Laten we samen internet toegankelijker maken

Laten we samen internet toegankelijker maken

Van mijn 17e tot mijn 21e zat ik in een rolstoel. Elke dag liep ik (rolde ik!) tegen drempels aan. Erg hè 😉 Maar weet je dat ik online drempels misschien wel erger vind?

 

Je hebt actiegroepen tegen zichtbare drempels en er zijn bouwvoorschriften. Om onzichtbare drempels in de online wereld lijkt niemand zich druk te maken?!

 

1 op de 5 volwassenen heeft moeite met taal

Het taalgebruik op de meeste websites is te moeilijk. Bedrijven gebruiken moeilijke woorden, lange zinnen en draaien om de hete brij heen. De lezer moet:

  • ontcijferen wat er staat
  • uitpluizen wat er bedoeld wordt

Op die manier sluit je (totaal onnodig!) 2,5 miljoen Nederlanders buiten.

2,5 miljoen… dat is 1 op de 5 volwassenen.

Het zijn mensen die in Nederland zijn geboren of niet. Ouderen en jongeren. Huisvrouwen, werklozen, werknemers en ondernemers. Mensen met alleen lagere school tot mensen die op de universiteit hebben gezeten.

Kortom, mensen met taalproblemen kom je overal tegen. Ook in jouw doelgroep!

 

Drempels maken me boos

Tot mijn 17e was ik gezond. Toen begon ik met mijn been te slepen en kwam ik in een rolstoel terecht. 4 jaar later kon ik niet meer zitten. Dat was in 1999. Nu lig ik op bed.

Natuurlijk ervaar ik drempels, maar daar kan ik wel mee leven. En geloof me, 19 jaar op bed liggen maakt je enorm creatief 🙂 Ik snap ook: je kan de samenleving niet helemaal aanpassen aan die kleine groep mensen die op bed ligt.

Het is veel makkelijker om mensen met een rollator of rolstoel helpen. Ik heb me als gehandicapte ook ingezet voor minder drempels. En ik merkte vaak dat mijn verhaal pas aankwam bij ondernemers als ik zei: “Wat denk je van jonge moeders met kinderwagens?”

Tja, het gaat dus echt om de getallen: hoeveel mensen hebben last van een drempel? Dat bepaalt of we bereid zijn tijd, energie en geld te steken in het weghalen van zo’n drempel.

Wat ook meetelt: hoe ZICHTBAAR is de drempel? Onzichtbare drempels laten we liggen…

Het is veel eenvoudiger om je taal een beetje aan te passen dan om een deur te verbreden of een lift te installeren.

 

2,5 miljoen Nederlanders hebben moeite met taal

Nu we het toch over getallen hebben. Wat ben ik geschrokken toen ik een paar maanden geleden ontdekte dat 2,5 volwassen Nederlanders moeite hebben met taal. Deze mensen ervaren elke dag drempels. Onzichtbare drempels met vaak grote gevolgen.

Ze snappen de brieven niet die ze krijgen, en ook op internet lopen ze vast.

Begrijp jij de berichten van de belasting en de gemeente altijd? Ik niet! Ook het UWV en andere instanties staan bekend om hun onbegrijpelijke taal.

Schandalig, hoor ik je denken. Of niet?

Maar mensen lopen niet alleen vast op websites van de overheid en grote instanties.

Wat denk je van telefoonaanbieders die een abonnement van €25 per maand verkopen? Met in de kleine lettertjes dat je na drie maanden het dubbele gaat betalen.

Veel mensen met taalproblemen sluiten een te duur telefoonabonnement af. Ze kopen een huis en snappen de hypotheekvoorwaarden niet. Ook niet als de notaris ze nog eens met ze doorneemt. Gesproken taal kan net zo onbegrijpelijk zijn als geschreven taal.

De brieven van de deurwaarder gaan bij het oud papier omdat mensen ze niet snappen. Ze krijgen lichamelijke klachten van de stress. De dokter geeft ze medicijnen, maar de bijsluiter? Die is onleesbaar. En alsof dat nog niet genoeg is, wordt ook ineens de stroom afgesloten.

Zomaar wat voorbeelden van de gevolgen van te moeilijke taal.

[click_to_tweet tweet=”Als begrijpelijke taal de norm was, zouden minder mensen in de schulden zitten! Laten we als ondernemers met begrijpelijke taal onze websites toegankelijker maken. ” quote=”Als begrijpelijke taal de norm was, zouden minder mensen in de schulden zitten.”]

 

Ik heb me verdiept in begrijpelijke taal

Ja, dit onderwerp raakt me. Daarom ben ik me erin gaan verdiepen.

Dit voorjaar schreef ik voor het ministerie van VWS een samenvatting in begrijpelijke taal van het programma ‘Onbeperkt meedoen’. Dit programma gaat over zichtbare en onzichtbare drempels wegnemen. En over doelen en afspraken om dit aan te pakken.

Onbeperkt meedoen: samenvatting in begrijpelijke taal

Het programma is geschreven in beleidstaal. Misschien kan je je er iets bij voorstellen 🙂

Een deel van de doelgroep waren mensen met een verstandelijke beperking. Daarom wilde het ministerie een samenvatting in begrijpelijke taal. Een leuke klus, maar niet eenvoudig.

Het herschrijven van een tekst in begrijpelijke taal is best lastig. Maak het jezelf gemakkelijk en gebruik voor je blogs gewone spreektaal.

Denk niet: ik werk niet met mensen met een verstandelijke beperking, dus ik hoef mijn taal niet aan te passen. 2,5 miljoen volwassen Nederlanders hebben moeite hebben met lezen en schrijven. En vaak ook met gesproken taal.

 

Een online wereld zonder drempels: doe je mee?

Hoe meer ik begrijp waar mensen op vastlopen, hoe meer ik er ‘iets’ aan wil doen.

Wat ben ik blij dat ik op zo’n groot platform mag publiceren. Zo bereik ik heel veel ondernemers en communicatiemedewerkers tegelijk. En kan ik ze uitleggen waarom begrijpelijke taal zo belangrijk is. Het artikel komt donderdag ook hier op de site te staan. Met tips om de leesbaarheid van teksten te vergroten.

In het artikel op Frankwatching vertel ik niet waarom ik me zo opwind over onnodige drempels. Over mijn eigen ervaring met drempels als rolstoeler.

En tja, vaak komen ondernemers pas in actie als ze ‘het’ in hun portemonnee voelen. Daarom laat ik in dat artikel zien hoe je klanten misloopt als je te moeilijke taal gebruikt. Maar eigenlijk gaat het er gewoon om dat iedereen moet kunnen meedoen!

 

Week van de Alfabetisering

Ik begon dit artikel met: 2,5 miljoen volwassenen hebben moeite met taal. Van 3 t/m 9 september organiseert Stichting Lezen & Schrijven de Week van de Alfabetisering. Hiermee vraagt de stichting aandacht voor dit probleem, en voor de gevolgen ervan.

 

Hoe eenvoudig is jouw taalgebruik? Ligt er voor jouw online deur een drempel?

 

Ook interessant voor je:

 

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

18 reacties op “Laten we samen internet toegankelijker maken

  1. Danielle schreef:

    Super dit! Ik zag dat je artikel al online stond, die ga ik morgen zeker even goed doorlezen, want ik hecht ook wel veel waarde aan dit soort zaken. 🙂

    1. Jessie van Loon schreef:

      Hai Danielle, leuk dat je er tijd voor maakt. En ja, absoluut een belangrijk onderwerp!

  2. An schreef:

    Mijn volle steun! Mocht je tijd en zin hebben om even te checken of het taalgebruik op mijn blog lookingaround.be begrijpelijk genoeg is, dan zou ik heel blij zijn met je feedback. x

    1. Jessie van Loon schreef:

      Hai An, morgen komt mijn artikel van Frankwatching online. Daarin vind je een aantal concrete handvatten. Bijv. voor zinslengte. Jij schrijft heel informeel. Dat is super, maar soms gebruik je veel woorden om je punt te maken. Wat helpt: lees eens een alinea hardop voor jezelf voor. Je hoort dan direct welke woorden eruit kunnen. Zo werk je toe naar een tekst die makkelijker leest én krachtiger is. Succes!

  3. Marleen de Korver schreef:

    Gefeliciteerd met je artikel op Frankwatching. Ik kijk ernaar uit! Ik ben ook een groot voorstander van begrijpelijk taalgebruik. Ik doe daar altijd erg mijn best voor, maar soms is het nog best lastig vind ik. Groetjes, Marleen

    1. Jessie van Loon schreef:

      Morgen komen de tips rond begrijpelijke taal! Einstein heeft een keer gezegd: “De belangrijkste ideeën van de wetenschap zijn in de grond eenvoudig en kunnen worden uitgelegd in taal die voor iedereen begrijpelijk is.” 🙂

  4. ingrid schreef:

    ik hou wel van taal. Al vind ik gewoon jip en janneke taal het fijnst. Voor iedereen te begrijpen.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Ingrid, klopt. En niet alleen makkelijk te begrijpen, maar ook prettig om te lezen!

  5. Felice Veenman schreef:

    ik heb een enorme hekel aan wollig taalgebruik. En aan trendy taalgebruik, mode woorden dus. Wat enorm leuk dat je bij Frankwatching publiceert ! Dat is een plek waar ik regelmatig kennis ga opdoen.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Felice, mooie aanvulling: wollig taalgebruik. Daar valt ook niet doorheen te komen. Zeker niet als taal niet je sterkste kant is!

  6. Floortje schreef:

    Ik sta er eigenlijk nooit bij stil dat er mensen zijn die moeite hebben met het begrijpen van zakelijke brieven. Ik weet wel dat ik, toen ik jonger was, hier weinig van begreep. Ik vroeg mijn moeder om hulp en ik begreep het. Naar mijn idee is het iets dat op scholen zou moeten worden besproken. Ik vind taal echt leuk en als ik een woord niet kan plaatsen, dan zoek ik het op in mijn woordenboek.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Floortje, jij boft met 1) een moeder die je de brieven kon uitleggen, en 2) het feit dat je taal leuk vindt. Dat motiveert om jezelf te blijven ontwikkelen, te blijven lezen en woorden op te zoeken. Niet iedereen heeft dat geluk 😉

  7. Lizzie schreef:

    Communicatie is zo ontzettend belangrijk en ingewikkeld. Wat mooi dat jij er zo mee bezig bent en je er fantastisch voor inzet!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Dankjewel Lizzie. Inderdaad is taal zo belangrijk, en we begrijpen elkaar zo vaak verkeerd. Dat is jammer en volgens mij niet nodig!

  8. Nicole Orriëns schreef:

    Ik doe mijn best om duidelijk te zijn, en me niet schuldig te maken aan ‘wollig taalgebruik’. Ik heb daar zelf ook een hekel aan.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Nicole, dat is al een goed begin. Morgen in het Frankwatching-artikel een paar simpele tips om je taal makkelijker te maken.

  9. Daphne - verdraaidmooi schreef:

    Ik heb communicatie gestudeerd en ben hier iedere dag mee bezig. Ik vind het erg leuk om met taal bezig te zijn.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Met taal spelen is erg leuk. Maar taal is frustrerend als je het niet begrijpt. Goed dat jij je er ook al mee bezig houdt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Koekje erbij? Deze website heeft cookies nodig om te kunnen draaien. Klik op OK of op NEE. Maak je geen keuze en blijf je op deze site, dan ga je automatisch akkoord met de cookies. Je kan op de privacy-pagina je toestemming altijd aanpassen.

Cookie settings

Vink aan welke cookies je toestaat op deze website.

FunctioneelFunctionele cookies zorgen ervoor dat de website correct kan draaien op alle apparaten.

AnalytischMet analytische cookies kunnen we de website optimaliseren, zoals op gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Social mediaMet sociale media cookies kunnen we je gepersonaliseerde content laten zien op social media.

OverigeDit gaat om 3rd party cookies die niet vallen onder social media cookies of advertentie cookies.