Google Alerts instellen: altijd op de hoogte!

Google Alerts instellen: altijd op de hoogte!

Google Alerts instellen is een fluitje van een cent, en superhandig! Zo weet je altijd wat er speelt in jouw vakgebied en kan je je online imago in de gaten houden. Ook leveren Google Alerts input voor blogs en andere content!

Google ziet alles wat er online komt. Met Google Alerts zit ik bovenop het nieuws. Ik mis niets meer. Nou ja… 😉

Wat zijn Google Alerts?

Google Alerts zijn meldingen in je mailbox over nieuwe treffers op zoektermen die je zelf instelt. Met een alert voor ‘vachtproblemen bij katten’ krijg je bericht bij nieuwe online publicaties over dat onderwerp. Dat kan een artikel of een video zijn op de website van bijvoorbeeld een nieuwssite, bedrijf, blog of tijdschrift.

Tip: stel ook een alert in voor je eigen naam of je bedrijfsnaam. Als jouw naam of je bedrijf ergens opduikt op internet, ben jij de eerste die dat weet.

Google Alerts zijn gratis en je mag ze voor een onbeperkt aantal zoektermen instellen.

Waarom Google Alerts?

Tot een jaar geleden liep ik soms achter de feiten aan. Dan dacht ik achteraf: “Ai, daar had een mooie blog in gezeten.” Maar ik had het te druk met klanten, marketing, administratie, bijscholing enzovoorts om elke dag internet af te struinen naar interessante artikelen.

NB: Onder het stappenplan geef ik je een aantal redenen waarom ik zelf Google Alerts gebruik en geef ik je 3 extra tips voor slim gebruik van je alerts.

Hoe stel je Google Alerts in?

Je stelt een alert in een paar minuten in, in 4 eenvoudige stappen. Onder de video vind je het stappenplan.

In deze video zie je hoe je via google.com/alerts je Google Alerts instelt

Benodigde tijd: 2 minuten

Google Alerts instellen

  1. Ga naar google.com/alerts

    Log in met je Google-account. Je hebt een account nodig om gebruik te kunnen maken van Google Alerts.

  2. Vul je zoekterm in

    Zet jouw zoekterm in in het venster ‘Een melding maken over…’. Je kan Google Alerts per e-mail ontvangen maar ook in een RSS-feed. Dit kan handig zijn om je alerts overzichtelijk op je mobiel weer te laten geven.

  3. Meldingen ontvangen

    Bekijk welke instellingen voor jou het meest geschikt zijn, bijv. Hoe vaak wil je de Google Alerts ontvangen? Je kan deze instellingen later altijd weer veranderen, als je mailbox ineens zou overstromen.Google Alerts instellen stappenplan

  4. Klik op melding maken

    Je bevestigt de Google Alert met een druk op de blauwe knop. Je kan de stappen keer op keer doorlopen, en zo voor elk zoekwoord een automatische melding instellen.

Waarom Google Alerts gebruiken?

Het is duidelijk: met Google Alerts ben je altijd als eerste op de hoogte. Je weet wat er zoal geschreven wordt op internet over een bepaald onderwerp. Waarom is dat handig?

Inspiratie voor je blogs

Je kan op nieuws reageren in je blogs en bijvoorbeeld als eerste in Nederland schrijven over iets wat je leest in Amerika. En weet je een keer niet waarover je kan schrijven? Raadpleeg je alerts om inspiratie te krijgen.

Vergroot je expertstatus met actuele onderwerpen

Actuele onderwerpen behandelen in je blog is een goede manier om jezelf als expert te laten zien. Je bezoekers merken dat je bovenop het nieuws zit, een tikkeltje vakidioot bent, en volgens mij is dat gunstig 😉

Bovendien, als je schrijft over actuele onderwerpen, merken bezoekers dat ze eigenlijk alleen jou hoeven te volgen om op de hoogte te blijven. Je bespaart jouw achterban tijd en dat verhoogt het engagement.

Google Alerts: bewaak je online reputatie

Zoals ik al aanstipte, hoor je het – met een alert voor je naam en je bedrijfsnaam – meteen als mensen over jou of je bedrijf spreken. In een tijd waarin alles op het internet wordt gezet, is het nuttig om je online reputatie in de gaten te houden.

Bij een negatieve review kan je kijken of je het probleem kan verhelpen en het gesprek aangaan. Omgekeerd, als iemand iets positiefs over je zegt, kan je vragen of je de reactie mag gebruiken voor een testimonial op je website.

Let op: Google indexeert wel reviewsites en fora maar geen losse social media posts. Je krijgt dus geen alerts als je bent getagd in een post.

Google Alerts: 3 slimme tips

  1. Wil je op de hoogte blijven van nieuwtjes wereldwijd? Stel dan ook een Google Alert in voor de Engelse term.
  2. Lees je alerts in een RSS-feed of Feedly. Je kan dan je alerts ordenen in groepen. Ook kan je ze synchroniseren in je mobiele telefoon met een app als Newsify.
  3. Krijg je teveel meldingen? Verander de frequentie van de alerst of maak de zoekterm smaller. Je kan ook long tail zoektermen (korte ‘zoekzinnetjes’) als alert instellen.

Weet waarom je een alert instelt, dus stel niet lukraak wat Google alerts in; je wilt niet iedere dag door honderden alerts heen moeten in de hoop iets leuks te vinden.

Als je slimme alerts aanmaakt, kunnen Google Alerts je echt veel opleveren. Ga naar google.com/alerts en maak je eerste alert aan!

Ik ben benieuwd: gebruik jij Google Alerts al, en zie jij ze ook als input voor je blogs?

 

Laatste update: december 2020

Ook interessant voor je:

Pin nu, lees later
Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

19 reacties op “Google Alerts instellen: altijd op de hoogte!

  1. Pieter schreef:

    Ik heb een alert ingesteld maar ik krijg veel valse hits. Ik wil ingelicht worden over een bedrijf, maar dat bedrijf heeft ook een stadion gesponsord dus krijg ik nu alerts over voetbal en niet over het bedrijf.

    Dus ik wil volgen “bedrijf x” en niet “bedrijf x stadion”. Zijn daar mogelijkheden voor?

    1. Jessie schreef:

      Hm, ik weet niet of je ‘bedrijf x’ – stadion kan instellen (dus minteken voor uitsluitingen). Zou op zich logisch zijn, want binnen Google zelf werkt dat ook…

  2. Rory schreef:

    Hi Jessie, jammer dat ik niet kan reageren op jouw reactie 🙂 Of althans, zo lijkt het. Het voelt meteen veel rustiger door wat je zegt. Het enige is dat ik bij het lezen van: “Feedly of bijv. een apart mapje in je mailbox”. Denk: “Hoe dan?”. Ik weet overigens niet wat Feedly is. Ook weer zoiets. De technische kant van de blog daar kan ik zo weinig mee. Ik weet er te weinig vanaf en ik vind het ook niet zo leuk (sorry) dus ook daar haak ik snel af. Toch zou iets automatisch binnen laten komen in een apart mapje in je inbox wel te doen moeten zijn.

    1. Jessie schreef:

      Gelukkig kan ik wel op jou reageren… Je kan met een app op je telefoon rss inladen daar en meteen ordenen. Ik heb gezien hoe het moet, maar het niet zelf in gebruik. Bij mij komen de meldingen wel in een apart mapje binnen in mijn mailprogramma. Met Outlook kan je heel simpel een zogeheten regel instellen. Maarre… je schreef dat manlief van de techniek is bij jullie, dan ik zou zeggen: uitbesteden 🙂

  3. Thelemonkitchen schreef:

    Interessante onderwerpen! Ik begrijp wel waarom mensen zich hiervoor aanmelden en slim dat je je interesses kunt instellen

  4. Gabriëlle schreef:

    Ik gebruik het eigenlijk nooit; goed dat je erop wijst!

    1. Jessie schreef:

      Het valt te proberen. Ik kom via alerts vaak op sites en blogs terecht van mensen die ik ook prompt ga volgen. Gewoon omdat hun content helemaal aansluit bij mijn interesses.

  5. Rory schreef:

    Hmmmm, ik weet het niet. Ik ben iemand die al het (negatieve) nieuws zat is en dus bewust geen kranten meer leest of het nieuws kijkt. De man is heel anders en dus hoor ik wanneer iets echt belangrijk is het wel van hem. Ik merk dat ik steeds meer ‘allergisch’ lijk te worden voor allerlei dingen die inbreuk maken op mijn weinige tijd. Met name omdat ik steeds meer mindfull bezig wil zijn en een voor een de dingen af wil maken. Ik zet ook steeds meer notificaties uit. Dus ik weet eerlijk gezegd niet of dit een fijne voor mij zou zijn.

    1. Jessie schreef:

      Ik snap je overweging. Maar ik ga er toch even tegenin 😉 Met Google Alerts hoef je geen negatieve prikkels binnen te krijgen. Je gaat niet bovenop Het Nieuws zitten, maar bovenop de ontwikkelingen in jouw interessegebied. Als dat ‘mindful ondernemen’ zou zijn en je stelt daar een alert voor in, dan krijg je denk ik alleen artikelen met fijne tips over dit onderwerp binnen. En door alle Google Alerts op één plek te ontvangen (Feedly of bijv. een apart mapje in je mailbox) en je stelt de frequentie op wekelijks in, dan denk ik – maar dat kan ik niet voor jou bepalen – dat je wel degelijk leuke blog-input binnenkrijgt… Groeten Jessie

  6. Laura schreef:

    Wat slim om die op deze manier te gebruiken! Goede tip!

    1. Jessie schreef:

      Dankjewel Laura, succes met jouw alerts!

  7. Dhini schreef:

    Wat handig! Ik moet me echt verdiepen in Google.

    1. Jessie schreef:

      Ja, het heeft zeker voordelen dat Google overal op internet oogjes heeft 😉

  8. Yousra Yasmine schreef:

    Wat een handig en leerzaam artikel! Ik ga dit zeker gebruiken om mijn blog te verbeteren.

    1. Jessie schreef:

      Leuk om te horen Yousra, succes!

  9. Felice Veenman schreef:

    Dit lijkt me de moeite van het proberen waard. Ik werk met Google nieuws. Tot ongeveer een jaar terug, werkte dat heel fijn. Nu krijg ik alleen nog maar berichten uit grote kranten en ik kan geen nieuwsbronnen meer uitsluiten. Ik ga de alerts eens proberen.

    1. Jessie schreef:

      Ja, dat is het grote voordeel van Google Alerts. Het zijn juist de blogs van onbekende websites die ineens opduiken en hele waardevolle content blijken te hebben!

  10. Sjoukje @profbloggers schreef:

    Wat een goeie tip, die gebruik ik nog niet. Ik had het vroeger wel toen ik de marketingcommunicatie van een nieuw bedrijf deed, maar ik heb het voor mijn blog nooit toegepast.

    1. Jessie schreef:

      Grappig hoe iets dan een soort blinde vlek kan zijn hè. Herkenbaar hoor 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *