5 redenen om geen blogstop in te lassen in de zomer

5 redenen om geen blogstop in te lassen in de zomer

Veel ondernemers zetten hun marketing in de zomer op een laag pitje. ‘Je bereikt toch niemand’, Maar klopt dat? Dus is een blogstop in de zomer een goed idee?

Waarom stoppen zoveel ondernemers met bloggen in de zomer? Wat ik vaak hoor:

  • mijn lezers zijn met vakantie of zitten aan het zwembad, die lezen geen blogs;
  • ik werk in de zomer op halve kracht en bloggen heeft even geen prioriteit;
  • ik ben blij dat ik ‘even niet hoef’ (dit zijn de ik-moet-bloggen bloggers);
  • ik heb een aantal weken vakantie en heb geen tijd om vooruit te werken.

Veel ondernemers hanteren in mijn ogen wel een erg lange zomerperiode, laten we zeggen van 15 juni tot 10 september. Bijna drie maanden! Maar kijk eens naar je doelgroep. Zijn dat mensen in loondienst, dan is drie weken aaneengesloten vakantie toch echt het maximum.

En ook als mensen vakantie hebben, blijven ze vaak wel geïnteresseerd in hun vakgebied, hun hobby of wat dan ook… Misschien hebben ze juist méér tijd om blogs te lezen.

Dan is er nog de angst dat mensen in hun vakantie sneller op unsubscribe klikken of bij thuiskomst de bezem halen door hun mailbox. Ik denk dat dit wel meevalt. Misschien openen minder mensen je mail, maar uitschrijven is een actieve actie.

Zijn we daar in de zomer niet te lui voor? 🙂

Heb je in de zomer echt minder bezoekers?

Ja, een deel van je doelgroep is met vakantie. Maar dat is steeds een ánder deel van je volgers. Denk bijvoorbeeld aan de vakantiespreiding. En schrijf je voor een wat ouder publiek, dan zijn dat vaak mensen die niet aan schoolvakanties gebonden zijn.

Sommige mensen komen terug van vakantie en kieperen alle nieuwsbrieven ongelezen weg. Anderen gaan hun mailbox door en lezen wat ze interessant vinden. En waarom zou dat niet jouw blog zijn als die een handige tip bevat?

Werkboek bloginspiratie: altijd genoeg ideeën voor je zakelijke blog

Ik ben in de zomer niet minder ‘vatbaar’ voor goede tips dan de rest van het jaar... Je snapt het al, ik vind de aanname ‘je bereikt minder mensen’ een slap excuus om te stoppen met bloggen in de zomer!

Bloggen in de zomer haalt niets uit… hm!

Daar zou je nog wel eens van kunnen opkijken. Veel mensen gebruiken de zomermaanden om zich te oriënteren op de rest van het jaar. Best kans dat juist dán mensen instappen in jouw online programma bij wijze van ‘goed voornemen’ voor de rest van het jaar.

En verkoop je producten die niet seizoensgebonden zijn, dan zegt de term het al: de verkoop is ook niet seizoensgebonden. En verkoop je juist zomerproducten, dan is het al helemáál niet handig om een zomerstop in te lassen?!

Je haalt je website toch ook niet drie maanden per jaar offline?

In business to business zal het in de zomerperiode misschien wat rustiger zijn omdat veel ondernemers hun bedrijf op een lager pitje zetten. Maar ook dan vraag ik me af:

Stel dat je 25% minder klanten binnenhaalt in de zomer, moet je dan die andere 75% laten lopen?

Tips voor makkelijk te maken blogs

De titel van dit artikel verklapte het al; ik zou niet weten waarom je je blog aan z’n lot zou overlaten in de zomer. Natuurlijk hoop ik dat je er zelf ook een aantal weken tussenuit gaat, maar lang leve de tools waarmee je blogs en social media kan inplannen.

Plan de blogs voor als je met vakantie bent vooraf in en zet ook de social media posts klaar. Doorgaan met bloggen kan ook betekenen dat je blogs maakt die jou minder tijd kosten.

Dit is een soort compromis: je blijft bloggen, je blijft zichtbaar, maar dit soort blogs kosten je minder tijd dan de meeste nieuwe content. Want ja, ik vind dat je moet doorgaan.

Hieronder 5 goede redenen om geen blogstop in te lassen.

1. Geen radiostilte van drie maanden

Uit het oog, uit het hart. Dat geldt binnen marketing echt. En je blog is het centrum van je marketing! Als je te lang niets van je laat horen, vergeten mensen je of brokkelt de opgebouwde relatie weer een stukje af. Na de zomer heb je dan weer wat te ‘repareren’.

2. Meer content op je website

Stel, je blogt om de week. Dat zijn vier blogs in de periode juli-augustus. Artikelen die je uitstelt of gewoon niet schrijft. Vier artikelen minder op je website; dat betekent minder aanknopingspunten voor Google om mensen door te sturen naar jouw website.

Als je doorgaat met bloggen, werk je dus verder aan je vindbaarheid.

3. Je houdt je blogritme vast

Al in een eerdere blog vertelde ik waarom een blogritme ervoor zorgt dat je het zakelijk bloggen makkelijker volhoudt. Want stop je met bloggen, dan komt er ook weer een moment waarop je ‘moet’ beginnen. En dat vinden sommige bloggers lastig. Ze stellen opnieuw beginnen uit en uit en uit en… einde blog!

4. Je valt op in een minder volle mailbox

Doordat veel ondernemers een flinke zomervakantie hanteren, ligt daar een gat waar jij in kan springen (en nee, het is geen zwembad).

Het is in de meeste mailboxen ook wat minder druk in juli en augustus. Gisteren kreeg ik een mail met: “Ik ga je in de zomer niet lastigvallen met nieuwsbrieven, ik meld me weer in september en wens je een hele fijne zomer!”

Hm, zie je dat deze afzender zijn eigen nieuwsbrieven ziet als een vorm van mensen lastigvallen? Ik denk dat je dan iets verkeerd doet. Als ik zou denken dat mijn nieuwsbrieven ongewenste blabla waren, zou ik ze niet versturen. Jij wel?

5. Komkommertijd om iets nieuws uit te proberen

Bij je onderwerpenkeuze hoef je je niets aan te trekken van de zomer, dus dan blog je as usual. Maar in elke markt zijn er wel onderwerpen te verzinnen die perfect passen bij de zomer. Over de invloed van alcohol op warme dagen, hoe je jezelf motiveert als een flink deel van je collega’s vrij heeft, of over lekkere recepten voor fruit- en maaltijdsalades.

Je kan de zomer ook gebruiken om eens wat nieuws uit te proberen. Om je eerste filmpje te plaatsen en jezelf te sussen met: ach, wie ziet het nu? Of om een ander format uit te proberen. Of je schrijft eens wat luchtigere of kortere artikelen.

Tot slot zie je steeds meer ondernemers zomerprogramma’s aanbieden. Summer School, Summer Sprint, Summer Boost, Zomerserie, Summer Challenge. Ga voor jezelf na of ook jij iets kan verzinnen om je blog juist in de zomer een boost te geven.

Ik ga de komende tijd kijken of ik extra veel uitschrijvingen krijg en of de openingsratio van mijn nieuwsbrief duidelijk lager ligt. In september zal ik mijn bevindingen met je delen. Tussendoor blijf je mijn tips gewoon ontvangen! 😉

Wat doe jij: doorgaan met bloggen in de zomer of niet?

Ook interessant voor je:

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

26 reacties op “5 redenen om geen blogstop in te lassen in de zomer

  1. Alexandra schreef:

    Bij mij is het momenteel juist andersom. Ik had mijn blog veeeel te lang verwaarloosd en voelde me nu juist geïnspireerd om het weer op te pakken. En de zomer en de zomervakantie zijn juist dankbare onderwerpen om over te bloggen. Ik merkte dat ik het weer superleuk vond, maar merk ook dat ik er nog veel tijd in steek en dat dat nu precies is waarom ik er de afgelopen tijd een drempel in heb ervaren. Mijn focus mag dus meer op de fun en de inspiratie van het bloggen komen te liggen 🙂

    1. Jessie van Loon schreef:

      Mooie analyse Alexandra. En wat betreft de tijdsinvestering: misschien heb je iets over mijn tips over efficiënt bloggen. Want gebrek aan tijd is voor veel ondernemers de reden dat ze hun zakelijke blog laten versloffen 😉

  2. Janneke den Draak schreef:

    Geen zomerstop voor mij. Ik lees gewoon door in de zomer en ga ervan uit dat mijn klanten dat ook doen.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Mooi zo! Deze klant heeft haar vakantie er al op zitten, dus ik blijf je blogs lezen 😉

  3. Gabrielle schreef:

    Juli en augustus zijn bij mij altijd de drukste maanden als het aankomt op bezoekers, maar dat komt waarschijnlijk omdat mensen dan juist vakantie inspiratie opzoeken 😉

    1. Jessie van Loon schreef:

      Hai Gabrielle, vanuit de aard van jouw blog is dat inderdaad te verwachten. Maar dit kan wel een opsteker zijn voor iedereen die van plan is/was om in de zomer een blogstop in te lassen!

  4. Nicole Orriëns schreef:

    Ik ga gewoon door met bloggen! Ook omdat ik het gewoon te leuk vind om te stoppen.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Tof! Jouw enthousiasme spat ook van je blog af.

  5. Joyce schreef:

    Ik ga sowieso door. Van tevoren schrijf en plan ik artikelen in. Sociale media doe ik wel op de dag zelf. Bovendien vind ik bloggen veel te leuk om niet door te gaan.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Leuk om te horen. Ik wens je een mooie blog-zomer!

  6. Melissa schreef:

    Wij gaan zeker geen blogpauze houden. En ondanks ik straks een zware operatie krijg probeer ik nu vooruit te werken

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ai, dat is geen fijn vooruitzicht. Succes met vooruitwerken en sterkte straks met de operatie!

  7. Monique schreef:

    Ik blog gewoon lekker verder in de zomer. Vind het veel te leuk, dus geen zomerstop voor mij.

    1. Jessie van Loon schreef:

      That’s the spirit 😉

  8. Chicamoms schreef:

    Vooral doorgaan en gewoon vooruit inplannen. Zo doe ik het.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Dat is ook mijn idee! Ik wens je een fijne zomer met mooie blogs!

  9. Marleen schreef:

    Ha Jessie,
    Voor mij ook geen zomerstop hoor, ik ga juist even een tandje bijzetten! Dank voor je tips!
    Groetjes, Marleen

    1. Jessie van Loon schreef:

      Graag gedaan Marleen, blog ze!

  10. Jouvence schreef:

    Ik houd geen zomerstop op mijn blog, misschien de frequentie van het aantal posts iets omlaag, maar ik blijf wel posten.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Goed bezig!

  11. Naomi schreef:

    Ook ik ga de zomer door met bloggen. Alleen ik plan als we op vakantie gaan wel me blogs van te voren in.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Vooraf inplannen is inderdaad handig. Is supersimpel en dan hoef je in de vakantie ook niet in te loggen!

  12. Felice Veenman schreef:

    Een zomerstop / blogstop, daar doe ik inderdaad niet aan. Hooguit plaats ik 5 ipv 6 artikelen per week.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Petje af voor die frequentie. Dat is wel het verschil denk ik tussen bloggers voor wie hun blog hun business is. En anderzijds ondernemers die een blog inzetten voor hun marketing.

  13. Julie schreef:

    Mijn blogplanning loopt gewoon door in de zomer! Niet iedereen is tegelijk met vakantie! 😉

    1. Jessie van Loon schreef:

      Juist Julie, exact wat ik zelf ook denk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Koekje erbij? Deze website heeft cookies nodig om te kunnen draaien. Klik op OK of op NEE. Maak je geen keuze en blijf je op deze site, dan ga je automatisch akkoord met de cookies. Je kan op de privacy-pagina je toestemming altijd aanpassen.

Cookie settings

Vink aan welke cookies je toestaat op deze website.

FunctioneelFunctionele cookies zorgen ervoor dat de website correct kan draaien op alle apparaten.

AnalytischMet analytische cookies kunnen we de website optimaliseren, zoals op gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Social mediaMet sociale media cookies kunnen we je gepersonaliseerde content laten zien op social media.

OverigeDit gaat om 3rd party cookies die niet vallen onder social media cookies of advertentie cookies.