Waarom bloggen voor je webshop?

Waarom bloggen voor je webshop?

Ik zie maar weinig webshop-eigenaren bloggen. De meeste denken dat een blog ze niets oplevert. Jammer! Daarom in dit artikel: waarom je zéker moet bloggen als je een webshop hebt.

Deze blog is geschreven in samenwerking met B2C bedrijfsblogger Annemie Bleeker

 

Je webshop heeft een blog nodig. Echt waar. Misschien ben je niet meteen enthousiast, want je hebt het al druk genoeg met je producten, sociale media en klantenservice.

Een blog starten staat ‘ergens’ op je lijstje, maar zeker niet bovenaan. Dus de kans is groot dat je nooit een blog zal beginnen. Deze blog gaat daar verandering in brengen!

 

Klanten zoeken het verhaal achter de webshop

Veel klanten die graag winkelen in kleine boetiekjes, zijn op zoek naar een goed verhaal. Ze willen weten wie je bent, waarom je de winkel bent begonnen en willen in gesprek met je komen voor persoonlijk advies.

Dit is amper mogelijk als je alleen productpagina’s hebt en een simpel contactformulier. Wie jij bent en wat jou drijft, staat niet op je site. En de klant voelt zich niet verbonden met je.

Voordat iemand iets koopt, vraagt hij zich altijd af wat de aankoop hem oplevert. Gaat dit product mij helpen om me beter te voelen, af te vallen, sneller te koken etc.? De kans is groot dat hij deze informatie nu nog niet terugleest in je webshop.

De bezoekers van jouw webshop zijn op zoek naar producten die ze helpen om hun probleem op te lossen. Daar kan je perfect over bloggen!

Een blog is een van de beste tools om meer van je merk te laten zien. In je artikelen deel je waarde, meer dan op andere pagina’s van je webshop of op sociale media.

 

Maak verbinding en win het vertrouwen

Bloggen is waardevolle kennis en tips delen door artikelen te schrijven. Je laat zien dat je verstand hebt van wat je verkoopt. Deel je kennis met als doel om verbinding te maken met je doelgroep en het vertrouwen te winnen. Je komt behulpzaam en betrouwbaar over.

Wist je dat 70% van de mensen een bedrijf liever leert kennen door een blog in plaats van een advertentie (bron: D. John Carlson)? Je naam blijft hangen en mensen zullen vrienden en familie vertellen over de goede blogs die je schrijft en de leuke producten die je verkoopt.

En zeg nu zelf: van wie koop je eerder, van een wildvreemde of van een goede vriend? Gebruik je blog om een goede vriend te worden.

Een blog zorgt voor een goede eerste indruk. Met je blogs laat je bezoekers kennismaken met jou, je merk en je producten.

Misschien denk je nu dat bloggen reclame maken is, maar dat is niet zo. Een blog draait echt om kennis delen met je doelgroep. En ja, natúúrlijk link je van je blogs naar je eigen producten. Zo maak je van blog en webshop één geheel.

 

De 5 grootste voordelen van bloggen voor je webshop

1. Google is gek op waardevolle content

In een blog zet je content die je webshop ondersteunt. Deel tips, stappenplannen, handleidingen en foto’s. Je bezoekers vinden het geweldig om dit te lezen en zullen dit dan ook graag delen op sociale media (vergeet de deelknoppen niet!). Voor jou is dat extra reclame waar je niets voor betaalt.

Gebruik long tail keywords in je blogs. Deze zoekwoorden zorgen ervoor dat je beter gevonden wordt. Google is gek op waardevolle blogs waar je doelgroep echt wat aan heeft. Een blog zorgt dat je zichtbaarder wordt. Gebruikt de zoekwoorden die je doelgroep gebruikt. Hierdoor gaan je ideale klanten je ontdekken.

Als je een webshop hebt en je blogt, komen veel bezoekers via een blogpost binnen op je site, om van daaruit door te klikken naar je shop!

2. Vergroot de naamsbekendheid van je merk

Ga in je blogs in op de problemen van je klanten en bied dus een oplossing voor die problemen. Als je dit doet, zal je naam (of de naam van je webshop) blijven hangen. Door je blog zullen mensen je leren kennen als iemand die veel verstand heeft over een bepaald onderwerp. Als ze advies of hulp nodig hebben, komen ze bij je terug.

3. Bloggen is een makkelijke manier van marketing

Je kan je blog goed combineren met sociale media. Je kan je artikelen delen op verschillende kanalen of je schrijft een introotje met een doorkliklink naar je website. En als je waardevolle content deelt, gaan andere blogs of websites naar je doorverwijzen. Ook weer gratis reclame, en deze backlinks zijn een teken voor Google dat je relevant bent.

Sociale media zijn nogal wispelturig, en het is een uitdaging om op de hoogte te blijven van deze ontwikkelingen. Maar een blog is echt een stevige basis voor je online marketing.

4. Met een blog maak je de webshop een stuk persoonlijker

Je deelt je kennis en expertise en je onderscheidt je van je concurrenten. En wat ik al zei, een blog zorgt voor meer verbinding met je klanten. Dit kan je bijvoorbeeld nog verder uitbreiden door je klanten uit te nodigen foto’s met je te delen.

Stel dat je schoonmaakmiddelen verkoopt, schrijf dan een artikel over hoe je een rodewijnvlek verwijdert uit een witte blouse. Gebruik daarbij de foto van een klant. Dit komt overtuigender over dan een foto van jou.

5. Haak met je blogs in op de actualiteit

Als je ervoor kiest om elke week een nieuw blog te schrijven, kan je handig gebruik maken van de actualiteit. Spring in op het laatste nieuws en de nieuwste ontwikkelingen in je vakgebied en geef hier je mening over of vraag de mening van je lezers.

 

Je mailinglijst groeit en je omzet stijgt

Een blog is dus een unieke manier om:

  • meer content te delen;
  • contact te maken met je ideale doelgroep;
  • meer te laten zien van je bedrijf.

Een blog is dan ook een geweldig middel dat je zeker kan gebruiken voor je webshop!

Laatste tip: zorg dat je werkt met e-mailmarketing en geef het inschrijfformulier een prominente plaats op je blogpagina. Mensen willen graag meer tips van je, ze gaan je volgen. Dus ze ontvangen voortaan info over je blogs maar óók over je shop.

Zo zorgt je blog ervoor dat mensen op je mailinglijst komen te staan, en van daaruit betalende (en terugkerende) klanten worden. Wat wil je nog meer 😉

Lees jij vaak blog van webshops? En klik je dan door naar de shop?

 

Ook interessant voor je:

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

14 reacties op “Waarom bloggen voor je webshop?

  1. Jouvence.nl schreef:

    Een blog is zeker van toegevoegde waarde bij een webshop. Ik vind het ook altijd leuk om hier doorheen te neuzen.

    1. Jessie schreef:

      Zeker bij snuffelshops leuk, want een blog zegt veel over de schrijver ervan!

  2. Julie schreef:

    Goede uiteenzetting! Ik zie zeker de voordelen er van! Volgens mij tillen een blog en een webshop elkaar alleen maar omhoog! 🙂

    1. Jessie schreef:

      Ze versterken elkaar absoluut!

  3. Nadia schreef:

    Als je een kleine en persoonlijke webshop hebt, dan is het zeker een goed idee. Voor een grotere webshop is het denk ik minder relevant.

    1. Jessie schreef:

      Grotere webshops hoeven het voor de naamsbekendheid niet te doen. Maar als zij ijzersterke instructiefilmpjes en -blogs zouden hebben, geeft dat mensen wel een extra reden om daar terug te komen.

  4. Suzanna schreef:

    Hele handige tips en vooral tip 4 vind ik een goede. Juist doordat je blogt krijgen potentiële klanten meer binding met je bedrijf omdat ze zien dat er echte mensen bij betrokken zijn. Daardoor komen ze sneller/vaker terug naar je blog/webshop.

    1. Jessie schreef:

      Mooi verwoord Suzanna, en helemaal mee eens!

  5. ingrid schreef:

    Ik lees ze eigenlijk niet zo vaak, tenzij het bijvoorbeeld instructies zijn voor een bepaald soort product.

    1. Jessie schreef:

      Ikzelf lees blogs van webshops vaker dan ik dacht. Toen ik erop ging letten, merkte ik dat ik bijna altijd op een blog uitkom als ik een product via Google zoek. En ik sta ook wel bij aardig wat shops op de mailinglijst. Ze komen regelmatig voorbij in mijn mailbox, dus ga ik daar naartoe als ik iets nodig heb… Van grote bedrijven lees ik zelf ook weinig blogs.

  6. tamara schreef:

    Ik ken zelf weinig webshops welke bloggen maar ik vind het wel een leuk idee.

    1. Jessie schreef:

      Het klopt dat heel veel webshops deze kans laten liggen. En daarom ligt – juist voor startende, kleinere webshops – in bloggen een mooie kans om grotere shops op longtail zoekwoorden te ‘verslaan’.

  7. Mario schreef:

    Ik ben het met je eens: gewoon een webshop en klaar is niet meer van deze tijd. Je moet een relatie opbouwen met klanten, net zoals je het vroeger in de winkel deed. Klanten kopen niet alleen omdat ze een product willen hebben, de blog is een soort klantenpraatje en een goede manier om een band te bouwen met je klant. En dan kan deze zomaar een trouwe klant worden.

    1. Jessie schreef:

      Zo is het maar net 🙂

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.