Oude content optimaliseren: waarom en hoe?

Oude content optimaliseren: waarom en hoe?

Als je blogt, ontwikkel je een eigen schrijfstijl. Ook kom je in de loop van de tijd wat meer over SEO te weten, om maar wat te noemen. Alles bij elkaar zijn je nieuwe blogs beter dan oudere artikelen.

Liever luisteren? Dat kan!

Deze week heb ik weer eens wat oude artikelen onder handen genomen. Na een paar maanden kijk je er toch weer met een frisse blik tegenaan.

Dat is niet de enige reden waarom het goed is om af en toe je oude content langs te lopen. We zeggen wel eens Content is King (alles draait om inhoud) en dat is ook zo. Dus binnen je marketing verdient je content een koninklijke behandeling 🙂

Met ‘content’ bedoel ik niet alleen blogs maar ook de andere pagina’s en de afbeeldingen op je website. Al eerder schreef ik een blog over afbeeldingen optimaliseren.

Zit je jas nog lekker?

Door met de gewone pagina’s op je website. Zie je site als het jasje waarin je je online activiteiten verpakt. En jasjes kunnen verslijten of jij kan uit een jas groeien. Per pagina moet je deze vragen beantwoorden:

  1. Klopt de inhoud nog? Denk aan data en prijzen, samenstelling van je aanbod. Maar ook: werken alle links nog?
  2. Past de toon nog bij jou? Als jij sinds het schrijven van de oude teksten flink wat ‘schrijfmeters’ hebt gemaakt, dan heb je je ook in stijl ontwikkeld. Dan kan het nodig zijn om je oude content aan te passen aan je huidige schrijfstijl zodat je hele website (weer) dezelfde uitstraling heeft.
  3. Past de toon bij je doelgroep? Misschien heb je, direct toen je startte met je bedrijf, je webteksten geschreven. Je kent inmiddels je doelgroep beter en weet beter dan toen hoe klanten over hun problemen praten. Probeer zoveel mogelijk klantentaal te gebruiken: dan voelt de lezer zich aangesproken en herkend.
  4. Hoe zit het met de metadata? Misschien was je bij je eerste blogs zo blij dat je uit de startblokken was dat je geen metabeschrijving hebt ingevuld. Dat is jammer, want daarmee loop je bezoekers via de zoekmachine mis. Hier een voorbeeld.

metabeschrijving

De grijze metabeschrijving heb ik ingevuld met de plugin Yoast SEO. Ook al zet de zoekmachine je bovenaan in de zoekresultaten – en een goede metadescription helpt daarbij – je moet de zoekende potentiële klant reden geven om door te klikken (dit artikel over authentiek bloggen staat op pag. 1 in Google).

De metadescription invullen is niet moeilijk en zeker de moeite waard. Dit is niet het moment om dieper in te gaan op SEO, maar op dat vlak valt bij oude content vaak een wereld te winnen. Heb je interesse? Lees dan dit artikel van Yoast over SEO. Dan leer je meteen hoe je het meeste kan halen uit de Yoast SEO plugin.

Ook oude blogs optimaliseren?

Voor goede resultaten is het belangrijk om beter te maken wat je al hebt. Dat geldt voor heel veel aspecten van je business, en behalve voor je webteksten ook voor je blogs.

Oude blogs in ere herstellen is een kwestie van de 4 vragen langslopen die ik hierboven stelde. Dus: is de inhoud correct, past de toon nog bij jou, past de toon bij je doelgroep, heb je de metabeschrijving ingevuld? Het HOE weet je dus al.

Tijd om te kijken naar de 3 belangrijkste redenen WAAROM oude blogs optimaliseren (beter maken) de moeite waard is.

1. De zoekmachine blijft bezoekers doorsturen

De 1e reden om oude content te optimaliseren: Google vindt relevante content niet snel te oud. Relevantie is voor de zoekmachine belangrijker dan de publicatiedatum. Ik heb de proef op de som genomen, en zie je de resultaten?

Google content relevant

In de top-3 een artikel uit 2013 en eentje uit 2010. De tweede hit gaat, zo blijkt bij doorklikken, om een artikel uit 2015. De resultaten sluiten niet 100% aan bij mijn zoekvraag, maar je ziet dat Google:

  • geen homepages toont maar blogartikelen.
  • artikelen van enkele jaren geleden relevant vindt.

Ik neem aan dat jij bezoekers die via de zoekmachine op jouw website terechtkomen, kwalitatief goede informatie wilt geven? Houd dus informatie op je site up-to-date.

2. Interne linkbuilding verbeteren

Hoe sterker de artikelen op je website ‘aan elkaar hangen’, hoe leuker Google het vindt. In de ogen van de zoekrobots is je website dan geen verzameling losse pagina’s meer maar een samenhangend geheel. En dat is weer goed voor je ranking.

Hoe meer artikelen je op je website hebt staan, hoe meer interne verbanden er zullen zijn. Ook voor de bezoeker is het handig om verwezen te worden naar andere artikelen die mogelijk óók de moeite waard is.

Dus als je je oude blogs langsloopt, check dan de linkjes en kijk of je links naar nieuwere artikelen kan opnemen. Zo heb ik gisteren in deze post over een goede call to action een link opgenomen naar mijn artikel over het uitlokken van reacties op je blogs.

3. Oude blogs blijven(d) recyclen

Oud betekent dus beslist niet onbruikbaar. Als het gaat om blogpromotie ligt hier een grote kans: content moet je blijven promoten. En dat vergeten de meeste ondernemers.

Hoeveel paginalikes had jij een jaar geleden op Facebook, om maar een voorbeeld te geven. Als het goed is, zit daar een stijgende lijn in. Dat betekent dat een flink deel van je volgers je blogs van vorig jaar nog niet kent.

Daarom kun je op Facebook en andere social media oude blogposts regelmatig promoten. Niemand die zal roepen: “Jeetje, maar die blog is al een jaar oud.” De enige voorwaarde is: het artikel moet inhoudelijk nog relevant zijn.

Stel, je blogt een jaar en hebt 30 artikelen geschreven. Petje af! Hoe zonde als je ze alleen vlak na publicatie promoot. Je kan best elke week 2 oude blogs op Facebook promoten. Met een artikel dat 1x in de 15 weken voorbijkomt, overspoel je je volgers echt niet.

NB: Vergeet niet dat lang niet al iedereen die jouw pagina geliked heeft jouw posts ziet. Facebook plaatst bij minder dan 10% van je volgers jouw update in hun tijdlijn.

Succes met het optimaliseren van oude content

Oude content optimaliseren kost tijd. Tegelijk is het leuk om te zien waar je een jaar of wat geleden mee bezig was. Misschien is dit voor jou niet het moment om aan de slag te gaan met je oude content. Dus:

  • kijk in je agenda wat een rustige week is;
  • maak voor die week zo weinig mogelijk afspraken;
  • zet ‘website optimaliseren’ in je agenda mét een link naar dit artikel.
  • skip die week eventueel het schrijven van een nieuwe blog.
Kijk jij nog wel eens om naar je blogs nadat je ze gepubliceerd hebt?

Ook interessant voor je:

Heb je ondernemers in je netwerk die wat kunnen hebben aan deze informatie? Deel dan dit artikel. Je doet er ook mij een groot plezier mee!

10 reacties op “Oude content optimaliseren: waarom en hoe?

  1. Miryam schreef:

    Interessant stukje! Ik blog nog niet lang, maar had het hier laatst toevallig over met iemand. Lijkt me wel weer erg veel werk ?

    1. Jessie schreef:

      Ha Miryam, tof dat je met bloggen aan de slag bent gegaan. Voor het optimaliseren: reken op 20-30 minuten per blog (soms gaat het sneller). In een paar verloren uurtjes kom je echt best ver! Succes, groeten Jessie

  2. Thomas Culinair schreef:

    Interessant artikel. Ik probeer zelf ook wel goed te ‘monitoren’ wat er op mijn site allemaal gebeurt. Probeer wat oudere artikelen tegenwoordig wat bij te schaven, zodat ze wat beter gevonden worden.

    In tegenstelling tot velen, vind ik het leuk wel leuk dat “geknutsel”, maar heb hier ook wel wat ervaring mee dat scheelt waarschijnlijk ook al.

    1. Jessie schreef:

      Ha Thomas, ik denk dat je gelijk hebt: als je eenmaal ‘het spel’ een poosje aan het spelen bent (en je ziet de effecten!), dan wordt SEO steeds leuker. Groeten, Jessie

  3. Danella schreef:

    Wat handig! En inderdaad goed om bij stil te staan hoe je ‘oude’ content eruit ziet. Ik heb zelf al een keertje nieuwe foto’s gemaakt bij een recept, dat was ook hoognodig haha.

    1. Jessie schreef:

      Ach, en ik maar denken dat plaatjes van eten niet kunnen bederven 🙂 Fijn dat je er iets aan hebt gehad!

  4. Willem Meester schreef:

    Iedere keer dat ik een poging doe om aan mijn SEO te werken ben ik er al weer vrij snel helemaal klaar mee. Ik vind dat echt geen leuk onderdeel van het bloggen en het liefst geef ik het uit handen. Maarja dat kost weer een hoop geld. Vind het een lastig onderdeel en waardeer dat je door deze blog mensen zoals mij probeert te helpen.

    1. Jessie schreef:

      Ha Willem, om als blogger nét wat hoger in de zoekresultaten te komen, hoef je niet meteen een dure expert in te huren. Ik vond SEO eerst ook maar een gedoe. Totdat ik de smaak te pakken kreeg een paar jaar geleden. Nu vind ik het een leuke puzzel 🙂 Als je wilt, vraag een keer een blogBOOSTsessie aan, dan kunnen we eens kijken wat ik in een halfuurtje aan praktische tips kan geven.

  5. Hessel Frings schreef:

    Het blijft een geduldig klusje, maar zeker de moeite waard! Ik ben begonnen met oude blogs die het meeste gelezen zijn. Dat geeft een beetje richting.

    1. Jessie schreef:

      Klinkt als een slimme aanpak Hessel. Succes!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share
Tweet
Pin
Share

Koekje erbij? Deze website heeft cookies nodig om te kunnen draaien. Klik op OK of op NEE. Maak je geen keuze en blijf je op deze site, dan ga je automatisch akkoord met de cookies. Je kan op de privacy-pagina je toestemming altijd aanpassen.

Cookie settings

Vink aan welke cookies je toestaat op deze website.

FunctioneelFunctionele cookies zorgen ervoor dat de website correct kan draaien op alle apparaten.

AnalytischMet analytische cookies kunnen we de website optimaliseren, zoals op gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Social mediaMet sociale media cookies kunnen we je gepersonaliseerde content laten zien op social media.

OverigeDit gaat om 3rd party cookies die niet vallen onder social media cookies of advertentie cookies.