Zichtbaarheid: de liefde moet van 2 kanten komen

Zichtbaarheid: de liefde moet van 2 kanten komen

Als ondernemer moet je zichtbaar zijn. Maar zelfs zichtbaarheid draait niet om JOU. Is dat wel zo, dan LIJK je zichtbaar, maar levert het je niks op.

Wat ik al zei: als ondernemer wil je zichtbaar zijn.
Zoals F., zoals ik haar even zal noemen.

Ik kwam F. vaak tegen.
Zó vaak dat ik op een gegeven moment dacht: daar heb je háár weer!

Nou scroll ik zelden door mijn Facebook tijdlijn. Dus als ik iemand vaker dan 1x tegenkom, betekent dat meestal dat die persoon een veel-poster is.

En om haar kon ik echt niet heen.

F. wenste me ‘good morning’ en motiveerde me met ‘be great’ in vette letters. En soms stak ze met een Colgate-lach een smoothie naar me op: stay healthy.

Oké, oké, ik doe m’n best.

Ik geef toe dat ik nieuwsgierig was, vooral omdat ik nooit reacties onder haar posts zag, en met 2 duimpjes had je het wel gehad. Om dan stug door te gaan… petje af!

Op haar pagina zag ik dat ze 4x per dag iets plaatst, 7 dagen per week. Even was ik onder de indruk: wát een consistentie > voor mij een puntje om aan te werken ?

De vraag is: was F. nou wel of niet zichtbaar?

Een week vol enge stappen op het pad van zichtbaarheid

Ik spoel even een week terug, omdat ik wil dat je snapt waarom ik dit vertel.

Het begon met een nieuwe profielfoto. Die foto laten zien en in gebruik nemen was 100x keer enger dan de fotoshoot zelf.

Het resultaat van de fotoshoot. Blij mee… weer een enge stap richting zichtbaarheid

Vrijdag vond ik die foto publiceren alweer een eitje toen businesscoach Véronique Prins me op haar event over zichtbaarheid interviewde. Bovenaan dit artikel zie je een screenshot van dat interview.

Goed… ik leef nog, en de wanden van mijn comfortzone worden steeds elastischer 😉

Stiekem heb ik er enorm van genoten. Al – laten we het zo zeggen – de napret groter is dan de lol op dat moment.

Grappig om dan van mensen te horen: “Wat was jij heerlijk rustig.”
Ik? Toen?

Je ‘zichtbare ik’ kan een vertekend beeld zijn van hoe je jezelf voelt…

Véronique had me vooraf wat vragen gestuurd, en de binnenkomer was natuurlijk: wat betekent zichtbaarheid voor jou?

Hm, daar moest is even over nadenken, dus ik ging schrijven (in geval van nood / twijfel / angst / blijdschap: ga schrijven).

beste tips zakelijk bloggen

Ik houd van praktische tips. ‘Mijn beste 39 tips over zakelijk bloggen’ staat er vol mee. Het is een leuke startersgids, en een handige checklist voor als je al langer aan het bloggen bent.

Wat betekent zichtbaarheid voor mij?

Voor ondernemers lijkt zichtbaarheid vaak te gaan over social media. Met vragen als: welke kanalen zal ik gebruiken, hoe vaak ga ik posten, wat kan ik posten?

Véronique sprak vrijdag ook over de strategische laag daarboven: hoe maak ik voor mezelf mijn doelen zichtbaar, en hoe zet ik die om in zichtbare acties die resultaat opleveren?

Alleen is daarmee het verhaal niet compleet! Als je praktijk en strategie ziet als de 2 poten van een camerastatief (hoezo zichtbaarheid?), dan snap je dat er een 3e poot nodig is.

Zonder de 3e poot kiepert de camera om. En die 3e poot is niet zomaar iets, het is de randvoorwaarde die zorgt dat poot 1 en 2 resultaat opleveren.

Ik heb het over 2-richtingsverkeer.

Zonder de 3e poot kiepert de camera om…

2-richtingsverkeer is een vaak onderbelicht aspect van zichtbaarheid

De liefde moet van 2 kanten komen

Terug naar mijn tijdlijn en F., de dame over wie ik je net over vertelde.

Ik wéét dat ik haar ideale klant ben. Dus het is niet dat ik me daarom niet aangesproken voelde: het was gewoon doordat ze me niet aansprak. Ze zei niks tegen MIJ. Haar boodschappen galmden langs me heen.

Zonder mijn oor te bereiken, laat staan m’n gevoel.

Ik voelde me niet gezien.

Zichtbaarheid is een kwestie van gezien worden, maar vooral van KIJKEN

Je ideale klant moet merken dat je om ‘m geeft. Dat je hem ziet. Dat je snapt wat ‘m bezighoudt, waar hij tegenaan loopt, en waar hij naar verlangt.

Dat kan met goede copy. Waarbij ‘goed’ staat voor betrokken.

Als je betrokkenheid uitstraalt, dan voelt de ander zich erkend, gezien. Hij kijkt terug, en de vonk kan overslaan. En zo ontstaat zichtbaarheid die voor je werkt.

Laat zien dat je kijkt!? 3 tips voor je tekst

3 copywriting tips om te laten merken dat je de ander ziet:

  1. Gebruik anekdotes waar mensen zich in herkennen (kunnen ook klantverhalen zijn).
  2. Laat merken dat jij wéét wat je doelgroep bezighoudt.
  3. Eindig met een belangstellende vraag.

En reageer áltijd terug. Anders knappen mensen op je af: ‘Pff, stelt altijd vragen, en jeetje, wat klinkt ze belangstellend, maar mijn antwoord interesseert haar totaal niet.’

Dat moet je niet hebben. Bovendien kunnen er onder je posts leuke gesprekjes ontstaan.

De 3 tips even terugvertaald naar dit artikel. 1) veel lezers (jij ook?) zullen zich herkennen in mijn dubbele gevoel bij zichtbaarheid, 2) vrijwel elke ondernemer denkt na over hoe hij zichtbaar / zichtbaarder kan worden, 3) zie hieronder 🙂 Zo simpel kan het zijn!

Heb je al door dat zelfs zichtbaarheid niet om JOU draait?

Als je het zo bekijkt, wordt het veel makkelijker om het podium te pakken. Want… je staat daar niet voor jezelf, je staat daar voor de ander.

Hoe laat jij blijken dat je je lezer ZIET?

 

PS: Begrijp me goed, de camera en ik zijn geen vriendjes. Alleen kan ik niemand helpen als ik niet zichtbaar ben. En de interactie met de lezers is een leuke compensatie voor het ongemakkelijke gevoel 🙂

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

19 reacties op “Zichtbaarheid: de liefde moet van 2 kanten komen

  1. Its Outlet schreef:

    Die foto laten zien en in gebruik nemen was 100x keer enger dan de fotoshoot zelf.

    1. Jessie schreef:

      Dat geloof ik meteen!

  2. Melanie Hoogvliet schreef:

    Ik probeer altijd comments te geven en te liken maar ja soms heb ik daar echt geen tijd voor.

  3. Manon schreef:

    Ik vergeet wel eens terug te reageren, daar moet ik aan gaan werken.

  4. Jouvence schreef:

    Ik laat dat zien door reacties te liken, erop te reageren en meestal onderaan een (social media) post een gerichte vraag te stellen.

  5. Krystle/Batboy schreef:

    Wat schrijf je toch altijd fijne posts! Ik heb wel een beetje last van cameravrees… durf nog niet echt uit m’n comfortzone te stappen.

    1. Jessie schreef:

      Ook voor jou dan de vraag: helpt het als je je realiseert dat je het niet voor jezelf doet maar voor DE ANDER? Succes!

  6. Rory schreef:

    Heel leuk, goed en interessant geschreven. En heel herkenbaar wat je over F. schrijft. Dat staccato berichten in je tijdlijn zien staan, maar nooit direct gericht aan jou. Dat zorgt bij mij ervoor dat mijn haren recht overeind gaan staan. En zo zonde. Want met persoonlijke interactie heb je mij wel.

    1. Jessie schreef:

      Mooie samenvatting, amen!

  7. Jo-ann schreef:

    Ik merk dat ik ook nog heel erg in mijn comfort zone zit. Bedankt voor de tips!

    1. Jessie schreef:

      Ha Jo-ann, herkenbaar 🙂

  8. Lindaschrijfthetop schreef:

    Handige tips voor de startende ondernemer.

    1. Jessie schreef:

      Hm, bedankt… enne, vergis je niet, ook ondernemers die al langer bezig zijn, voelen zich niet altijd comfortabel bij zichtbaar zijn 😉

  9. Felice Veenman schreef:

    Toch eens even mijn facebook posts nakijken…

    1. Jessie schreef:

      Succes, en ik wens je veel… liefde 🙂

  10. Annelore schreef:

    Super dat je steeds verder uit je comfortzone durft te stappen! En bedankt voor de tips!

    1. Jessie schreef:

      Haha, blijft eng. Bedankt voor het compliment!

  11. Priscilla schreef:

    Leuk geschreven en dat Ebook lijkt mij handig!

    1. Jessie schreef:

      Thanks, en yep, ebook zou ik zeker aanvragen 🙂

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Koekje erbij? Deze website heeft cookies nodig om te kunnen draaien. Klik op OK of op NEE. Maak je geen keuze en blijf je op deze site, dan ga je automatisch akkoord met de cookies. Je kan op de privacy-pagina je toestemming altijd aanpassen.

Cookie settings

Vink aan welke cookies je toestaat op deze website.

FunctioneelFunctionele cookies zorgen ervoor dat de website correct kan draaien op alle apparaten.

AnalytischMet analytische cookies kunnen we de website optimaliseren, zoals op gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Social mediaMet sociale media cookies kunnen we je gepersonaliseerde content laten zien op social media.

OverigeDit gaat om 3rd party cookies die niet vallen onder social media cookies of advertentie cookies.