als je gaat bloggen, verschuift je informatiebehoefte. Deze lijst is dan een handige checklist!

Welke tips ga jij morgen al toepassen?

Ook interessant voor je:

Ik zou zeggen, trakteer me met een mep op een van de deelknoppen 😉

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

34 reacties op “De 39 beste tips voor zakelijk bloggen

  1. Charlotte Dona schreef:

    Wat een hoop handige tips! Vooral het plaatsen van linkjes in Google+ moet ik maar eens gaan doen..

    1. Jessie van Loon schreef:

      Leuk om te horen Charlotte. Succes met Google+.

  2. Thalmaray schreef:

    Heb deze opgeslagen en dat doe ik niet vlug, lijkt me handig om af en toe terug te lezen.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Hai Thalmaray, dankjewel voor het mooie compliment. Succes met je blogs!

  3. Hanneke schreef:

    Ontzettend interessant! Ik sla de tips op, dank je wel! Enne, ik ben juist nét dertiger geworden 😉

    1. Jessie van Loon schreef:

      Hai Hanneke, gefeliciteerd met jouw mijlpaal 🙂 Succes met het toepassen van de tips!

  4. Sandy schreef:

    Hier staan erg veel mooie tips in! Nu blog ik zelf niet echt zakelijk maar toch herken ik een heel aantal punten wel terug, fijn om te lezen <3

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ook als je niet-zakelijk blogt, ben je bezig met promotie en dergelijke. Dus ja, ik snap dat je overlap ziet met zakelijk bloggen.

  5. Corine schreef:

    Ik blog dan wel niet zakelijk maar veel zaken komen wel overeen. Goede tips hoor en ook lekker uitgebreid, het is echt een stappenplan zo wat iedereen kan afvinken. 🙂

    1. Jessie van Loon schreef:

      Dankjewel, inderdaad zijn er veel overeenkomsten met zakelijk bloggen. Alleen blogt de niet-zakelijke blogger vaak vanuit een passie voor bloggen. En dat vuurtje probeer ik bij ondernemers aan te wakkeren 🙂 Jij succes met je blogs!

  6. Peggy schreef:

    Bedankt voor dit handige artikel! Ga er een aantal gebruiken!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha, dat is leuk om te horen. Blog ze!

  7. Lien schreef:

    Leuke tips! Dank je! Nu nog in de praktijk omzetten…

    1. Jessie van Loon schreef:

      Tja, alles draait om implementatie hè 🙂 Succes!

  8. Janet schreef:

    Dit zijn handige tips, zeker nog een aantal tips die ik kan toepassen.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Hai Janet, leuk om te horen. Succes met je blogs!

  9. Bouchra schreef:

    Goede tips. Ik sluit me helemaal aan bij tip 15! Daar leer je het meeste van.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Jaaaa, DOEN 🙂

  10. Sherry schreef:

    Handige tips. Ik ga eens nadenken over e-mail marketing. De rest daar houd ik me wel aan.Ik zal het delen zo op fb!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Sherry, bedankt voor het delen. Succes met het opbouwen van een mailinglijst!

  11. Kimberly schreef:

    Wat een handige tips! Dank voor het delen!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Graag gedaan; doe er je voordeel mee 🙂

  12. Dafne schreef:

    Mooi lijstje met tips! Dit helpt zakelijke bloggers zeker goed op weg.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Dankjewel, dat was de bedoeling 🙂

  13. Judith schreef:

    Wat een super goede tips, heb je echt iets aan

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Judith, leuk om te horen. Succes!

  14. Moonlight Travel schreef:

    Handige tips voor als je zakelijk wil bloggen!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Veel komt ook wel pas denk ik bij persoonlijke blogs. Bedankt!

  15. Sherry schreef:

    Alvast een fijne verjaardag toegewenst. Wat een fijne tips. Ik ga je blog even delen 😉

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha leuk, dankjewel voor je toffe cadeau 🙂

  16. Miss K schreef:

    Allemaal handige tips! Dank je wel daarvoor! En alvast een gelukkige verjaardag!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Heb een hele fijne dag gehad. Op naar de 41 😉

  17. Kevin schreef:

    Hele handige tips! Heel veel van de tips die je geeft pas ik zelf al toe 🙂

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ah, da’s mooi. Succes met je blog!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Koekje erbij? Deze website heeft cookies nodig om te kunnen draaien. Klik op OK of op NEE. Maak je geen keuze en blijf je op deze site, dan ga je automatisch akkoord met de cookies. Je kan op de privacy-pagina je toestemming altijd aanpassen.

Cookie settings

Vink aan welke cookies je toestaat op deze website.

FunctioneelFunctionele cookies zorgen ervoor dat de website correct kan draaien op alle apparaten.

AnalytischMet analytische cookies kunnen we de website optimaliseren, zoals op gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Social mediaMet sociale media cookies kunnen we je gepersonaliseerde content laten zien op social media.

OverigeDit gaat om 3rd party cookies die niet vallen onder social media cookies of advertentie cookies.