Zakelijk zelfvertrouwen expert Jikkie Has: ‘De magie begint op het randje van je comfortzone’

Zakelijk zelfvertrouwen expert Jikkie Has: ‘De magie begint op het randje van je comfortzone’

Je waardigheid en vaardigheid vormen samen je zakelijk zelfvertrouwen. Dat vertelt Jikkie Has in een gesprek over haar pas verschenen boek.

Jikkie vroeg zich jarenlang af: ze zeggen wel dat we als vrouwen meer zelfvertrouwen moeten hebben en meer in onszelf moeten geloven. Maar… hoe dan? Geef me tools, leg me uit wat ik moet doen.

Zakelijk Zelfvertrouwen – Durf succesvol te zijn

Jikkie dook in het onderwerp, vastbesloten het ‘hoe’ te ontdekken. Onder de video lees je hoe dat leidde tot een boek vol praktische handvatten ‘Zakelijk Zelfvertrouwen – Durf succesvol te zijn’.

Ik sprak met Jikkie, en ons gesprek werd zo boeiend dat ik besloot om niet te knippen. Daarom heb ik de audio ook geüpload naar Soundcloud zodat je het gesprek bijv. ook in de auto kan beluisteren of als je de hond uitlaat 🙂

Let op: zie je geen video en zie je ook de podcast niet? Activeer dan op de cookie-pagina je marketingcookies (ga naar deze pagina en klik op ‘Verander uw toestemming’).

Gesprek met Jikkie Has over haar boek ‘Zakelijk Zelfvertrouwen – Durf succesvol te zijn’

Kan je Soundcloud hier niet afspelen, beluister dan hier het interview.

Toen Jikkie begon aan haar zakelijk zelfvertrouwen avontuur, vond ze geen kant-en-klare tools, maar wel meer dan 35.000 wetenschappelijke onderzoeken naar zelfvertrouwen. Dus theorie was er genoeg.

Jikkie omschrijft zichzelf als ‘een doorgeefluik van de wetenschap.’ Ze heeft gekeken naar hoe je de onderzoeksresultaten kan vertalen naar de praktijk.

De wetenschap heeft best wel wat antwoorden als het gaat om zelfvertrouwen. Alleen zijn die nog niet bekend bij het bredere publiek.

Jikkies conclusies én allerlei praktische handvatten vind je in het gloednieuwe boek ‘Zakelijk Zelfvertrouwen – Durf succesvol te zijn’. Het is, hoe kan het ook anders, een echt doe-boek. Zodat je niet alleen snápt hoe je in theorie zakelijk zelfvertrouwen kan ontwikkelen, maar dat je ook aan de slag gaat om je zelfvertrouwen te vergroten.

Boek Jikkie Has: Zakelijk Zelfvertrouwen  - Durf succesvol te zijn

“Zet babystapjes,” adviseert Jikkie. “Want als je te grote stappen wilt zetten, dan gaan in ‘je hoofdkantoor’ zoals ik ons brein noem, de alarmbellen af. Gevolg: je hoort allerlei stemmetjes in je hoofd dat je het vooral niet moet doen. Maar als je steeds een paar tenen buiten je comfortzone zet, dan heb je daar geen last van. Echt, de magie begint op het randje van je comfortzone. Zet gruwelijk kleine stappen, want dan komen magie en comfortzone samen, en zal er één grote comfortzone ontstaan.”

Wie is Jikkie Has?

Jikkie Has begon haar ondernemersavontuur in 2011 als businesscoach. Al snel dacht ze: ik weet hoe ik aan klanten kan komen, maar ergens zit er nog een rem op. Dus blijkbaar, als ik niet in mezelf geloof, dan gaat dit ‘m ook niet worden.

Uiteindelijk besloot Jikkie aan de slag te gaan met haar belemmerende overtuigingen. “Ik bleek er 14 te hebben. Zoals: Wie ben ik nou? Wie zit er nou op mij te wachten? Straks faal ik: kan ik dat wel aan? Straks word ik heel succesvol: kan ik dat wel aan?”

Een tijdje ging het beter. Jikkie had al een zoontje maar kreeg toen een miskraam, wat voelde alsof haar lichaam haar in de steek liet. Prompt kwamen de stemmetjes terug, vooral die van: anderen zijn veel beter, wie zit er nou op mij te wachten?

Jikkie legt uit: “Ik vroeg me af: als ik mijn lijf al niet meer kan vertrouwen, waar kan ik dan überhaupt nog op vertrouwen? Dat had grote gevolgen voor mijn bedrijf. Ik was niet meer zichtbaar op social media, ik had dus ook geen impact en trok de conclusie: wat ik mis, is zelfvertrouwen. Want als ik niet in mezelf geloof, dan doet een ander dat ook niet.”

Fake it until you make it? Als het gaat om zelfvertrouwen, prikken mensen daar zo doorheen. Dat kan je niet faken.

Maar je hebt echt zelfvertrouwen nodig, want uit wetenschappelijk onderzoek blijkt: degene die het meeste zelfvertrouwen uitstraalt, is degene die gelijk krijgt, de deal én de klanten.

Wil je op je 85e in je schommelstoel op de veranda zonder spijt achterom kunnen kijken? Dan zou ik zeker Jikkies boek bestellen. Dat kan bij de plaatselijke boekhandel of online:

beste tips zakelijk bloggen

Heb jij mijn GRATIS e-book ‘De 39 beste tips over zakelijk bloggen’ al? Een leuke startersgids vol makkelijk toepasbare tips, en een handige checklist voor als je al langer aan het bloggen bent.

‘Tsjakka’ en ’take massive action’?

Emile Ratelband adviseert ‘Tsjakka’. Tony Robbins’ advies is ‘take massive action’. Ikzelf raak daar altijd een beetje gefrustreerd van, want bij mij lijkt dat niet te werken. Jikkie vindt dat niet vreemd: “Zoiets helpt misschien heel even.”

“Het probleem is: als je nog met belemmerende gedachten zit als ‘wat is mijn toegevoegde waarde’, dan zit er een intern conflict. Je wéét dat je in actie moet komen, maar aan de andere kant blijf je je afvragen wat je toegevoegde waarde is. En dan kom je niet in actie.”

“Maar Tony Robbins heeft wel een punt: actie komt vóór zelfvertrouwen, net als in het woordenboek. Het idee ‘dat het eerst goed moet voelen’ voordat je in actie kan komen, is een mythe. Vanuit je zelfbeeld ontstaan gedachten, gevoelens en gedrag. Maar omgekeerd werkt het ook. Dus als je in actie komt en mensen reageren positief, dan groeit je zelfvertrouwen en krijg je ook meer zin om in actie te komen. En dan ben je zover om ‘massive action’ te ondernemen. Maar dat lukt dus niet zolang je nog aan jezelf twijfelt.”

Zakelijk zelfvertrouwen = waardigheid + vaardigheid

Bij zakelijk zelfvertrouwen gaat het om waardigheid en vaardigheid. En die twee moeten liefst ook een beetje in balans zijn. Damn, ik hoopte even dat je met genoeg vakkennis je gebrek aan eigenwaarde of waardigheid zou kunnen compenseren 😉

Jikkie helpt me uit de droom: “Je kan nog zoveel kennis hebben, maar je komt nergens als je niet genoeg eigenwaarde hebt. Een bekende valkuil is dat mensen bezig blijven om nóg meer kennis in huis te halen. Maar als je een laag zelfbeeld hebt, zul je dáár mee aan de slag moeten. Met een hoop geblabla en geen kennis kom je er trouwens net zo goed niet. Dan zal je je kennis moeten opkrikken.”

Mannen halen hun zelfvertrouwen iets meer uit vaardigheid, vrouwen halen zelfvertrouwen meer uit het stuk waardigheid.

Als je het interview bekeken hebt of beluisterd, weet je wat jouw volgende stap is om je zelfvertrouwen te vergroten. Jikkie geeft waardevolle tips, en de inzichten die ze op haar eigen reis opdeed, zijn inspirerend.

Hoe haar zelfvertrouwen Jikkies schrijven beïnvloedt

Als businesscoach was Jikkie soms bezig met de vraag: wat doen anderen, wat vinden anderen, hoe hoort het? En dus waren haar blogs waardevol maar niet heel uitgesproken.

“Nu komen mijn teksten echt uit mezelf. Ze raken mijn missie: ik wil dat mensen op hun 85e voldaan kunnen terugkijken op wat ze hebben gedaan. En dan draait het niet om de behaalde omzet, de Bentley of de Rolex. Ik wil kunnen denken: het was spannend maar ik ben ervoor gegaan. En ik heb me niet heb laten tegenhouden door gedachten als: wat zullen anderen wel niet denken? Mijn blogs zijn nu echt een combinatie van mijn eigen ervaringen, de wetenschappelijke theorie en de vertaalslag naar de praktijk.”

Wat Jikkie doet als haar zelfvertrouwen even wankelt? “Door vast te houden aan de impact die ik kan hebben met dit onderwerp, kan ik niet anders dan mijn angsten opzijzetten en het maar gewoon te doen.”

Jikkie confronteert je in het boek met humor, met harde bewijzen, statistieken en indringende vragen. Het is onder andere een liefdevolle confrontatie met hoe je je op dit moment misschien wel conformeert naar ‘hoe je denkt dat het moet’ in plaats van je eigen pad te gaan. ‘Zakelijk Zelfvertrouwen – durf succesvol te zijn’ is een absolute aanrader.

Bestel het boek bij de plaatselijke boekhandel of online via:

Ik hoop dat je geniet van het gesprek. Hoe zit het met jouw zakelijk zelfvertrouwen? Zijn waardigheid en vaardigheid een beetje in balans?

Ook interessant voor je:

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

19 reacties op “Zakelijk zelfvertrouwen expert Jikkie Has: ‘De magie begint op het randje van je comfortzone’

  1. Jo-ann schreef:

    Lijkt me een interessant boek. Leuk geschreven ook!

    1. Jessie schreef:

      Bedankt Jo-ann!

  2. Laura schreef:

    Lijkt me een interessant boek. Interessante stof.

  3. Mandy schreef:

    Lijkt me een goed boek! Ik heb zoiets ook wel nodig… zakelijk zelfvertrouwen. Bij mij is het dan natuurlijk wel heel anders. Maar als het op het rijden aankomt, ben ik ook heel erg onzeker etc, terwijl ik het wel kan. Of ja, met trailer dan. Met bakwagen niks aan de hand

    1. Jessie schreef:

      Ha Mandy, het boek is er net zo goed voor professionals zoals jij. Klinkt alsof het met jouw skill meer dan goed zit, en dat het juist dat stukje eigenwaarde is… Ik zou echt het boek kopen!

  4. Jikkie schreef:

    Mooi artikel en video/mp3 geworden Jessie en wat een tegelwijsheid kwam ik af en toe tegen!

    1. Jessie schreef:

      En al die wijsheid komt uit jouw mond ?

  5. Sandra schreef:

    Lijkt me zeer interessant boek dat ik zeker wil lezen!

    1. Jessie schreef:

      En niet alleen lezen. Het boek is zoveel meer waard als je de oefeningen eruit ook echt gaan DOEN 🙂

  6. Amy schreef:

    Ik denk dat weten waar je passie ligt, waar je meerwaarde kan bieden, een heel belangrijk punt is in (zakelijk) zelfvertrouwen. Als je doet wat je écht wil, dan voel je je waarschijnlijk ook veel zekerder.

    1. Jessie schreef:

      Helemaal mee eens. Voorwaarde om daar eigenwaarde uit te halen, is wel dat je die meerwaarde erkent: ja, dát kan ik mensen bieden. Zonder een stemmetje dat roep: “Dat kan de concurrent ook!” 🙂

  7. Annelore schreef:

    Ik hou wel van zulke boeken. Eigenlijk vertellen ze wat je zelf al lang weet en geven ze je net die schop onder je kont die je nodig hebt om die extra stap te zetten.

    1. Jessie schreef:

      Nou… voor mij zaten er in het boek de nodige eyeopeners. Bijvoorbeeld waarom ’take massive action’ niet altijd werkt. En het overzicht van wat je náást vaardigheden nodig hebt, vind ik echt heel mooi neergezet in het boek. En die schop krijgt de lezer zeker 😉

  8. Frederique schreef:

    Ah ja, bestonden er maar eenvoudige tools om zelfvertrouwen te kweken. Ik ben wel benieuwd naar dit boek, klinkt interessant.

    1. Jessie schreef:

      Dat dacht Jikkie eerst ook: hoe dan? En ik dacht zelf dat ik er mee geboren was (of niet). Maar Jikkie geeft écht eenvoudige tools, en ik heb het geprobeerd: teentje voor teentje ben ik mijn comfortzone aan het oprekken!

  9. Frank Heemskerk schreef:

    Ik herken wel het een en ander in deze post, maar zie ook in mijn omgeving hoe ondernemers hier mee omgaan en best wel wat vaardigheden kunnen gaan ontwikkelen.

    In mijn netwerk zitten o.a. paralympiërs die ook zelfstandig ondernemen en de wilskracht waarmee zij dit doen is een voorbeeld voor velen.

    Ik heb diep respect voor ze, als ze bijvoorbeeld met hun rolstoel de Kilimanjaro in Tanzania hebben beklommen. Het is vergelijkbaar met ondernemen.

    1. Jessie schreef:

      Ha Frank, ik denk dat deze mensen een heel duidelijk beeld hebben van hun eigenwaarde. Dan is het idd en kwestie van vaardigheden toevoegen en niet opgeven…

  10. Uniek overnachten schreef:

    Bedankt voor de tip! Dit boek wil ik wel eens lezen deze zomer. Lijkt me zeer interessant.

    1. Jessie schreef:

      Leuk om te horen! Echt een boek om niet alleen te lezen, maar ook mee aan de slag te gaan ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *