.blog extensie eind 2016 op de markt

.blog extensie eind 2016 op de markt

De meeste domeinnamen hebben een landextensie zoals .nl of .be. Vanaf eind dit jaar kan je ook voor de .blog extensie kiezen. Wat zijn de voor- en nadelen?

Internationale bedrijven gebruiken .com. Voor non-profit organisaties kan .org goed werken. En binnenkort is er dus ook .blog.

Aan de verkoop van de rechten van een nieuwe extensie gaat vaak een veiling vooraf, en meestal is vier, vijf miljoen toch wel het maximum. Nu liep de teller op tot zo’n 19 miljoen voordat het bedrijf achter WordPress, Automattic, zich eigenaar van de extensie kon noemen.

Het is duidelijk: men gaat er vanuit dat de domeinnaam een succes wordt, meer dan .biz of zelfs .eu. En dat is niet verwonderlijk, want dagelijks registreren tienduizenden mensen zich bij WordPress. Bloggen is hot en zowel reisblogs, hobbyblogs en modeblogs – maar ook zakelijke blogs! – schieten als paddenstoelen uit de grond.

Je kunt je .blog overal hosten

Je hoeft je .blog-domein niet bij WordPress te hosten, benadrukte het bedrijf half mei in hun persbericht. Registreer bijvoorbeeld een .blog-domein en stuur bezoekers met een redirect door naar je oude website. Ook hoeft het geen WordPress blog te zijn: gebruik jij Joomla, Drupal of nog gewoon html, geen probleem.

Veel bedrijven gebruiken op dit moment voor hun blog een subdomein, zoals weblog.bol.com of blog.hema.nl. Ik kan me voorstellen dat dergelijke bedrijven zullen kiezen om ook bol.blog en hema.blog te gaan gebruiken. Als ik kijk naar mezelf: ik overweeg serieus om jessievanloon.blog te registreren. Misschien niet voor direct gebruik, maar je kunt hem maar ‘in huis’ hebben.

De prijs van een .blog domein

Ik citeer even uit het persbericht: “Domain registration prices are still being finalized, but they will be in the standard range for new top-level domains.” Dat is mooi, want zo kun je waarschijnlijk voor minder dan twee tientjes een .blog domein claimen.

Wanneer komt de .blog extensie beschikbaar?

Het is nog niet mogelijk om een .blog extensie te registreren. In de zogeheten sunrise periode kunnen grote bedrijven hun domein claimen, zodat zij niet op de dag van de lancering ‘op de deurmat’ hoeven te liggen om – ik noem maar wat – amazon.blog of jumbo.blog snel te registreren.

  • Update: Sinds 21 november 2016 is de .blog extensie op de markt.
Ik ben benieuwd of jij (ook) overweegt een .blog domeinnaam aan te schaffen. En zo ja, ga je daar dan je hele website op hosten of alleen je blog?

 

Ook interessant voor je:

 

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

5 reacties op “.blog extensie eind 2016 op de markt

  1. Lottie ,kledingfashion schreef:

    Dit gaat een beetje boven mijn pet. Aan een blogdomeinnaam begin ik nog maar niet, misschien als ik meer in de materie zit! In ieder geval bedankt voor de uitleg.

    1. Jessie schreef:

      Stap voor stap, dat werkt altijd het beste. Succes!

  2. Ivo schreef:

    Eerst maar zien wat Google ermee gaat doen. Mijn ervaring met afwijkende extensies zijn niet denderend.

    1. Jessie schreef:

      Daar heb je een punt! Je zou wel een redirect kunnen instellen. Bijv. aardbeien.blog met een 301 redirect naar de juiste site. Zo’n url blijft wel hangen.

  3. Ivo schreef:

    Eerst maar zien wat Google ermee gaat doen. Mijn ervaringen met andere extensies dan landennamen of .com zijn niet denderend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Koekje erbij? Deze website heeft cookies nodig om te kunnen draaien. Klik op OK of op NEE. Maak je geen keuze en blijf je op deze site, dan ga je automatisch akkoord met de cookies. Je kan op de privacy-pagina je toestemming altijd aanpassen.

Cookie settings

Vink aan welke cookies je toestaat op deze website.

FunctioneelFunctionele cookies zorgen ervoor dat de website correct kan draaien op alle apparaten.

AnalytischMet analytische cookies kunnen we de website optimaliseren, zoals op gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Social mediaMet sociale media cookies kunnen we je gepersonaliseerde content laten zien op social media.

OverigeDit gaat om 3rd party cookies die niet vallen onder social media cookies of advertentie cookies.