De 3 factoren die je ideale bloglengte bepalen [longread]

De 3 factoren die je ideale bloglengte bepalen [longread]

Jij bepaalt de lengte van je zakelijke blog, en ook wat de ideale bloglengte is. De tijd van je lezer is kostbaar, dus zorg voor meerwaarde. En nee, het aantal woorden is geen rankingsfactor.

Pin nu, lees later!

‘Hoe lang moet een zakelijke blog zijn?’ zie ik in de chat staan tijdens het webinar. En even later komt er nog een vraag binnen: ‘Wat is de ideale bloglengte?’

Ik heb net tips gegeven hoe je een blogstrategie kan uitstippelen. Maar als de deelnemers aan het eind vragen kunnen stellen, zit deze vraag er steeds tussen 🙂

Let ook op het woordje ‘moet’. Er moet helemaal niks.

Niet van Google, niet van je lezer en zeker niet van mij.

Vervangen we moeten eens door mogen: hoe lang mag een zakelijke blog zijn?

Dan is het antwoord simpel: omdat er niks moet, mag alles.

FEIT: de gemiddelde lengte van blogs neemt toe

In 2019 was de gemiddelde bloglengte 1236 woorden (bron: Orbit Media). Dat is 53% langer dan 6 jaar geleden.

Maar in 2014 was het internet minder vol dan nu.

Dus je viel makkelijker op…

Je ziet dat 11% van de blogs 2000 woorden of meer telt (deze blog is er één van).

En schreef in 2014 nog zo’n 1 op de 5 mensen posts van 500 woorden of minder; intussen is dat nog maar 6%.

Gemiddelde lengte blogposts 2019

Is er een maximale lengte voor blogs?

Toen ik nog als journalist werkte, bepaalde de redactie het maximaal aantal woorden. Dat betekende vaak schrappen en nog meer schrappen.

Daar baalde ik vaak flink van, maar… meestal verhoogde dat de kwaliteit van het artikel!

Dus jezelf uitdagen om ALTIJD 20% van je content te schrappen als je een artikel af hebt, daar leer je enorm van.

Het probleem met blogs en andere webteksten is dat er geen grenzen zijn.

Een webpagina rekt zich uit en de lezer kan blijven scrollen.

Bovendien is blogland een vrij land waar iedereen z’n eigen regels heeft ?

Een goede zakelijke blog is zo lang als nodig, en niet langer

Flauw? Ik maak het nog erger: jij bent de enige die weet wat de juiste lengte is.

Want jij bent de expert. Dus jij weet welke vragen mensen hebben, welke aspecten voor hen belangrijk zijn, enzovoorts.

beste tips zakelijk bloggen

Ik houd van praktische tips. Mijn e-book ‘Mijn beste 39 tips over zakelijk bloggen’ staat er vol mee! Een leuke startersgids, en een handige checklist voor als je al aan het bloggen bent.

Willen mensen lange teksten lezen?

We hebben de concentratie van een goudvis. Erger nog, aldus onderzoek uit 2015.

Mensen hebben een concentratie van 8 sec, een goudvis haalt 9 sec

Onzin!

Als iets je interesseert en je wilt er meer van weten, dan is er niks mis met een longread.

Het is wel handig om te weten hoeveel tijd je van de lezer vraagt.

Het gemiddelde leestempo

Ga uit van een leestempo van 250-300 woorden per minuut.

In 5 minuten leest iemand een blog van zo’n 1250 woorden.

Let op: we lezen online anders dan offline. Online lezen we een tekst niet van a tot z. Zeker bij langere blogs scannen mensen een artikel eerst.

Ze lezen hier en daar een alinea, of ze scrollen tot ze een tussenkop tegenkomen die hun aandacht trekt.

Zo bepaalt iemand zelf wat hij uit je artikel haalt.

TIP: houd in zakelijke blogs tussenkopjes concreet, de lezer heeft weinig aan ‘En je zult het niet geloven…’.

Breng lucht in je artikel

Als een artikel goed scanbaar is, vinden lezers een blog niet snel te lang. Je lay-out doet daarbij wonderen.

Een woordenbrij: wel plaatjes, geen witruimte

Een stuk van 400 woorden kan een woordenbrij zijn, en door een blog van 2000 fiets je zo heen.

5 elementen die zorgen voor lucht in je artikel:

  • witruimte
  • tussenkopjes
  • afbeeldingen
  • opsommingen
  • quotes

Dus is een blog lang of LIJKT-ie alleen maar lang?

Laten we kijken naar de 3 factoren die de lengte van een zakelijke blog bepalen.

#1 Ideale tekstlengte en inhoud

De gebruiksaanwijzing van een IKEA-kastje moet uit korte, duidelijke aanwijzingen bestaan. Ook online. Aangevuld met verhelderende plaatjes.

Geen poespas.

Dat wil de lezer niet, want die zit op z’n knieën op de grond, met om zich heen plankjes, panelen, schroefjes, beugeltjes en een ellendig klein schroevendraaiertje.

Z’n humeur zakt 2 graden per minuut.

Dus zorg nou maar gewoon dat-ie door kan 😉

#2 De lengte van je tekst en de zoekintentie

Het ligt anders als iemand heeft gegoogeld op ‘het verhaal achter Apple’.

Dan verwacht iemand een langer artikel.

Langer dan wanneer hij met voice search aan Google vraagt: ”Sinds wanneer bestaat Apple?”

Als je niet wilt, hoe je niet eens door te klikken.

Dat brengt me bij de 2e factor die een rol speelt bij je bloglengte: de zoekintentie. Wat wil iemand weten, en wil hij een uitgebreid of een zo beknopt mogelijk antwoord?

#3 Aantal woorden en jouw doel

De lezer heeft een doel, een intentie. Maar jij ook.

  • Wil je een ultieme gids geven die mensen zo’n wow-gevoel geeft dat ze meteen een ticket voor je event kopen?
  • Wil je mensen iets geven om over na te denken?
  • Wil je vanuit enthousiasme iets delen, en wel direct?
  • Wil je…?

Het antwoord bepaalt voor een flink deel de ideale bloglengte.

Let op: in een ultieme gids ga je de diepte in. Dat is iets anders dan meerdere onderwerpen kort aanstippen, want dan verbreed je je tekst.

En dat is meestal geen goed plan.

Ik laat even zien wanneer je als ondernemer kiest voor:

  • korte blogs (tot 300 woorden)
  • middellange blogs (300-1000 woorden)
  • monsterblogs (meer dan 1000 woorden)

Korte blogs: ik ben geen Godin, jij wel?

Korte blogs kunnen best. Neem tweets, dat noemen we micro-blogging.

Of neem marketinggoeroe Seth Godin.

Hij heeft dagelijks een statement, en trekt daarmee duizenden bezoekers.

Alleen, ik ben geen Godin ?

Jij ook niet, denk ik. We hebben niet zijn status en naamsbekendheid.

Hij hoeft niet vindbaar te zijn in Google, zijn volgers verslinden alles wat hij schrijft.

Zolang je nog niet die status en zo’n fanbase hebt, is het lastig om je met zulke korte stukjes te onderscheiden.

Lastig, maar niet onmogelijk.

De korte blogs van Seth Godin
Dit was Seth Godin’s complete blog van 12 februari

Wanneer werken korte blogs ook voor jou?

Bijvoorbeeld, je wilt iets delen wat jou heeft geraakt.

Een quote, een speech, een inzicht.

Je wilt er niet teveel woorden aan vuil maken, zodat je lezer zijn eigen beeld kan vormen.

Ook 100 woorden kunnen dan genoeg zijn.

Vaak kan je zulke blogjes net zo goed in zijn geheel in je nieuwsbrief zetten, of in een post op sociale media.

Want een inleiding van 50 woorden op Facebook, vragen om een doorklik voor de andere 50 woorden; dat vinden de meeste mensen niet leuk.

Vaak is het slim om zulke stukjes ook op je website te zetten, want:

  • er kunnen mensen bijvoorbeeld via het blogoverzicht bij uitkomen;
  • je kunt er intern naar linken vanuit blogs die wél bezoekers via Google trekken.

Dit soort korte blogs zorgen ervoor dat mensen – vooral mensen die jou toch al volgen – je weer een beetje beter leren kennen.

Waarom middellange blogs prima zijn

Middellang noem ik zakelijke blogs van pakweg 300-1000 woorden. Die ‘grenzen’ heb ik zelf gekozen. Het had ook 250 en 1100 woorden kunnen zijn.

Ik wil vooral benadrukken dat een zakelijke blog van pakweg 600 woorden prima is.

Zeker als je net begint met schrijven.

In 600 woorden kan je tips geven, een anekdote vertellen, een casus van een klant uitlichten, noem maar op.

Denk je dat je blogs lang, langer, langst moeten zijn… lees dan vooral verder.

Een blog moet relevant zijn. Geen wollig taalgebruik.

Ook kennisbankartikelen vallen in deze categorie. Dat zijn artikelen die antwoord geven op wat is…? en andere vragen.

Ik denk dat die artikelen – zeker als ik naar mijn eigen kennisbank kijk – meestal wat droger zijn dan mijn blogs. Het handige ervan is:

  • Ik kan intern linken (zoals hier) als ik jargon gebruik. Als ik dat ter plekke ga uitleggen, jaag ik mensen die de term al kennen. En ja, ik link liever naar een artikel van mezelf dan naar een andere website 🙂
  • Kennisbankartikelen hebben laserfocus. Voor Google is het klip en klaar waar het over gaat, dus dan scoor je ook met 500-900 woordenblogs. Mijn artikel Wat is een plugin? (853 woorden) staat op positie #5 in Google (17 feb. 2020).

Wat wel zo is: schrijft iedereen blogs van 500 woorden, dan onderscheid jij je makkelijker als jij het dubbele doet.

Alleen, dan moet je artikel ook dubbel zo waardevol zijn.

Want je vraagt dubbel zoveel tijd van de lezer.

Ongeacht de lengte, een blog moet meerwaarde bieden.

Monsterblogs en de 3 grootste gevaren ervan

De definitie van monsterblogs verschilt. Sommige experts noemen een blog boven de 1000 woorden een monsterblog.

Andere hebben het over artikelen van 1500 woorden of meer.

Een monsterblog wordt ook wel epic content of skyscraper content genoemd. Het zijn gewoon lange, verdiepende artikelen.

Ik ben geen uitgesproken fan van monsterblogs, al schrijf ik zelf ook regelmatig lange artikelen 🙂 Maar ik zie 3 grote gevaren:

#1 Mensen beginnen te vroeg met monsterblogs

Heb je nog te weinig schrijfspieren ontwikkeld, dan moet je niet de marathon lopen. Dat levert geen goede blogs op.

Train jezelf liever met 25 blogs van 500 woorden voordat je een monsterblog begint.

#2 Mensen laten iemand een blog schrijven en betalen daarvoor per woord

Mensen horen dat alleen monsterblogs scoren en huiveren bij het idee dat ze zelf die moeten schrijven.

Ze huren een student in die voor een appel en een ei een oppervlakkige Wikipedia-pagina elkaar flanst (uitzonderingen daargelaten).

Zonder betrokkenheid bij het onderwerp.

Hij krijgt per woord betaald en zal niet snel passages schrappen.

De opdrachtgever die nog niet zo veel marketingkennis heeft, kopieert en plakt het stuk op zijn website en vindt het vreemd dat het geen moer oplevert…

#3 De schrijver geeft gefrustreerd op

Tot slot is er het gevaar dat de enthousiasteling die er wél aan begint, vastloopt en gefrustreerd opgeeft.

5 tips als je met monsterblogs begint

  1. In monsterblogs lees je meestal niet alleen het WAT maar ook het HOE. Dat is meteen een tip voor jou als je denkt: maar hoe kom je aan 1000 woorden? Zo dus.
  2. Vertel meer verhalen. Als je leuk kan vertellen en je weet het leuk op te schrijven, dan leest een artikel meer als een verhaal.
  3. Een verhaal is van zichzelf langer maar ook luchtiger. Dus deel voorbeelden in de vorm van verhalen en (klant)casussen.
  4. Onderbouw je artikel goed. Verwijs naar bronnen en citeer eventueel wat relevante uitspreken. Meestal mag je tot pakweg 100 woorden citeren zonder dat je het copyright schendt. Twijfel je, vraag dan om toestemming.
  5. Een ultieme gids of een artikel met 23 tips waarbij elke tip is uitgewerkt, is al snel 2500 woorden of meer. En dat soort artikelen zijn vrij makkelijk te schrijven.

Het SEO-voordeel van langere zakelijke blogs

Het is wel logisch dat Google bij een langere blog beter begrijpt waar het artikel over gaat.

Met langere artikelen scoor je ook sneller op long tail keywords van 3 woorden of meer.

Dat gaat vanzelf, omdat je automatisch meerdere aspecten van een onderwerp zult bespreken.

Maar het is niet het aantal woorden waardoor je beter gevonden wordt maar de verdiepingsslag waarmee je je onderscheidt.

In december 2019 onderzocht Semrush 700.00 artikelen en constateerde: “Longreads van 3000+ woorden krijgen 3x meer verkeer, 4x meer shares en 3,5x meer backlinks dan artikelen van gemiddelde lengte (901-1200 woorden).”

Maar ook hier geldt dat die grotere betrokkenheid ook kan komen doordat de auteurs erkende experts zijn. Of doordat het echt mega goede artikelen zijn.

En niet OMDAT ze toevallig 3000 woorden of meer hebben…

Het aantal woorden is geen rankingfactor

Langer is ab-so-luut niet altijd beter.

We kunnen allemaal schrijven, in de zin van letters achter elkaar plakken. Dus we kunnen ook allemaal 2300 woorden schrijven.

De vraag is alleen: hoe boeiend is je verhaal?

Dat is ook het probleem van onderzoeken die ‘aantonen’ dat blogs in de top-10 van Google gemiddeld meer dan 2500 woorden hebben.

Dit plaatje heeft al heel vaak voor verwarring gezorgd.

Want ja, in de top-10 staan veel lange artikelen. Dat is een feit.

De foute conclusie is: goed rankende artikelen hebben allemaal 2000+ woorden.

De gemiddelde bloglengte van top-10 blogs in Google (2018)

Wie zegt dat die blogs zo hoog staan omdat ze zoveel woorden tellen?

Dat is het gevaar als je cijfertjes tegenkomt. Vergeet ook niet dat het om gemiddelden gaat.

De interpretatie is vaak niet correct, want gekleurd.

Natuurlijk komt het SEO-experts goed van pas, en zien zij het als bewijs dat blogs lang moeten zijn.

Ik vind het waarschijnlijker dat deze auteurs flink wat schrijfmeters op de teller hebben en bakken ervaring.

Plus dat ze precies weten waar hún achterban op zit te wachten.

Dus laat SEO-experts als Jon Morrow van SmartBlogger of Brian Dean van Backlinko maar scoren met monsterblogs.

Dat is geen reden om deze giganten als rolmodel te zien.

Vergelijk het met beginnende ondernemers die marketingstrategieën van hun businesscoach kopiëren.

Dat werkt niet 🙁

Niet alleen omdat het geen authentieke marketing oplevert, maar ook omdat hun coaches (hopelijk!) op een ander niveau ondernemen.

Wat zegt Google zelf over de lengte van webteksten

Google heeft ook nooit iets losgelaten over een mogelijk verband tussen lengte van een blog en ranking.

Onlangs plaatste een van de bekendste Google-werknemers John Mueller deze tweet:

Volgens Google aantal woorden geen SEO-rankingfactor

Zorg dat je relevant bent en varieer

Waarde zitten niet in het aantal woorden.

Bied je volgers ook wat afwisseling: motiveer ze, inspireer ze, en geef uitleg.

Met alleen longreads spreek je een deel van je achterban aan, maar sommige volgers willen liever gemotiveerd raken met een leuke snackable content.

Een goede schrijver beheerst alle soorten blogs, en experimenteert met vorm en lengte.

Tip: vat je blog aan het einde samen voor de lezer

Vergeet niet je belangrijkste boodschap aan het einde te herhalen.

Zeker bij een wat langere blogpost mag je niet verwachten dat de lezer élk element zal onthouden.

Door aan het einde je boodschap samen te vatten, geef je de lezer mee wat hij wat jou betreft moet onthouden.

Je kunt ook die boodschap nog eens puntsgewijs samenvatten. Zo zijn dit mijn 6 takehome messages van deze blog.

  1. Er bestaat geen minimaal aantal woorden of maximaal aantal woorden voor een zakelijke blog;
  2. Als schrijver bepaal jij wat de ideale lengte is.
  3. De lengte hangt samen met het soort blog (dus de inhoud), het doel van de blog en de zoekintentie van de lezer.
  4. Langer is niet altijd beter: aantal woorden is geen rankingfactor.
  5. Begin niet aan monsterblogs als je net begint met schrijven.
  6. Zorg dat de inhoud relevant is en varieer.

Ik ben heel benieuwd hoe lang jouw eigen teksten meestal zijn, en of je dit artikel gelezen of gescand hebt?

beste tips zakelijk bloggen

Wil je op de hoogte blijven van toekomstige blogs? Vraag dan mijn e-book ‘Mijn beste 39 tips over zakelijk bloggen’ aan. Het e-book is super waardevol, of je nu al blogt of niet. En je krijgt dan ook een seintje als er weer een nieuwe blog – lang of kort – klaarstaat.

 

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

19 reacties op “De 3 factoren die je ideale bloglengte bepalen [longread]

  1. Janet schreef:

    Ik heb laatst in een cursus geleerd dat blogposts met minder dan 300 woorden sowieso niet worden opgenomen door Google.. ik kan dat niet echt duidelijk terugvinden in je verhaal.

    1. Jessie schreef:

      Ha Janet, klopt. Maar je schrijft niet alleen voor Google. De korte anekdotes zijn leuk voor social media. De langere hebben SEO-potentie. Dus lengte hangt samen met doel van de blog, zie punt #3 met als voorbeeld de veel gelezen tekstjes van Seth Godin 🙂

  2. Anneke schreef:

    hallo Jessie,
    Je hebt je blog mooi opgebouwd met het inhoudsoverzicht vooraf en ook aan het eind. Ik vond het prettig te lezen, ook door je humor (geen GODIN zijn :-), leuk gevonden).
    Het is al weer een tijd geleden dat ik blogs heb geschreven. Ik had zelf overwogen om een monsterblog te laten schrijven door een tekstschrijver, maar na het lezen van jouw blog, denk ik dat ik het toch maar zelf ga doen.
    Even over een drempel heen stappen, maar dat lukt wel met jouw aanwijzingen van vorige week!
    Hartelijke groet, Anneke

  3. Manon schreef:

    Nou ik vond dit ook een aardige zit, haha. Voor een informatieve blogpost vind ik het wel een oke lengte. Maar voor mn plezier lees ik niet zo’n lange blogpost.

    1. Jessie schreef:

      Gelukkig dan maar dat-ie informatief was 🙂 Maar jij laat dus eigenlijk meteen zien dat wat een lezer ‘aankan’ qua lengte dus ook te maken heeft met het doel van de blog. En dat een anekdote of dagboek-achtige blogpost korter mag zijn, en een informatieve wat langer.

  4. Cynthia schreef:

    Ik heb geen standaard aantal woorden. Wel probeer ik regelmatig te schrappen om to the point te blijven. Dat komt de leesbaarheid ten goede, maar blijft wel een uitdaging!

    1. Jessie schreef:

      Jaaaaa, dat blijft een uitdaging 🙂 Deze post was eerst ook langer… nog langer?!

  5. Sherry schreef:

    Goede blog heb je geschreven. Ik merk dat bij een productreview van speelgoed je beter kortere teksten kan schrijven. Als je een medisch probleem beschrijft dan is een langer artikel handiger. Bij boeken is het ook zo niet te kort graag want dan lijkt het alsof het boek niet interessant is.

    1. Jessie schreef:

      Mooie observatie Sherry. En ja, in de praktijk merk je pas écht wat werkt voor jou én voor je doelgroep!

  6. Felice Veenman schreef:

    Dit is een heel goed artikel, maar ik begin er te laat aan… dus heb ik veel gescand. De opmerking dat je bij een longread extra op je lay-out moet letten is een eyeopener. Ik schrijf vaak observaties en invallen op, die moeten niet te lang zijn, vind ik, en het is leuk daar hier bevestiging in te krijgen. Je zet me wel aan het denken toch eens wat langere (en degelijkere) artikelen te schrijven. Dank!

    1. Jessie schreef:

      Ha Felice, leuk dat je de voordelen van de korte blog eruit pikt. Inderdaad hoeven die niet lang te zijn. Enne, bedankt voor het compliment!

  7. rachel schreef:

    Zo, dat is even een lap aan informatie, haha. Ik blog of lang of kort waar ik zin in heb 😉 Ik hou mij dus niet echt aan de regels.

    1. Jessie schreef:

      Welke regels? Want die zijn er dus niet… Ik denk wel dat het bij een persoonlijk blog zoals bij jou anders ligt. Voor de meeste van mijn klanten is de blog echt een marketingkanaal, en ze publiceren max. 1x per week een artikel. En dan is een beetje strategie en een bewust keuze voor lange of korte blogs wel handig.

  8. Joany schreef:

    Mijn blogposts zijn meestal rond de 1000 woorden. Persoonlijk lees ik liever geen extreem, lange posts omdat ik die tijd liever investeer in een (recensie)boek.

    1. Jessie schreef:

      Jaaaa, jij bent van de boekenblogs, tof! 1000 woorden voor een recensie lijkt me mooi. En ik snap dat je slim met je tijd moet omgaan.

  9. corrina wassenaar schreef:

    Ik heb de blog gelezen. Ik heb zelf geen standaard lengte. Het ligt een beetje aan me bui, de ene keer is het wat langer dan de andere keer.

    1. Jessie schreef:

      Bedankt voor het lezen Corrina!

  10. nicole orriens schreef:

    Ik heb het gescand. Mijn blogposts zijn wisselend van lengte. De ochtendpost is regelmatig ruim 1000 woorden maar de middagpost is minder dan 300 woorden. Dat is soort snack 🙂

    1. Jessie schreef:

      Top, bedankt voor je eerlijke antwoord. Jij knalt er zo ontzettend veel content uit, en leuk hoe jij afwisselt. En je snacks lezen lekker weg!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *