Waarom bloggen soms inderdaad niet werkt

Waarom bloggen soms inderdaad niet werkt

Als bloggen niet zorgt voor groei van je mailinglijst en extra volgers op social media, dan gaat er iets niet goed… En nee, meestal ligt dat niet aan de artikelen maar aan het totaalplaatje van je online marketing.

De ene ondernemer zegt stellig ‘bloggen werkt niet’. Een ander formuleert het wat voorzichtiger, maar zegt eigenlijk hetzelfde. Ik kan me dan nooit bedwingen en ga direct naar de website. Als een soort undercover rechercheur op zoek naar de boosdoener… 🙂

Je blog is geen eiland maar een tandwiel

Denk je nu: dat ligt vast aan de artikelen? Dan heb je het mis.

Als bloggen niet lijkt te werken, dan komt dat meestal doordat de blogs een soort eilandje vormen in plaats van een tandwiel in een groter geheel. Kijk eens naar deze machine. Als de tandwielen niet netjes in elkaar vallen, komt de machine nooit op gang.

Online marketing machine

Maar je ziet ook: als je dat middelste wiel (je blog) in beweging krijgt, dan draaien alle andere onderdelen vanzelf mee. Daarom blijf ik bij mijn stelling dat een zakelijke blog een stevige basis vormt voor je online marketing!

3 veel voorkomende problemen

Een paar simpele voorbeelden:

1. Als je geen mailinglijst hebt, zul je maar weinig terugkerende bezoekers hebben. Dus hoe goed je artikelen ook zijn; je hebt e-mailmarketing nodig… The Money is in the List.

2. Met je blog wil je onder andere je bereik vergroten. Daarom is het jammer als er geen deelknoppen bij de artikelen staan. Zorg dat mensen heel laagdrempelig je blog kunnen delen (ik heb allerlei plugins uitgeprobeerd, en werk nu met Social Warfare).

3. Je hebt een mailinglijst, maar je promoot die alleen in de footer. Daar staat ‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief’. Dat klinkt als: nóg meer mail… Noem het geen nieuwsbrief en zet er iets tegenover (een weggever of lead magnet) en promoot die weggever overal.

Tip: Bij een webshop werkt een kortingscode goed.

Zorg dat je je online marketing overziet

De overeenkomst tussen deze voorbeelden: een marketingelement is aanwezig maar werkt niet samen met de rest. Zo blijven het eilandjes in plaats van tandwielen.

Zo jammer als iemand stopt met bloggen terwijl het probleem ‘m zit in het totaalplaatje van de online marketing. En juist dát plaatje hebben veel ondernemers niet helder.

Hieronder een infographic waarin je ziet wat de essentiële ingrediënten zijn voor succesvolle online marketing.

Online Marketing Machine: blauwdruk
Klik om te vergroten

Gratis Workshop De Blauwdruk voor je Online Marketing

Binnenkort geef ik de gratis online workshop ‘De Blauwdruk voor je Online Marketing’. Na deze workshop weet je:

  • hoe jouw ideale online marketing plaatje eruit ziet;
  • hoe je er nu voor staat;
  • waar NU de grootste kansen liggen.

En het belangrijkste is: je tekent in de workshop jouw eigen blauwdruk uit. Het heet niet voor niets een workshop. Ik ga je echt aan het werk zetten, dus je hebt een groot vel papier (minimaal 2x A4) en een stel stiften nodig.

De workshop duurt max. anderhalf uur en is zowel voor coaches en trainers als voor webshopeigenaren.

Wil je weten wanneer ik deze workshop weer geef? Mail ‘blauwdruk’ naar jessie@businessblogschool.nl. Dan houd ik je op de hoogte.

Heb jij het totaalplaatje van je online marketing helder? Laat me weten waar je vastloopt én schrijf je snel in voor de workshop.
Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

16 reacties op “Waarom bloggen soms inderdaad niet werkt

  1. Yousra Yasmine schreef:

    Wat een handige tips! Die ga ik zeker gebruiken. Dankjewel!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Leuk, ik ben benieuwd naar je acties en houd je blog in de gaten!

  2. Maud - Maudgeniet.nl schreef:

    Wat een fijne tips! Hier kunnen we voorlopig wel weer even verder mee.. 🙂

    1. Jessie van Loon schreef:

      Goed om te lezen, succes!

  3. Laura | I scream beauty schreef:

    Goede tips! Deelknoppen zijn bij mij toen eraf gegaan en moet ik nog steeds opnieuw installeren!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Kleine moeite als je bedenkt hoeveel groter je bereik wordt als mensen die deelknoppen gebruiken!

  4. Lizzie schreef:

    Wat een goede tips! Ik ben net een half jaar bezig en moet zeggen dat ik het allemaal mega lastig vind. Ben helaas donderdagmiddag aan het werk, maar wie weet n andere keer ‘schuif ik graag aan’.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Lizzie, ik ben van plan deze training een aantal keren te geven. Op verschillende tijdstippen, zodat ook mensen die overdag werken, mee kunnen doen. Enne, dat je het mega lastig vindt, is niet af te zien aan je blogs 🙂

  5. Mirjam Hart schreef:

    Helemaal mee eens! Ik zit misschien een beetje aan de andere kant, maar ik word zo moe van bedrijven die geen financiële vergoedingen overhebben voor samenwerkingen, omdat ze eerst willen weten of het wel “werkt”. Het is zeker én én. Met alleen een blog ben je er niet, met alleen een goede website ben je er niet en met alleen succesvolle samenwerkingen ben je er niet. En thanks voor de reminder: Voorbereidingen voor een nieuwsbrief zijn bij mij in volle gang, maar moet ik echt even vaart achter zetten!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Mirjam, jij heb een supergoed lopende blog met vaste lezers. Maar ik denk dat je ook aardig wat mensen hebt die bij jou uitkomen, bijv. via Google, één blog lezen en nooit meer terugkomen. Met een nieuwsbrief (vooral niet zo noemen!) kan je van eenmalige bezoekers terugkerende bezoekers maken. Succes!

  6. ingrid schreef:

    Leuk om te lezen. mijn blog groeit steeds meer en ik vind dit soort tips dann altijd weer fijn

    1. Jessie van Loon schreef:

      Mooi, die groei! En als je de verschillende elementen goed aan elkaar knoopt, zal je alleen maar harder gaan groeien. Wiehaa 🙂

  7. Felice Veenman schreef:

    Natuurlijk moeten de verschillende onderdelen op je site samenwerken, maar zoals ik het bij jou lees, is dat vooral organisatorisch en niet inhoudelijk. Of zie ik dat verkeerd?

    1. Jessie van Loon schreef:

      Goede vraag Felice. Waar ik het hier over heb, is de strategie. Die komt eerst, daarna komt de invulling, dus inhoud van je marketing. Ook op dat niveau moet alles op elkaar aansluiten. Maar ik zie op dat vlak minder ‘misgaan’. Niemand biedt een weggever aan over hengels, terwijl hij blogt over hondenriemen en op social media kattenfilmpjes deelt. Dit is even overdreven natuurlijk, maar je snapt wel wat ik bedoel hoop ik 🙂

  8. Ingrid Poisson schreef:

    Dankjewel voor de handige tips en ik heb me gelijk ingeschreven.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Oh, wat leuk! Dan zie ik je donderdag, groeten Jessie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Koekje erbij? Deze website heeft cookies nodig om te kunnen draaien. Klik op OK of op NEE. Maak je geen keuze en blijf je op deze site, dan ga je automatisch akkoord met de cookies. Je kan op de privacy-pagina je toestemming altijd aanpassen.

Cookie settings

Vink aan welke cookies je toestaat op deze website.

FunctioneelFunctionele cookies zorgen ervoor dat de website correct kan draaien op alle apparaten.

AnalytischMet analytische cookies kunnen we de website optimaliseren, zoals op gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Social mediaMet sociale media cookies kunnen we je gepersonaliseerde content laten zien op social media.

OverigeDit gaat om 3rd party cookies die niet vallen onder social media cookies of advertentie cookies.