Geef je blog vleugels

Geef je blog vleugels

Gevleugelde uitspraken: welke familie heeft ze niet? Voor jou klinken ze misschien intussen afgezaagd, maar voor jouw klant zijn ze nieuw. Een gevleugelde uitspraak is een mooie kapstok voor je blog.

Liselotte vertelde me vorige week: “Ik moest vanmorgen bij mijn boterham met kaas al aan je denken.”

Waarom? Omdat ik vorige week een gevleugelde uitspraak van mijn vader had gedeeld op social media. Ik wilde altijd kaas ‘bijschaven’, en steevast corrigeerde m’n vader me dan dat bijschaven niet bestaat: “Kind, je kan alleen afschaven.”

Ik zeg nu datzelfde tegen klanten als ze hun teksten nog een keer en nog een keer willen bijschaven. “Stop met bijschaven. Je schaaft af. En daarmee haal je je persoonlijkheid uit de tekst, je maakt ‘keurige zinnen’ van wat spreektaal was, en je nuanceert je pittigste uitspraken.”

Dat is de boodschap die ik klanten wil meegeven. En door dat verhaaltje over mijn vader, denken klanten die willen gaan bijschaven: o nee, dat moet ik niet doen 🙂

En als ik hoor dat Liselotte al bij het ontbijt in de lach schoot toen ze de kaasschaaf pakte, dan realiseer ik me weer hoe krachtig verhalen zijn.

Kapstokken voor je blogs

Een andere klant zei naar aanleiding van die social media post: “Zulke verhalen delen, dat wil ik ook kunnen.” Weet je, er is geen kunst is. Het begint met naar jezelf luisteren. We besloten meteen op zoek te gaan naar een gevleugelde uitspraak die zij kon gebruiken.

  • Ik: Wat hoor jij jezelf altijd tegen klanten zeggen?
  • Klant: Ja, ik heb wel zo’n uitspraak maar dat zegt vast elke coach.
  • Ik: Kom op, vertel. Er is verder niemand die het hoort.
  • Klant: Nou, ik zeg altijd ‘Je kan anderen niet veranderen, alleen jezelf.’ Dat is wel een gevleugelde uitspraak van mij, maar daar zit geen verhaal in.
  • Ik: Hm, is dat zo? Wat is jouw eigen ervaring met anderen willen veranderen?
  • Klant: Ja… dat heb ik natuurlijk ook wel eens geprobeerd, maar ik deel liever geen privézaken op social media.
  • Ik: Snap ik. Ik ook niet. Laten we er samen eens naar kijken. Wat heb je geprobeerd?
  • Klant: Haha, ik heb geprobeerd mijn man zover te krijgen dat-ie z’n schoenen uit doet als hij binnenkomt.
  • Ik: Niet gelukt?
  • Klant: Ik heb het gevraagd, heb gefoeterd en ben boos geworden. Na een tijdje heb ik me er maar bij neergelegd. Ik snap het ook wel, want ons bedrijf zit vast aan ons huis, en mijn man loopt in en uit.
  • Ik: Voelt het kwetsbaar om dat verhaal te delen?
  • Klant: Met jou? Nee. Het is ook al 30 jaar geleden.
  • Ik: Zou je het als voorbeeld durven geven, en kunnen uitleggen hoe je jezelf erbij neergelegd hebt, en dat koppelen aan ‘Je kan anderen niet veranderen, alleen jezelf.’
  • Klant: Ja, dat moet wel kunnen.

Een dag later stond er een prachtig verhaal op social media. Met een kwinkslag over relaties en een mooie boodschap. En met direct reacties van mensen die hún ervaring met ‘anderen veranderen’ deelden.

Verhalen nodigen mensen uit om ook hún verhaal te delen.

Een gevleugelde uitspraak van jezelf, je ouders, opa’s, oma’s of kinderen is een leuke kapstok voor een blog of social media post. En het mooie is: jouw tip verpakt in zo’n anekdote blijft hangen en geeft de lezer het gevoel je écht een beetje te leren kennen.

Persoonlijk is niet privé

Persoonlijkheid in je tekst stoppen is écht iets anders dan je privacy te grabbel gooien 🙂 Dat zie je bij het voorbeeld van mijn klant. Ook bij mijn kaasschaaf-verhaal was dat zo. Hier de volledige versie:

Ik houd niet van kaas, maar kaas schaven vond ik als kind zo leuk. Dus regelmatig vroeg ik, met een verlangende blik op de stinkende kaas: “Voor wie mag ik kaas bijschaven?” Mijn vader kwam dan steevast met: “Bijschaven bestaat niet, je schaaft AF.”

Arm kind, wat had ik te lijden onder ouders die zichzelf bijdehand vonden ? Net als de kapper die zichzelf met ‘we knippen niet bij’ reuze grappig vond.

Intussen hoopte ik natuurlijk dat iemand wat kaas nodig had. Duwde je hard met de schaaf, kreeg je dikke plakken. Te zacht, dan werd het plakjes vol gaten. En ai ai, mijn ouders hadden elk zo hun kaaswensen… ?

Maar goed, nu zie ik bij klanten hetzelfde gebeuren. Ze blijven hun teksten BIJSCHAVEN. En… zonder flauw te willen doen, dan kán niet ?

Elke versie is netter, meer ‘volgens de regels’ en minder persoonlijk.

Teksten verliezen hun karakter als je blijft bijschaven. Dus de puntjes op de i zetten, prima. Maar weet wanneer je moet stoppen ⛔️

Schaaf jij soms te veel of te lang aan je teksten?

Wat ik dus allemaal aan privédetails prijsgeef (niet schrikken!):

  • Ik heb een vader
  • Vroeger ontbeten we met z’n allen
  • Ik hield niet van kaas
  • Ik vond kaasschaven leuk
  • Ik vond als tiener dat ik heel wat te stellen had met m’n ouders

Hoeveel gevoelige details zitten daarin? Nul. Niks 🙂

Welke gevleugelde uitspraak ga jij gebruiken?

Zet de kookwekker op 10 minuten en ga brainstormen. Je kan je partner vragen wat hij/zij jou altijd hoort zeggen; vaak hoor je het zelf niet eens 🙂 Je kan verhalen ophalen over vroeger met je broers of zussen. En… je let natuurlijk de komende tijd goed op.

Schrijf elke gevleugelde uitspraak op, óók als je denkt: daar zit geen verhaal in. Vaak moet een anekdote even sudderen voordat je een bruggetje kan maken. Geef jezelf die tijd.

 

Succes met jouw ‘gevleugelde uitspraak brainstorm’. Is je al een uitspraak te binnen geschoten terwijl je deze blog las?

 

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

17 reacties op “Geef je blog vleugels

  1. SANDRA schreef:

    Super leuke blog Jessie! Soms schaaf ik misschien ook wat teveel.

    1. Jessie schreef:

      Leuk om te horen, dankjewel!

  2. Manon schreef:

    Interessante post! Het voelt echt als een inkijkje in een persoonlijk leven, terwijl je eigenlijk niks vertelt. Dat is ook knap, haha.

    1. Jessie schreef:

      Ja, grappig hè. Werkt super!

  3. Mandy schreef:

    Wat een leuke blog! Ook heel mooi geschreven, duidelijke boodschap. Ik ga eens vragen aan me naasten!

    1. Jessie schreef:

      Dankjewel Mandy, ik ben benieuwd van welke gevleugelde uitspraak je je niet bewust bent 🙂

  4. Nicole Orriëns schreef:

    Ik vind dit een goed advies. Bezoekers willen inderdaad graag meer weten over de persoon achter een blog.

  5. Susan Johanna schreef:

    Leuk en leerzame blog! Inderdaad dat bijschaven of bijknippen, haha. En had er nooit zo over nagedacht dat er echt zo’n groot verschil zit tussen de betekenissen van persoonlijk en privé. Goede! 😀

    1. Jessie schreef:

      Leuk om te horen Susan. Schaaf ze 🙂

  6. Lindaschrijfthetop schreef:

    Wat een leuk inspirerend blog en een goede tip, niet te veel schaven.

  7. Tessa schreef:

    Wat een leuk idee, eens kijken of ik dit ook een keer kan gaan doen met mijn beauty blog.

    1. Jessie schreef:

      Volgens mij kan dit altijd Tessa, wat voor soort blog of bedrijf je ook hebt. Succes!

  8. Barbara schreef:

    Super leuke blog Jessie. Er schieten gelijk twee dinge in mijn hoofd die ik vroeger thuis hoorde: weer in het gareel en achter het behang plakken en pletten (en dat ging dat over ons kinderen met een knipoog natuurlijk). Ik laat het even sudderen om het bruggetje te maken. Dank voor de inspiratie

    1. Jessie schreef:

      Graag gedaan. Mijn moeder begon pas over het behang toen ik wat groter was, en ze het betreurde dat ze het niet in de praktijk had gebracht 🙂 Succes met het bruggetje!

  9. Felice Veenman schreef:

    leuk blog. het evenwicht persoonlijk en prive is altijd een boeiende grens. Het persoonlijke zo maken dateen ander zich er in herkent en wat mee kan, dat vind ik altijd leuk

    1. Jessie schreef:

      Mooi Felice, alles draait inderdaad om die herkenning!

  10. rachel schreef:

    Leuk geschreven maar ik ga zelf niet even brainstormen erover, haha.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *