Koningsdag 2018: De leukste inhakers (waar zijn de zzp’ers?)

Koningsdag 2018: De leukste inhakers (waar zijn de zzp’ers?)

Zzp’ers vinden inhakers – actuele berichten met een twist – bij anderen leuk, maar ze vragen zich af of ook zij kunnen inhaken. Die vraag heb ik op Koningsdag onderzocht.

Dat heeft geleid tot een bonte verzameling inhakers van grote én kleine bedrijven. Maar de inhakende zzp’ers waren lastig te vinden. Zij hadden een andere aanpak, zoals je in deze blog zal lezen. Zelf plaatste ik op Koningsdag dit filmpje.

Achteraf een veel te lange boodschap voor een inhaker. Een inhaker is kort en krachtig. De lezer ziet ‘m, snapt ‘m en glimlacht. Dus een plaatje en eventueel een zinnetje erboven. Meer niet. De kracht van geraffineerde eenvoud. Dat is wat ik van Koningsdag 2018 heb geleerd!

Nu kan je inhaken met als doel MAXIMAal bereik 😉 Maar je kan ook persoonlijk inhaken. Zo kreeg ik deze inhaker van het Wereld Natuur Fonds.

In mijn blog Inhaken op social media, in je blogs of in je nieuwsbrief gaf ik een voorbeeld van een inhaker van WNF. Ik wilde weten of het copyright-technisch oké was dat ik hun plaatje gebruikte, dus belde ik eerder deze week persvoorlichting.

Ik vertelde persvoorlichter Nathalie van Koot dat ik met een blog over inhakers bezig was. “Dat doe ik zo’n beetje de hele dag,” lachte ze. En ze heeft het bewezen!

Veel zzp’ers houden het persoonlijk

Wat vooral opvalt aan de Koningsdag-posts van zzp’ers is dat ze die dag vooral persoonlijke foto’s delen. De vrijmarkten en geschminkte kinderen kwamen in rap tempo voorbij.

Zijn dat inhakers? Als je kijkt naar de definitie niet: je speelt in op de actualiteit maar de twist en eigenlijk ook de link met het merk ontbreekt.

Toch kunnen ook deze posts op meer engagement rekenen dan gewone berichten. We vinden het nu eenmaal leuk om ‘de mens achter de ondernemer’ te leren kennen. Dus je ziet veel likes en comments, maar de shares blijven achter. Deze posts bereiken daarmee weinig mensen buiten de vaste fanbase.

Koninklijke deals zijn geen inhakers…

Wat je ook veel zag, was dat zowel kleine als grote bedrijven en organisaties hun aanbod een oranje of rood-wit-blauw tintje gaven, zowel letterlijk als figuurlijk. Mijn mailbox stroomde over met Oranjekortigen en Koningsdeals.

Origineel? Nee. Inhakers? Zeker niet. Gewoon op de dag toegesneden reclame.

Thijs Waardenburg en Komala Mazerant geven in hun boekje ‘Inhaken met social media’ duidelijk het advies: inhaken doe je niet om te verkopen. Dat is voor een inhaker een stap te ver. Die heeft echt als doel om het merkbewustzijn en het organisch bereik van je merk of organisatie te vergroten. En om zo nieuwe potentiële klanten te bereiken.

Mijn top-9 van inhakers van grotere bedrijven

Bij Grolsch staat de teller nu op 217 likes, 52 shares en 19 comments. Toch vind ik ‘m als Koningsdag-inhaker een beetje saai. Grolsch heeft betere gehad.

Grolsch inhaker Koningsdag

Ai, de meeste van de social media posts zijn intussen verwijderd. Van de top-9 kan ik er dus nog maar een paar laten zien.

Best melig, de koning mag de pot op… in dubbel opzicht. Met de tekst erbij is het ineens een mooie inhaker!

Holland Casino inhaker Koningsdag

Tot zover. In de originele top-10 (de inhaker van WNF meegerekend) stonden onder andere ook de HEMA, Albert Heijn, Spa en Bol.com.

Reuze benieuwd welke van de genoemde inhakers jou het meest aanspreekt. En heb jij nog een mooie zzp-inhakers voor me, tip me in de comments!
Heb je ondernemers in je netwerk die wat kunnen hebben aan deze informatie? Deel dan dit artikel. Je doet er ook mij een groot plezier mee!

36 reacties op “Koningsdag 2018: De leukste inhakers (waar zijn de zzp’ers?)

  1. Geke schreef:

    Leuk hoor. Die van de Hema vind ik leuk.

    1. Jessie schreef:

      Grappig om al die verschillende meningen te zien!

  2. Xarifa schreef:

    Eigenlijk zijn ze allemaal niet mijn smaak. Kan het beter, vast wel! Maar hoe? Geen idee. Misschien dat koningsdag voor mij daarin geen hoogte punt is ;(

    1. Jessie schreef:

      Ik denk dat inhaken op minder voor de hand liggende dagen makkelijker is. Dan ben je al snel origineler. Ik denk dat grote merken soms ook wel verzuchten: wat zullen we nu weer voor koningsdag verzinnen?

  3. Francis | Mamazetkoers schreef:

    Die voorbeelden zijn echt zo leuk!

  4. An schreef:

    Haha, echt leuk. Die van bol.com valt wel heel erg op 🙂

    1. Jessie schreef:

      Opvallen doet-ie zeker…

  5. MC Kleuver schreef:

    Leuk dat je juist hier een artikel over hebt gemaakt, want ik heb echt gelachen om deze inhakers. Ik wist eigenlijk niet dat het zo heet dus heb ik ook nog wat geleerd 🙂

    1. Jessie schreef:

      Ha, leren en amuseren, klinkt als een goede combi 😉

  6. Manon schreef:

    Leuk om dit zo te zien! Ook slim om te doen.

    1. Jessie schreef:

      Ja, en ook slim om het op minder voor de hand liggende dagen te doen 🙂

  7. Kool Family schreef:

    Grondige research. Ik vond het heel interessan om lezen, zeker omdat jullie daar in Nederland zo mee bezig zijn. In België leeft dat totaal niet, maar daarom net vind ik het zo leuk bij jullie.

    1. Jessie schreef:

      Ik woon op 7km van de grens met België, en toch zoveel verschillen!

  8. Cynthia schreef:

    Grappig om te lezen! Ik ben nu al benieuwd naar de Moederdag inhakers!

  9. Willemien schreef:

    Albert Hein en Durex zijn voor mij de toppers. Jouw filmpje is trouwens ook heel leuk. Ik geloof niet dat ik zoiets kan bedenken.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Willemien, dankjewel voor je vote 😉 Ik ga bij mijn volgende tompouce AH-strategie uitproberen!

  10. Katelijne schreef:

    Wat ontzettend leuk, ik wist niet dat er een naam was voor dit fenomeen!

  11. Shirin schreef:

    Leuk om te zien zeg, je hebt er een mooie verzameling van gemaakt.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Dankjewel Shirin, ben ook wel blij met wat ik bij elkaar heb gesprokkeld 🙂

  12. Ilse Visscher schreef:

    Haha, ik ga stuk! Tof artikel en origineel. Echt te leuk. Super slim ook die bedrijven. Vooral Donald duck is te leuk!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Ilse, dankjewel voor je reactie. Ik ben ook vol ontzag voor de bedenkers van de inhakers!

  13. Luc van de Wiel schreef:

    Leuke post, inspirerenden voorbeelden!

  14. Felice schreef:

    Wat leuk al die voorbeelden op een rij! Volgend jaar toch iets mee doen!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Dankjewel F, (voor)beelden zeggen meer dan woorden 🙂

  15. Bianca Schrijft schreef:

    Bol.com vond ik erg sterk. Ze zijn een tijdje wat minder scherp geweest, maar voor mij zijn ze er weer.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ik heb Bol.com door de jaren heen niet zo bewust in de gaten gehouden. Mooi dat ze ‘terug’ zijn!

  16. Wouter Weber schreef:

    Hoe eenvoudiger hoe pakkender zou ik zeggen. De kracht zit in de éénvoud… Bol.com is voor mij een prachtig voorbeeld.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Soms zit de kracht in de eenvoud. Maar zoals die schaduwen bij Donald Duck. Dat is zo geraffineerd! En daar kan ik toch ook wel enorm van genieten 🙂

  17. Nicole Orriëns schreef:

    Leuk zeg om te zien hoe creatief mensen kunnen zijn wat betreft inhakers.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ja hè, en dan denk ik: had ik dit maar bedacht!

  18. An schreef:

    Leuke post. Echt waar!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Dank je, An!

  19. Jouvence schreef:

    Die van Donald Duck weekblad en die van Bol.com vind ik echt geweldig! Slim bedacht.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Jouvence, kan me aardig vinden in jouw favorieten 🙂

  20. Melisa schreef:

    Eerlijk? Zelf heb ik weinig met Koningsdag. Wel leuk dat bedrijven erop inhaken.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Gelukkig kan je het hele jaar inhaken. Moederdag staat voor de deur, om maar iets te noemen…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share
Tweet
Pin
Share