Pas op, doodlopende blog!

Pas op, doodlopende blog!

Wij mensen houden van verhalen die rond zijn. Een duidelijke boodschap en geen losse eindjes. Je moet dus een conclusie schrijven om je blog af te ronden. Maar die conclusie ontbreekt vaak.

 

Ik spreek regelmatig ondernemers die zeggen ‘bloggen werkt niet voor mij’. En als ik kijk naar hun blogs, snap ik dat vaak ook wel.

Hun verhaal loopt dood…

Een conclusie schrijven voorkomt dat je artikel als een nachtkaars uitgaat.

Die afsluiting formuleren kost relatief weinig tijd. Hoe zonde dus als je het op het eind ‘laat liggen’. Je boodschap komt niet aan bij de lezer, dus je blog heeft veel minder resultaat.

 

Huh, is-ie afgelopen?

Stel, je leest een blog over energie besparen in het huishouden. Je krijgt 7 tips, en de laatste is: was je wasgoed niet op 60 graden als-ie op 30 graden ook schoon wordt.

Je ogen glijden naar de volgende regel en daar staat niets meer. Of er staat een plaatje van een huisvrouw uit de jaren ’50 met een wasbord, en onder dat plaatje loopt de tekst niet door. Hm, kennelijk ben je bij het einde aangekomen.

Dat is verwarrend. Het verhaal is namelijk niet rond, niet af. Bovendien is er geen conclusie getrokken, dus wat moet je nu uit het artikel meenemen?

Tja, dat moet je dan zelf bedenken. En die moeite zullen veel lezers niet nemen.

 

Bepaal wat iemand onthoudt

Denk aan ‘Ik hou van je’ aan het einde van een telefoongesprek. Blijkbaar wil je die de ander dát nooit vergeet. Of misschien zeg je tegen je dochter als ze naar school gaat: “Vergeet niet het briefje aan je docent Engels te geven.”

Dingen die we ‘nog even meegeven’ zijn kennelijk belangrijk.

Natuurlijk bepaal jij niet wat iemand exact van je verhaal onthoudt, maar het is ook niet zo dat je hulpeloos moet toekijken. Bovendien, als jij een conclusie schrijft, hoeft de lezer niet zelf die conclusie te trekken.

Na die 7 tips om energie te besparen in het huishouden zou iemand kunnen zeggen.

Je ziet hoe simpel het is om minder energie te verbruiken. Dat is goed voor het milieu én goed voor je portemonnee.

Op die manier heb je invloed op wat de lezer meeneemt.

Niet altijd lezen mensen je hele artikel. Vaak scannen ze het. Ze lezen de eerste regels, de tussenkoppen, een zinnetje tussendoor én de laatste regels. Zorg dus daar jouw boodschap staat in enkele zinnen.

Ook voor wie je hele tekst leest, is een duidelijke conclusie prettig. Iemand weet dan: ja, daar draait het om. Misschien heeft de lezer dat zelf ook al bedacht, en dan is de conclusie een bevestiging dat iemand op het juiste spoor zat.

Of jij jouw blogdoel bereikt, hangt voor een flink stuk af van het einde!

 

Hoe schrijf je een conclusie?

Vind je zo’n afsluitende alinea, een conclusie schrijven lastig, schrijf dan: “Ik begon mijn blog met [vraag, stelling]. Nou, ik heb je laten zien dat [conclusie].”

Ik begon mijn blog met de stelling dat je heel simpel energie kan besparen in het huishouden. Ik heb je 7 tips gegeven hoe je daar vandaag nog mee kan beginnen.

Dit is natuurlijk gewoon de conclusie die ik hierboven al had staan, maar net iets anders geformuleerd. ‘Ik begon mijn blog met’ helpt om je gedachten op een rijtje te zetten. En door te eindigen waar je begon, maak je de cirkel rond.

Een conclusie schrijven: maak de cirkel rond

Misschien werkt het voor jou beter om te denken ‘kortom’ en dan je blog af te sluiten. Als je wat meer ervaring krijgt, gaat een conclusie schrijven je steeds gemakkelijker af!

Een paar regels is genoeg. Extra voordeel: de lezer snapt dat het einde eraan komt.

 

Het blogdoel helpt bij een conclusie schrijven

Je conclusie en je blogdoel liggen vaak dicht bij elkaar. Meestal is dat doel een vorm van de lezer in actie laten komen en zorgen dat-ie:

  • iets gaan DOEN
  • iets zal LATEN
  • iets NOOIT MEER VERGEET

Een blog met tips om energie te besparen valt in de categorie ‘iets gaan doen’.

Grote kans dat jij jouw blogdoel vooraf bepaalt (zo niet, probeer het eens!).

Mijn doel met deze blog is: ik wil dat je voortaan je blogs structureel afsluit met een conclusie en daarmee je verhaal rond maakt.

In de conclusie vat ik ultrakort samen waarom dat belangrijk is en hoe je dat kan doen.

Als je je blogdoel onder aan je blog zet, maakt dat je conclusie schrijven ook alweer een stuk eenvoudiger.

  • Ik zie mensen vaak een hele formele conclusie schrijven. Dan valt-ie uit de toon. Houd je schrijfstijl vast en gebruik begrijpelijke taal.

 

Pak ook bij een anekdote terug naar het begin

Begin je je blog met een anekdote, grijp dan terug naar dat verhaal.

Misschien begon je je artikel over energie besparen in het huishouden met een schets van hoe de keuken er vroeger bij jouw overgrootmoeder uit zag.

Je kan dan eindigen met: Ik heb zoveel bewondering voor mijn overgrootmoeder die zonder elektriciteit een veel groter huishouden draaiend hield. Ik ben blij met alle apparatuur maar vind wel dat we er verantwoord mee moeten omgaan.

 

Wat roep jij iemand na?

Ook nu, aan het einde van deze blog, een conclusie. Ik meld het maar even 😉

Zorg dat je blog niet doodloopt. Zet onder je verhaal ‘kortom’ en vat jouw boodschap in een paar zinnen samen. Grijp terug naar het begin. Zo maak je je verhaal rond.

Jouw boodschap is waarschijnlijk iets wat de lezer moet doen, moet laten of nooit meer mag vergeten. Een conclusie schrijven betekent je die boodschap in een paar zinnen samenvat.

Mensen onthouden vaak het laatste wat je ze meegeeft (famous last words?). Een conclusie schrijven zorgt dat jij invloed hebt op wat de lezer meeneemt uit je blog.

NB: Een ander element dat ik vaak mis aan het eind van een blog, is de call to action. Lees hoe je van je call to action een SOS-oproep maakt.

Eindig jij je blog structureel met een conclusie waarmee je je verhaal rond maakt?

Ook interessant voor je:

 

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

21 reacties op “Pas op, doodlopende blog!

  1. Fianda Briliyandi schreef:

    Good article, thanks for sharing, please visit

    our website

  2. umj berkemajuan schreef:

    Thanks for sharing useful information
    UMJ berkemajuan

  3. Teknik Informatika schreef:

    What are some tips for writing a good conclusion for a blog post? Tel U

  4. Janet | thatonetime schreef:

    Interessant om te lezen. Ik denk hier eigenlijk niet heel bewust over na. Ik sluit vaak af met een vraag of een rijtje waarin ik link naar andere artikelen die ermee te maken hebben.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Janet, een vraag stellen en andere artikelen onder de aandacht brengen, is een mooie call to action. Een conclusie schrijven komt daarvóór (of een samenvatting); iets waarmee je je verhaal rond maakt. Je call to action valt buiten het verhaal.

  5. Ingrid schreef:

    Ik eindig ook wel eens met een vraag. Zodat de lezer terugdenkt aan wat hij gelezen heeft en het op zichzelf betrekt

    1. Jessie van Loon schreef:

      Leuk dat je dat zegt Ingrid. Die tip heb ik laatst ook aan iemand met een persoonlijke blog gegeven. Alleen zie ik een vraag stellen als call to action (de actie is in jouw geval: nadenken). Daarvóór mag je al een conclusie trekken, al is dat bij bijv. een ervaringsverhaal best een lastige. Succes!

  6. Felice Veenman schreef:

    Ik hou er zelf wel van om weer terug te komen bij het begin. Maar ik let streng op dat ik daar geen gewoonte van maak. Dan wordt het weer saai. Bovendien is een stevige “uitsmijter” schrijven ook erg leuk!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Felice, klinkt goed! Een uitsmijter is ook een soort conclusie in mijn ogen. Je rondt af, geeft mee wat jij wilt dat de lezer onthoudt. Dus het einde overvalt de lezer niet.

  7. Frederique schreef:

    Wanneer ik schrijf voor mijn werkgever eindig ik (netjes, haha) met een duidelijke conclusie. Maar op mijn blog niet, dat is één en al chaos – van begin tot einde haha…

    1. Jessie van Loon schreef:

      Hm, misschien op je blog ook eens proberen 🙂

  8. Isa schreef:

    Handige tip – ergens weet je dit ook wel, maar om het dan in de praktijk te brengen… soms past het niet helemaal natuurlijk, als je een persoonlijk verhaal doet, ga je niet zeggen: in conclusie – ik voel me niet zo best. Maar ook dan probeer ik mijn verhaal mooi af te ronden.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Hai Isa, bij sommige (persoonlijke) blogs kan je idd geen conclusie trekken. Je verhaal afronden lijkt me altijd mogelijk. Misschien na een blog ‘ik voel me niet zo best’ kan het een opmerking zijn over regen en zonneschijn, of je spreekt de hoop uit dat het volgende week beter gaat. Ook dat is een vorm van afsluiten zodat je blog een duidelijk einde heeft.

  9. Luc van de Wiel schreef:

    Goede tip, inderdaad. Het geldt ook voor columns, zoals in mijn geval.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Klopt Luc, dit geldt voor alle tekstsoorten.

  10. Leslie schreef:

    Ik probeer toch wel altijd een soort “einde” te hebben, meestal een vraag naar de lezer toe in de hoop dat ze een reactie achterlaten, maar ik vermoed dat er vast wel verbetering mogelijk is. Ik ga er vanaf nu meer op letten, dat is zeker.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Leslie, de vraag om een reactie (zoals de vraag waar jij nu antwoord op geeft), hoort bij de call to action. Super dat je dat al doet, want die wordt ook vaak vergeten… Een conclusie schrijven komt vóór de call to action, dus aan het einde van je lopende tekst. Succes, en als je vragen hebt, laat het me weten.

  11. karin schreef:

    ik heb hier eigenlijk nooit zo bewust over nagedacht. Ik schrijf wel altijd een eindzin. Soms kan je dit als een conclusie beschouwen en soms niet. Maar ik ga er vanaf nu wel op letten 🙂 Goede tip!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Karin, tof dat je ermee aan de slag gaat!

  12. Laura | I scream beauty schreef:

    Ik zie dit ook heel vaak! Handig artikel!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Laura, in de aanloop naar deze blog ging ik er weer eens extra op letten. Ik denk dat meer dan de helft van de blogs die ik tegenkom, abrupt eindigt…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Koekje erbij? Deze website heeft cookies nodig om te kunnen draaien. Klik op OK of op NEE. Maak je geen keuze en blijf je op deze site, dan ga je automatisch akkoord met de cookies. Je kan op de privacy-pagina je toestemming altijd aanpassen.

Cookie settings

Vink aan welke cookies je toestaat op deze website.

FunctioneelFunctionele cookies zorgen ervoor dat de website correct kan draaien op alle apparaten.

AnalytischMet analytische cookies kunnen we de website optimaliseren, zoals op gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Social mediaMet sociale media cookies kunnen we je gepersonaliseerde content laten zien op social media.

OverigeDit gaat om 3rd party cookies die niet vallen onder social media cookies of advertentie cookies.