36% hogere open rate nieuwsbrief met 1 simpele actie [casestudy]

36% hogere open rate nieuwsbrief met 1 simpele actie [casestudy]

E-mailmarketing zorgt voor goede resultaten. Maar toch vond ik het jammer dat veel mensen m’n mail niet openen. Tijd voor een experiment om die open rate te verhogen.

Als je blogt, wil je natuurlijk dat veel mensen die blogs lezen. Daarom is blogpromotie even belangrijk als het schrijfproces.

E-mailmarketing werkt goed. Je houdt mensen betrokken, en je kan in je nieuwsbrieven ook je aanbod prima promoten.

Misschien heb je wel eens iets gelezen over het belang van de onderwerpregel van je nieuwsbrief voor de open rate. Die bepaalt of iemand de mail wel of niet opent. Alleen schieten veel bedrijven in mijn ogen door in hun keuze voor de onderwerpregel.

Het onderwerp van je nieuwsbrief bepaalt je open rate

Valt het jou ook op hoe vaak onderwerpregels van nieuwsbrieven niks over de inhoud verklappen?

Een greep uit wat mailtjes die ik vorige week ontving:

  • Pssst…
  • Jessie?
  • Dit geloof je nóóit
  • En toen wist ik het niet meer
  • Geen onderwerp
  • RE: jouw vraag

Niet iedereen is er gevoelig voor, net zoals we allemaal beweren dat we niet gevoelig zijn voor reclames?! Maar ook al heb je geen idéé waar de mail over gaat, als je tijd hebt of in een nieuwsgierige bui bent, kijk je toch even.

Clickbait of klikaas onderwerpregel nieuwsbrief
Gebruik geen clickbait of klikaas onderwerpregel om de open rate te verhogen

We noemen dat clickbait (letterlijk: klikaas). Zulke mails worden misschien wel vaker geopend. Maar denk even mee over de nadelen.

  1. Mensen zijn teleurgesteld als de inhoud gewoon weer gaat over aanbod x of y.
  2. Als de inhoud niet aanspreekt, voelt de opener zich een tikje verraden. Want je hebt z’n tijd verspild.

Zulke mails hebben daardoor niet alleen een hogere openingsratio, maar ook een hoger uitschrijfpercentage.

Hoezo RE: ??

De truc van ‘RE: jouw vraag’ is helemaal een brutale, want dat suggereert dat jij een vraag bij ze hebt gedropt. En dan kijk je toch even waar het over gaat. Deze mail was een FAQ over hun programma waar ze al 6x over hadden gemaild. Ik heb me uitgeschreven.

Geen clickbait: wat dan wel?

Ik ben geen voorstander van clickbait titels en trucjes, of van sappige (uit de context getrokken) onderwerpregels. Jij bent als ondernemer niet van de sensatiepers.

Natuurlijk probeer je op te vallen en wil je een hoog openingspercentage, want je wilt bijv. dat mensen je blogs lezen. Niks mis mee, maar onderscheid je met kwaliteit, je eigen stem en af en toe een pittige stelling.

Onthoud ook dit: je mailinglijst bestaat uit verschillende groepen lezers. Als ik een blog deel over ‘beginnen met bloggen’, dan openen andere abonnees de nieuwsbrief dan wanneer ik het heb over zoekmachineoptimalisatie.

Je schrijft nooit blogs die iedereen interesseren.

Hogere open rate: mijn hack 🙂

Komen we aan mijn hack. Vooral Amerikaanse nieuwsbrieven, zeker als ze een aanbod hebben lopen, krijg je vaak 2x. Echt exact dezelfde mail. Bloedirritant, maar het bracht me wel op een idee.

Ik ben ermee begonnen begin 2019. Ik had een openingsratio van 30-32%. Dat is vrij doorsnee. Maar ik keek naar mijn eigen mailbox en zag dat ik zelden een nieuwsbrief open van 3 dagen of ouder.

Dus nu verstuur ik mijn nieuwsbrieven 3 of 4 dagen later nog een keer, met een iets andere onderwerpregel. Nog steeds ladingdekkend, maar met een ander accent.

Op een ander tijdstip, waarop een ander deel van de mailinglijst actief is. Of waarop iemand wél tijd heeft om een mail te lezen.

Ik was heel benieuwd of dat zou leiden tot massale uitschrijvingen, spam klachten enz. Ik heb welgeteld 1 mailtje gehad met de vraag: kan het zijn dat ik 2x op je mailinglijst sta?

Verder is het óf niemand opgevallen óf het boeit niemand.

beste tips zakelijk bloggen

Krijg jij mijn nieuwsbrief al? Natuurlijk noem ik het geen nieuwsbrief…. Vraag mijn e-book ‘Mijn beste 39 tips over zakelijk bloggen’ aan, dan krijg je daarna vanzelf mijn nieuwsbrieven 🙂 Het ebook staat vol met makkelijk toepasbare tips.

Wat er met de cijfers gebeurde

Laat ik even uitgaan van 1000 adressen, anders wordt het lastig rekenen.

Bij een open rate van 30% openen 300 mensen de mail, en 700 niet. Geen hogere wiskunde.

Stel dat je je nieuwsbrief nog een keer mailt, en dan alleen aan die 700 mensen. Als daarvan 15% de mail opent, zijn dat 105 mensen.

Dus van elke 1000 mensen op je mailinglijst openen dan 300 + 105 = 405 mensen de mail. Dat is een openingsratio van 40,5%.

Mijn cijfers liggen op 32% open rate van de 1e nieuwsbrief, en 17% van de 2e versie.

Ik ben daarmee van 320 lezers per 1000 abonnees naar 435 lezers gegaan. Dus van 32% naar 43,5%. Dat is een stijging van 11,5 procentpunten, zoals dat heet.

Of een stijging van maar liefst (11,5 / 32) x 100 = 36%.

Ik houd in Excel de resultaten van mijn nieuwsbrieven bij, dus ook de open rate

Whoop whoop… ?

O ja, en je snapt dat bij de onderwerpregel [sectie ongeopend] een toevoeging is voor mijn eigen administratie, hihi.

Tot slot

De cijfers van de 2e nieuwsbrief liggen lager. Niet alleen van de open rate, maar ook van het aantal doorkliks naar mijn website.

Je kan stellen dat dat dus over het algemeen minder betrokken abonnees zijn. Maar ze openen de mail wel en schrijven zich niet vaker uit.

Zo blijf ik on top of mind bij ze.

En het is niet zo dat niemand doorklikt, alleen minder. Dus ik bereik ook écht geïnteresseerde lezers die om allerlei redenen die 1e nieuwsbrief gewoon hadden gemist.

Ik zie die 2e nieuwsbrief als een vorm van klantenservice.

En ik noemde net even het aantal doorkliks naar je website. Dat getal, de click trough rate, is natuurlijk óók een getal om in de gaten te houden. Ik heb me gericht op de open rate. Want één ding is zeker: als iemand de mail niet opent, klikt-ie ook niet door ?

Benieuwd hoe jij hier tegenaan kijkt. Misschien niet slim om het zo te delen, want als iedereen het gaat doen…

PS: Wil je met e-mailmarketing beginnen? Ik gebruik ActiveCampaign. Het Lite abonnement biedt alles wat je nodig hebt en kost $9 per maand tot 1000 contacten. Klik hier voor een 14-dagen trial van ActiveCampaign.

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

11 reacties op “36% hogere open rate nieuwsbrief met 1 simpele actie [casestudy]

  1. Francis Dalebout schreef:

    Wat een simpele maar geniale tip! Dat ga ik volgende ‘nieuwsbrief’ (die uiteraard niet zo heet) uitproberen.

    1. Jessie schreef:

      Haha, vooral blij dat je nieuwsbrief geen nieuwsbrief heet 😉

  2. Manon schreef:

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik nieuwsbrieven vaak ongeopend in de prullenbak gooi. Helemaal als ik ook nog dubbele mails zie. Maar dat ligt denk ik aan mij haha.

    1. Jessie schreef:

      Dat doen we allemaal. Tip: schrijf je uit, dat scheelt een hoop tijd 😉 En je mailbox wordt een stuk boeiender!

  3. Melanie Hoogvliet schreef:

    Interessant artikel. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk nog niks met een nieuwsbrief doe…

  4. Tessa schreef:

    Interessant artikel. Zelf verstuur ik geen nieuwsbrieven, maar wel leuk om dit zo te weten!

    1. Jessie schreef:

      Wat niet is, kan nog komen 🙂

  5. Jody schreef:

    Interessant! Ik verstuur mijn nieuwsbrief eigenlijk altijd op zaterdagochtend, omdat ik het idee heb dat mensen in het weekend meer tijd hebben om te koken/lezen. Maar misschien moet ik het eens met een 2e mailing doordeweeks proberen, om te kijken wat dat doet. Dank!

    1. Jessie schreef:

      Goed plan. Soms hebben we aannames, en die kloppen meestal wel… voor een deel van de doelgroep. Dus met zo’n 2e verzendmoment kom je onder de aandacht van een ander deel van je abonnees. Succes!

  6. VerKlaproos schreef:

    Heel interessant!! Kan dit ook toepassen op werkmailings die vaak maar half gelezen worden! Thanks voor de tips!

    1. Jessie schreef:

      Je hebt gelijk. Daar had ik nog niet aan gedacht. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Koekje erbij? Deze website heeft cookies nodig om te kunnen draaien. Klik op OK of op NEE. Maak je geen keuze en blijf je op deze site, dan ga je automatisch akkoord met de cookies. Je kan op de privacy-pagina je toestemming altijd aanpassen.

Cookie settings

Vink aan welke cookies je toestaat op deze website.

FunctioneelFunctionele cookies zorgen ervoor dat de website correct kan draaien op alle apparaten.

AnalytischMet analytische cookies kunnen we de website optimaliseren, zoals op gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Social mediaMet sociale media cookies kunnen we je gepersonaliseerde content laten zien op social media.

OverigeDit gaat om 3rd party cookies die niet vallen onder social media cookies of advertentie cookies.