5 recepten voor 15 minuten blogs

5 recepten voor 15 minuten blogs

In de zomer is het vakantie. Vaak zal je het advies krijgen: werk vooruit. Ik geef toe dat ik dat ook een tijd tegen mijn klanten heb gezegd.

Maar daar ben ik mee gestopt.

Omdat ik me realiseerde dat mei en juni niet meer uren tellen. Dus heb je dan écht de mogelijkheid om dubbel zoveel tijd in je marketing te steken?

Intussen zeg ik tegen klanten: maak wat ‘snelle blogs’ om je site de zomer door te helpen. Zo meteen 5 recepten voor onder andere de lekkerste ga-met-je-lezer-naar-bed-soep 🙂

Allemaal recepten voor blogs die hartstikke waarde-vol zijn VOOR JE LEZERS.
En blogs die supersimpel te maken zijn VOOR JOU.

Dankzij allerlei planningstools – veelal gratis – kan je onder andere blogs en social media heel simpel inplannen.

Teveel ondernemers zetten in de zomer hun marketing on hold

Niet voor 3 weken, maar soms vanaf eind juni tot ergens half september. En niet alleen hun blog. Ze versturen geen mails meer, en zijn zwijgzaam op social media.

Da’s bijna 3 maanden!

Ik vind dat om een aantal redenen niet slim, en in deze blog geef ik je 5 redenen waarom je in de zomer echt door moet gaan met bloggen.

Natuurlijk hoop ik dat je er zelf ook een aantal weken tussenuit gaat, maar je marketing stopzetten is in feite je bedrijf sluiten. Kan een winkel zich dat permitteren? Duhh…

Dus jij ook niet.

En misschien loopt de instroom van nieuwe klanten flink terug. Je mailinglijst zal minder snel groeien, en je site zal minder bezoekers hebben.

Maar zorg dat mensen die je nodig hebben, niet voor een gesloten deur komen te staan.

Betekent 25% minder verkoop in de zomer dat marketing in die maanden nutteloos is? Moet je die andere 75% dan ook laten liggen?

Zorg dat je niets laat liggen en ga met de volgende 5 recepten aan de slag.

#1 Lijstje best gelezen blogs

Niemand leest ál je blogs.

Niemand opent ál je mails. En dan klikt altijd maar een klein deel van je lezers door naar je blogs. Geen tijd, geen trigger in de mail, of een onderwerp waar de lezer op dat moment geen behoefte aan had.

De situatie kan nu heel anders zijn.

Misschien is het bij die ander ook vakantietijd en heeft hij volop tijd om blogs te lezen.

Daarom: maak een round-up post zoals we dat noemen.

Ik zou de best gelezen blogs van het hele schooljaar nemen. Blog je elke week, dan kan je zo’n post 2x per jaar maken met een overzicht van de meest gelezen artikelen van een halfjaar.

Hoe weet je wat je best bezochte pagina’s zijn?

  • Ga naar Google Analytics.
  • Selecteer rechtsboven de periode.
  • Klik in de linkerbalk op ‘Verkeer’.
  • Klik op ‘Site-content’.
  • Klik op ‘Alle pagina’s’.
  • Je ziet je best bezochten pagina’s.
  • Kijk welke hiervan blogs zijn.
  • Voilà, en daar heb je je top-5.

In de top-10 zal zeker ook dit staan: / Dat is je homepage.

Schrijf een leuk intro bij elke blog (tip: recycle daarvoor oude social media posts) en zet er een intern linkje bij. Gaat je zeker lukken in 15 minuten!

#2 Embed een mooie speech

Weet je dat bezoekers vaak niet langer dan 5 seconden op je pagina blijven? Oké, ze haken dus al af bij de titel.

Maar zelfs mensen die aan je blog beginnen, maken ‘m lang niet allemaal af.

En Google ziet dat, Google meet dat.

Als je bezoekers langer op je site weet te houden, is dat een signaal voor Google dat je website relevant is.

Wat is dan slimmer dan een filmpje embedden waarvan je vrijwel zeker weet dat het je bezoekers zal boeien?

Neem een TED-talk of een andere speech over een onderwerp dat bij je lezers speelt. Yep, het moet logisch zijn.

Ik kan hier een verzameling kattenfilmpjes plaatsen, en misschien zou je ze nog bekijken ook… (ik snap niet wat mensen eraan vinden).

Maar Google snapt ook wel dat kattenfilmpjes op een site over zakelijk bloggen en online marketing nergens op slaat.

Ik kan het niet bewijzen, maar ik denk dat Google heus wel snapt dat je zo’n filmpje om de verkeerde redenen op je site zet.

Dus… de video moet waardevol zijn en aansluiten bij jouw praktijk, vakgebied, webshop.

Bang voor concurrentie? Neem een video van een Engelssprekende Grote Naam.

Natuurlijk kúnnen mensen overstappen van jou naar de Grote Naam. Maar hoe groot is die kans?

#3 Ga met je lezer naar bed

Pardon?

Ja, het staat er echt.

Als het goed is, weet je wat jouw lezers bezighoudt. Waarin ze geïnteresseerd zijn en wat voor problemen ze tegenkomen.

Dus je weet ook waar ze van wakker liggen.
Laat merken dat je dat weet.

Benoem het expliciet zonder direct tips te gaan geven om het op te lossen.

Alsof je naast ‘m ligt, luisterend naar zijn problemen.

Is dat waarde-vol voor de lezer?
Ik denk dat zoiets van tijd tot tijd waarde-voller dan een lijst met 21 tips.

Waarom?

Je zet de lezer aan het denken.
Aan het denken.
Denken…

Over z’n eigen situatie. Die hem zo dwarszit.
Die ‘m misschien de zin in vakantie wel ontneemt.

Alleen al het feit dat je de lezer begrijpt, zorgt voor opluchting bij de ander.

En misschien is die ander – juist in de zomer – wel aan het nadenken over zijn plannen voor de rest van het jaar. Denkt-ie na over gehaalde en niet-gehaalde doelen.

Au! Sorry, ik prikte even in die niet-gehaalde doelen.

De ander voelt noodzaak om in actie te komen.
Na de vakantie, dat dan weer wel.

Maar jij hebt ook vakantie, dus bied aan het eind van de blog aan om nu alvast een belafspraak te maken voor begin september.

Dat werkt!

Extra voordeel: als jij terugkomt van je vakantie, hoef je niet helemaal opnieuw op te starten. Want in je agenda staat al een aantal afspraken met potentiële klanten.

Klanten die jou gaan helpen jouw doelen voor de rest van het jaar te bereiken 🙂

Het blogje zelf mag je kort houden. In dit geval zou ik de blog in z’n geheel in je nieuwsbrief opnemen zonder te linken naar je website.

Je nodigt mensen uit om op reply te klikken.

Op je site kan je het zien als een blogje voor snelle beslissers. Je gaat met zo’n tekstje niet ranken, maar bezoekers komen natuurlijk wel langs andere pagina’s op je site terecht.

Deze mensen lopen waarschijnlijk tegen dezelfde problemen aan. Ze staan nog niet op je mailinglijst, ontvangen nog niet je nieuwsbrief, maar lezen wel dat blogje. En misschien zijn het snelle beslissers die graag met je in gesprek komen.

Ja, maar wat schrijf je verder in dat blogje, en kan dat in 15 minuten?
Ik geef toe je misschien een paar dagen het idee moet laten sudderen.

Want wat is nu het ALLERGROOTSTE probleem van jouw klanten?
En heb jij daar zelf ervaring mee?

  • Heb jij ooit zelf ook een dieet gevolgd zonder de beloofde 5 kilo af te vallen en lag je wakker van de honger?
  • Heb jij ook ’s nachts liggen woelen, je afvragend hoe je het idee van relatietherapie bespreek moest maken bij je partner?
  • Ben je zelf ook een keer van hypotheek overgestapt en vond je dat enorm spannend omdat het om tonnen ging?
  • Heb je zelf ook ooit een writer’s block gehad waardoor je dacht dat je je marketing compleet zou moeten uitbesteden?
  • Heb jij ooit overwogen om te kappen als ondernemer en ‘een gewone baan’ te zoeken?

Vertel kort iets over je eigen ervaring. Switch naar het nu: hoe blij ben je dat je….? En hup, over naar de call to action.

Dat is alles.

beste tips zakelijk bloggen

Ik houd van praktische tips. Mijn e-book ‘Mijn beste 39 tips over zakelijk bloggen’ staat vol met zulke makkelijk toepasbare tips. Een leuke startersgids, en een handige checklist voor als je al langer aan het bloggen bent.

#4 Publiceer een onterecht weinig gelezen blog opnieuw

Het woordje ‘onterecht’ is belangrijk.

Iedereen heeft blogs die floppen.

Ik ook. Zeker in het begin weet je nog niet goed genoeg wat lezers aanspreekt en wat niet. Waar ze behoefte aan hebben, en hoe ze benaderd willen worden.

Vooral dat laatste moet je in de vingers krijgen.

Verwijder geflopte blogs van je website. Zodat je blij bent met alle content die er op staat.

Maar soms heb je een prachtige blog met een boodschap waar je 100% achter staat. Alleen denk je nu: die titel was niet prikkelend genoeg.

Of misschien heb je een keer een blog geschreven en die niet per nieuwsbrief verspreid. Bijvoorbeeld omdat je je mailinglijst net een workshop-aanbod had gestuurd.

Verander de titel, pas de datum aan en deel de blog opnieuw.

Kijk hier hoe je de datum van een artikel aanpast (WordPress), en waarom je er geen nieuw artikel van moet maken (bij alle systemen).

Dus: welke content kent jouw volger nog niet?

#5 Kom ik weer met die quotes

Laatst schreef ik al dat de social media quotes allesbehalve dood is. Maar naast motivatie quotes die je aanspreken, heb je misschien ook wel een heuse lijfspreuk.

Dat ene citaat dat jouw wereld op z’n kop zette.
Dat jou een nieuw perspectief gaf.
Waardoor jij een ander pad hebt gekozen.
Waar je je elke dag aan optrekt.

Vertel mensen waarom juist deze ene uitspraak jouw lijfspreuk is geworden.

Houd het kort.

Je wilt niet zomaar een citaat droppen.
Maar je wilt ook niet de aandacht afleiden van die prachtige quote.

Laat mensen maar even nadenken.
En laat mensen ook maar een stapje dichterbij komen.
Want vergis je niet, zo’n blog zegt zóveel over jou!

Investeer in sneller schrijven

Zo, jij kan je de zomer door 🙂

Met je blog, en daardoor ook met je nieuwsbrieven en social media.

Je marketingmachine draait gewoon door: mensen kunnen online aankopen blijven doen, je mailen om een afspraak te maken of zich inschrijven voor je mailinglijst.

Het is een soort compromis: je blijft bloggen, je blijft zichtbaar, maar dit soort blogs kosten je minder tijd dan de meeste nieuwe content. Want ja, ik vind dat je moet doorgaan.

En zie je deze ‘snelle blogs’ niet alleen zitten omdat de vakantie eraan komt? Maar bijvoorbeeld omdat bloggen je altijd te veel tijd kost voor je gevoel?

Zet dan na de vakantie in op efficiënter leren schrijven. Lees daarom ook mijn blog met 9 tips hoe je je blogs sneller op papier krijgt.

Welke snelle blog spreekt jou het meest aan?

Tip: pin de afbeelding op Pinterest om de blog te bewaren

 

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

10 reacties op “5 recepten voor 15 minuten blogs

  1. Jouvence.nl schreef:

    Handige tips! Zelf doe ik niet aan een zomerstop met mijn blog, ik ga gewoon vrolijk door! Ik zorg ervoor dat er vooruit gepland staat.

    1. Jessie schreef:

      Knap dat je die frequentie weet vast te houden!

  2. Milou schreef:

    Wat een fijne blog, precies tips die ik goed kan gebruiken. Bedankt voor het delen!

    1. Jessie schreef:

      Fijn dat je er wat aan hebt Milou!

  3. Rory schreef:

    Wat een goede tips!!! Ik heb er drie uitgehaald. Die van de best gelezen blogs. Waar jij wakker van ligt. En het (her)publiceren van een onterecht weinig gelezen blogpost. Wat een heldere uitleg ook. Dankjewel daarvoor. Komt op een goed moment. Want ik heb het hele weekend van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat gewerkt om deadlines te halen en vooruit te schrijven (leuk voor man en kind) en ook de laptop gaat straks mee op vakantie. Dit zorgt wel voor minder stress. Dank!

    1. Jessie schreef:

      Ha Rory, wat leuk om te horen. En vooral fijn dat dit de druk een beetje van de ketel haalt!

  4. Melanie Hoogvliet schreef:

    Leuke tips! Ik vergeet namelijk altijd om oude blogs opnieuw in het zonnetje te zetten dom dom dom.

    1. Jessie schreef:

      Ha Melanie, ach, wat is dom? Jammer is het wel 😉 Je hebt er tenslotte een hoop moeite voor gedaan!

  5. Mario schreef:

    Bedankt voor de bruikbare tips. Ik vind een lange stilte ook niet goed. Ik probeer, ook al ben ik druk of op vakantie, een vast ritme aan te houden. Soms gebruik ik daar hulpmiddelen voor als planners etc

    1. Jessie schreef:

      Leuk dat je wat aan de tips hebt Mario!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.